Straks ben ik met zwangerschapsverlof en stopt voor deze tijd mijn ouderschapsverlof. Maar hoe zit het nu eigenlijk?? Krijg je de uitkering over je volledige werkuren(fulltime)? Ik ging er van uit dat je de uitkering kreeg gebaseerd op het gemiddelde van wat je verdiend had in de afgelopen 3 maanden. Dus in mijn geval met in mindering 16 uur per week ouderschapsverlof. Maar nu lees ik dat je je salaris uitgekeerd krijgt gebaseerd op je contracturen, dus full-time omdat ik 16 weken lang geen OV krijg. Weten jullie hoe en wat??
nog e.e.a. nagekeken op bv jullie site en correct me if i'n wrong... maar ik lees het volgende: Dat het wordt berekend vanaf 1 maand/4 weken voor je zwverlof. Tenzij je ziek bent geweest of je verlof hebt gehad. Dan van de periode dat je niet ziek of verlof hebt gehad. Ouderschapsverlof is natuurlijk gewoon verlof en heb ik zelf nog niet als zodanig gezien. Kortom... begrijp ik het dus goed als ik dan denk dat ik de uitkering krijg gebaseerd op mijn gewerkte uren voor mijn vorige zwverlof? Dus nog fulltime... aangezien ik na de vorige direct OV heb opgenomen en dus tussen beiden zwverlofen 16 uur ouderschapsverlof per week heb gehad???? Of lees ik dit nou heel verkeerd. Ik vind het namelijk vreemd dat ik nu meer uitgekeerd zou krijgen dan mijn salaris de afgelopen maanden. Dat klopt toch niet?
Beste Aecatz, Je wilt weten hoe de hoogte van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) wordt berekend. Voor het dagloon voor je WAZO wordt uitgegaan van het loon van de laatste maand of vier weken voor je zwangerschapsverlof. Als je in deze periode minder hebt gewerkt door je ouderschapsverlof, kijken we naar de laatste periode dat je volledig hebt gewerkt. Het kan dus zo zijn dat je WAZO hoger is dan je laatste loon. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare