Hoi, ik ben ambulant woonbegeleider en dat betekent dat ik met de auto langs 3 verschillende locaties in 3 verschillende plaatsen rijd om jongeren een bezoekje te brengen. Die locaties zijn woongroepen, dat wil zeggen dat er op elke locatie een aantal jongeren wonen die begeleiding van mij krijgen en daaromheen wonen een aantal vrijwilligers, (gezinnen en alleenstaanden) die als direct netwerk fungeren en samen activiteiten ondernemen met de jongeren. De locaties waar ik werk, bevinden zich in Zeist, Culemborg en Houten. Zelf woon ik in Den Bosch, (aardig eindje rijden dus, komt omdat m'n stiefkids in Eindhoven wonen en we daar niet te ver vandaan willen wonen). In ieder geval, ik wil straks niet stoppen met borstvoeding en zal dus gaan kolven. Ik heb alleen een paar praktische problemen: er zijn geen afsluitbare ruimtes op de woongroepen, (ja, de toiletten, maar ammenooit-niet dat ik daar ga zitten kolven. Lekker als er net eentje een grote boodschap heeft gedaan en dan zit ik daar de boel een half uur bezet te houden!). Da's probleem 1 dus. Maar dan nog een ander probleem: als ik dan al ruimte zou vinden om te kolven, hoe bewaar ik dan in vredesnaam de melk? Het komt wel voor dat het me lukt om alle afspraken in 1 woonplaats mooi achter elkaar te plannen, (dat zijn er in Zeist en Houten 3, in Culemborg 4), maar dat zijn uitzonderingen: meestal komt het erop neer dat ik op een dag op twee locaties moet zijn. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en hoe heb je dat opgelost? Mijn baas stelde al voor dat ik dan bij een van de vrijwilligers vraag of ik op een slaapkamer mag kolven, (nog wel prima als de vrouw des huizes thuis is, maar als de man dan alleen thuis is, vind ik dat toch niet zo'n fijn idee...). En dat ik de melk dan maar in de koelkast van de gezamenlijke ruimte moest zetten. Maarja, in de auto: koelboxje lijkt me niet helemaal voldoende als ik een uur of anderhalf uur door de warmte moet, (en aangezien ik vanaf maart weer aan het werk ga en dus juist als de warmte weer gaat komen met dit probleem zit...)
ja erg moeilijk. ik ben niet eens zo ambulant als jij. toch alles in amersfoort mar zit er zelf ook al over te denken. toch iets met je leidinggevende over te praten? zijn er geen andere dames op je werk die ook een keertje hetzelfde probleem hebben gehad?
Nee, de enige collega die net zo oud is als ik, kan geen kiinderen krijgen... De rest is pas nadat ze allemaal kinderen hebben gekregen ambulant gaan werken en hebben allemaal al pubers. Zijn ook een stukkie ouder dan ik, heb mazzel gehad dat ze een jonkie dit werk al toevertrouwden, :-D Maar goed, wel lastig idd... als ik dichtbij huis zat op 1 plek, zoals jij, werd het een stuk gemakkelijker: dan neem je een kwart van je werktijd als kolftijd en ga je tussendoor gewoon ff naar huis. In theorie zou je dan zelfs niet eens hoeven kolven maar gewoon kunnen voeden.... Lastig dus, anderen die er ervaring mee hebben?
Ik werk bij de thuiszorg en zit dus ook veel in de auto. Ik kom bij dementerende ouderen thuis. Daar kan ik natuurlijk niet gaan zitten kolven. Mijn werkgever zoekt voor mij een ruimte waar ik kan gaan kolven. (soms huren ze een ruimte in een verzorgingshuis o.i.d) Ik denk dat je de melk wel kan bewaren in een koelbox. Er zijn ook van die koelboxen die je kan aansluiten op de sigarettenaansteker van de auto. Het lijkt mij dat de melk dan wel goed blijft.
Voor het bewaren inderdaad zo'n koelbox die in je aansluit op de sigarettenaansteker. Dan blijft het echt wel koel. Weet van een vriendin dat ze wel eens al autorijden aan het kolven was als ze onverwacht in een file terecht kwam. Maar dat is natuurlijk niet echt ideaal. Moeilijk hoor. Hopelijk vind je een goed plekje om te kolven.
Inderdaad een ruimte om te kolven van je werkgever. Moet je dan wel helemaal naartoe rijden, maar dat is het probleem van je werkgever dat je de helft van de dag bezig bent met heen- en weer rijden naar de kolfruimte . Als hij dat zonde vindt van jouw tijd moet hij een andere oplossing bedenken. Je werkgever is de probleemhouder, hij heeft de wettelijke plicht om te zorgen voor een afsluitbare ruimte met koelkast voor jou. En je moet je kunnen ontspannen. Op de slaapkamer van een mannelijke klant is het maar de vraag of je er een druppel uit krijgt... En het voldoet niet aan de wettelijke eisen (is niet afsluitbaar en er is geen koelkast), dus dat mag niet. Wettelijk gezien kun je het waarschijnlijk zelfs omdraaien. Je bent niet in staat te werken omdat je geen geschikte kolfruimte hebt, in plaats van dat je niet in staat bent te kolven omdat je geen geschikte ruimte hebt. Maar het probleem heb ik nu ook op mijn nieuwe werk. Op 1 van mijn 2 werkplekken is geen geschikte kolfruimte (een gezamenlijk kantoor met inloopfunctie...), maar op het hoofdkantoor schijnt een kolfruimte te zijn. Mijn leidinggevende stelde gelukkig zelf voor dat ik daar heen moet gaan om kolftijd en er zelf voor moet zorgen dat ik dit inplan. Dus gelukkig alle begrip en meewerkend. Werkgevers beseffen heel goed hun plichten, vaak. Binnenkort moet ik ergens naar een feestelijke opening van het een of ander om te netwerken. Natuurlijk precies rond kolftijd. Wat ik daar nou weer mee aan moet... Ik moet heel veel afspraken buiten de deur gaan maken, wat een gedoe. Ik vind het wel lastig, hoor, kolven en werken combineren, snap nu heel goed dat veel vrouwen dat niet volhouden tot 6 maanden, maar ga wel mijn best doen . We werken tenslotte om voor ons gezin te zorgen.
He, daar heb ik nooit over nagedacht, ik werk ook ambulant, en ga op huisbezoek bij verslaafden mensen! Dus kolven daar gaat wat moeilijk! Heb geen tips, maar ik ga dit topic wel even in de gaten houden!
Tsja...ik ben ook ambulant werker...gelukkig wel veel op kantoor aanwezig (vaste plek voor admin) maar enige plek waar ik zou kunnen kolven is op de kamer van mn teamleidster en we werken op dezelfde dagen...zou je kunnen (gevoelsmatig) kolven terwijl je weet dat iemand op je aan het wachten is zodat ze haar eigen kantoor weer in kunt? Ik ga dit topic ook mee volgen!
Ik ben dus nog maar net begonnen met kolven en met deze baan. Maar het gaat wel lukken, merk ik. Ik geef per voeding 1 borst en inmiddels 5 voedingen per dag. Dat betekent dat ik op mijn werk maar 2x hoef te kolven. En aangezien iedere borst daarmee dus eens per 6 uur aan de beurt is komt dat niet aan op een uur eerder of later. Dus kan ik mijn afspraken zo plannen dat ik om een bepaalde tijd een half uur op een bepaalde locatie ben waar een kolfruimte is. Daarbij is het handig om op meerdere locaties een kolfruimte te hebben, geeft je wat meer flexibiliteit in je afspraken. Op de ene locatie is een keukentje wat ik af kan sluiten (roep dan even of iemand nog iets moet hebben en dan moeten ze verder maar wachten, ik krijg alle begrip en medewerking, ze verontschuldigen zich zelfs), de andere locatie is een speciale kolfruimte, maar die heb ik nog niet gezien en nodig gehad (misschien is het wel een bezemkast...). Wel merk ik dat ik op mijn werk minder melk er uit krijg dan thuis, heeft toch met ontspanning te maken. Dus vul ik het aan met de andere borst tot ik genoeg heb.
Hmm, nou, ik heb volgende week weer overleg met m'n teamcoordinator, dus dan maar eens terugkomen op de dingen die laatst geroepen zijn... Had ook nog niet echt het idee dat dat enkel de opties zouden zijn die mogelijk zouden zijn, maar ik ben de eerste ambulant werker die hiermee komt, (rest van m'n collega's hebben de baby's al lang en breed gehad), dus m'n baas staat ook voor een nieuwe uitdaging, :-D Ik hou jullie op de hoogte en lees graag wat jullie zelf aan mogelijkheden bedenken en aangeboden krijgen! Agatha: ja, daar zou ik m'n baas ook eens naar kunnen vragen. Ik kan namelijk vanaf elke locatie redelijk gemakkelijk naar ons hoofdbureau komen... Wel extra reistijd idd, maar minder dan wanneer ik het allemaal thuis zou doen. Verder kan ik, als m'n clienten een beetje flexbel blijven qua tijden, ook zelf qua planning zorgen dat ik wel zoveel mogelijk thuis kolf... In principe ga ik 3 dagen werken straks en doe ik een deel thuis, dus al met al gaat het waarschijnlijk maar om 2 dagen dat ik buitenshuis moet kolven. Maar toch: wel fijn als dat goed geregeld is,
hoi, Dat probleem had ik ook (deels), maar ik had het geluk dat de locaties waar ik heen moet ook in dezelfde plaats zijn als de hoofdvestiging en dat ik op de hoofdvestiging wel kon kolven (maar even goed soms hoofdbrekens om een goede planning te vinden....). Tip: koop een goede dubbele borstkolf, ik heb ook steeds voldoende gekolfd met 2x per dag kolven. Dat scheelt al de helft in tijd. Verder is mijn ervaring dat als je goede koelelementen koopt (niet die dunne dingen, maar flink dikke) en een goede koeltas je dat redelijk koel houdt, inderdaad is één in de aansteker nog een beter idee. Het is niet prettig om in allerlei ruimtes te kolven, dus zou ergens één vaste ruimte wel zo prettig zijn. Je mag je kolftijd ook gebruiken om later te beginnen of eerder weg te gaan, weet niet of je daar iets aan hebt, zodat je bijv. thuis nog een keer kolft en dan later begint en 's middags ook weer eerder weggaat. In totaal een kwart van je werktijd, dus misschien als je hier en daar wat schuift in je planning dat het wel lukt? Hebben ze op die woongroepen geen badkamers? Dan zou je daar nog kunnen zitten eventueel, wel wat prettiger dan een wc. Eigenlijk is je baas verplicht een ruimte te bieden, dus is het ook niet jouw probleem. Maar ik weet hoe dat gaat en voelt.....
Tja, die badkamers zijn wel een idee idd, Klopt wel dat mijn baas verplicht is me een ruimte te bieden, maar ik werk dus in Zeist, Culemborg en Houten en de woongroepen zijn er gewoon niet op berekend: een aantal woningen zijn voor de jongeren die ik begeleid en voor de rest wonen er dus vrijwilligers die als sociaal netwerk fungeren voor de jongeren... Dus ja... voor m'n baas ook gewoon erg lastig. Maar met 's ochtends kolven voor ik wegga, zou ik al een stuk kunnen ondervangen. Ik kan zelf m'n afspraken inplannen en begeleid straks 10 jongeren in 3 dagen. Als ik het zo kan plannen dat ik elk van die dagen 3 (en een dag 4) afspraken heb, zou ik het moeten kunnen redden met een keertje kolven tussendoor... Gelukkig kan ik daarnaast dus verslaglegging gewoon thuis doen, dus dat scheelt weer: dat kan ik om het kolven heen inplannen, Kun je me een goeie kolf aanraden trouwens? En waar heb jij die koelelementen gehaald?
Ik heb een medela dubbele borstkolf, via marktplaats aangeschaft. Beviel prima. koelelementen kun je op veel verschillende plaatsen kopen (blokker, bouwmarkt etc.). Gewoon even opletten dat ze lekker dik zijn. Ik weet niet meer waar ik die van mij gekocht heb.
Voor mijn werk moet ik vaak naar klanten (bedrijven) toe, door het hele land heen. Vind ik erg leuk om te doen, dus zoek ik steeds naar oplossingen om óók te kunnen kolven. Bij sommige klanten hebben ze een kolfruimte, dat is erg makkelijk. Maar soms ook niet, of ik kom er voor het eerst en voel me bezwaard om erom te vragen - vind het niet zo nodig dat iedereen meteen weet dat ik kolf. Misschien raar, maar ik voel me dan toch gewoon opgelaten. Van de week heb ik met m'n kolfapparaat op de uithoek van een carpoolplek gestaan. Achter de zonneschermpjes zit je behoorlijk uit het zicht - en er stonden geen auto's naast me, dus ik voelde me er redelijk op m'n gemak. Heb prima kunnen kolven. Zou zelf niet zo gauw op een grote parkeerplaats aan de snelweg gaan staan, of bij een benzinepomp - dat zijn ook wel eens 'cruiseplekken' voor homo's en daar zit ik niet echt op te wachten. Ieder z'n plezier, maar ik hoef niet iemand die hoopvol op m'n raampje komt tikken Ik heb de pump in style, die heeft een battery pack (10 AA-batterijen) maar je kunt er ook een 12V-kabeltje bij kopen dat-ie het op je accu doet. Als ik een halve dag onderweg ben gaat het met het koeltasje nog wel goed, maar dan moet ik niet m'n auto in de volle zon zetten natuurlijk! (koelbox zou ik dan ook niet in de auto laten staan - óf het wordt warm, of je trekt je accu leeg en dat lijkt me ook niet de bedoeling). Ik kolf 2 keer per dag en dat is tot nu toe voldoende. Als dat niet meer genoeg zou zijn, ga ik denk ik extra kolven voordat ik naar m'n werk ga, dus thuis. Het is natuurlijk altijd goed om te weten wat je rechten als werknemer zijn, maar er is niets mis mee om constructief met je werkgever mee te denken over oplossingen.
Nee, qua ruimtes ben ik er geloof ik wel uit. Ik ga gewoon de sleutels van de gezamenlijke ruimtes vragen, dan kan ik daar altijd in de badkamer sowieso kolven... Het probleem is nu alleen nog even het bewaren van de melk. Ik begin weer in maart, als alles goed loopt, dus dan gaan we net weer richting de warme periode. Ga er wel vanuit dat ik voor de zomer definitief stop, wou proberen een half jaar borstvoeding vol te maken, dus als die kleine op de goeie dag komt ongeveer, kolf ik van eind oktober tot en met eind april. Laten we zeggen uiterlijk maandje later, dus eind mei. Nouja, dan heb je wel warme dagen, maar de grootste hitte moet dan nog komen... En dan is het dus maart-april en eventueel mei dat ik me moet gaan redden met kolven... Dus, nu nog even iets van een koelkastje vinden, want die melk moet wel koel kunnen staan,
Fijn dat je in ieder geval een ruimte hebt, toch wel een opluchting lijkt me! Bij kwantum hadden ze vorige week koelboxen in de aanbieding die je kunt aansluiten op de sigarettenaansteker (van 30,- voor 24,-). Ze hadden daar ook allerlei andere soorten tasjes voor 5,- (simpele van stof), misschien ook nog een idee.
Heb het niet allemaal gelezen, maar volgens mij heb je al veel tips gehad. Ik werk niet ambulant maar hier even hoe ik het doe. Ik heb ook geen kamer die op slot kan. Ik waarschuw altijd even als ik ga kolven. Of een leuke deurhanger op de deur als "waarschuwing". Zelf zit ik dan altijd nog met de rug naar de deur dus mocht iemand de deur open doen dan kan ik altijd nog roepen (is al eens gebeurd) Mijn melk houd ik de hele dag koel in mijn koeltasje die bij mijn PISA zit.