Hoi UWV, Ik ontvang een Loonaanvullingsuitkering maar werk via Randstad bij een bedrijf sinds augustus. Heb ik recht op WAZO? (Dus LAU en een werkgever) Tweede vraag, zit in fase a met uitzendbeding en ga in augustus met zwangerschapsverlof. Zit dan nog niet aan de 78 weken. Klopt het dat ik me 'ziek' moet melden (al ben ik dat niet maar onder vermelding van zwangerschapsverlof) en uit dienst treedt? (Heb ik na het verlof recht op WW??) Lees en hoor overal tegenstrijdige dingen en heb al verschillende malen met jullie gebeld zelfs. Alvast bedankt! Groetjes Hazel
Goedemiddag Hazel, Op basis van je WIA-uitkering heb je geen recht op WAZO, want je hebt een loonaanvullingsuitkering. Dat kan alleen als je een loongerelateerde WIA-uitkering hebt. Maar die is bij jou al afgelopen, aangezien je een loonaanvullingsuitkering hebt. Maar daarnaast heb je een dienstverband bij Randstad. Op basis van dat dienstverband heb je wel recht op een WAZO-uitkering. Je werkgever kan dit acht weken voor je uitgerekende datum bij ons aanvragen. Op onze website lees je meer informatie over WAZO vanuit een uitkering en WAZO vanuit een dienstverband Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Dankje Robert! Nog een vraagje, hoop dat jij me hiermee kan helpen: zit in fase a met uitzendbeding en ga in augustus met zwangerschapsverlof. Zit dan nog niet aan de 78 weken. Klopt het dat ik me 'ziek' moet melden (al ben ik dat niet maar onder vermelding van zwangerschapsverlof) en uit dienst treedt? (Heb ik na het verlof recht op WW??)
Hallo Hazel, Je hoeft je niet ziek te melden hoor. Misschien is de verwarring ontstaan omdat de registratie en betaling van de uitkering gebeurt vanuit Ziektewet. Als je aan de voorwaarden voldoet kan je na afloop van de zwangerschapsuitkering een WW-uitkering aanvragen. Deze voorwaarden zijn dat je: - Verzekerd bent voor werkloosheid (via de werkgever) - Vijf of meer uren per week verliest en geen recht hebt op loon over deze uren - Direct beschikbaar bent voor betaald werk - In de laatste 36 weken voor werkloosheid in tenminste 26 weken hebt gewerkt. In jouw geval kijk je hierbij naar de periode voor het verlof - Geen schuld hebt aan de werkloosheid. Actuele informatie over voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier . Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team