Rugpijn en werken

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Sisa08, Mar 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sisa08

Sisa08 Nieuw lid

Dec 28, 2015
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo UWV,
    Ik werk 2 dagen in de week bij een koffiebar, daarnaast werk ik thuis als freelancer nog zo'n 30 uur per week. Ik zit nu in week 17 van mijn zwangerschap en heb erg veel pijn aan mijn rug tijdens het horecawerk, veel traplopen (2 verdiepingen met tafels), tillen en lang staan. Hiervoor loop ik ook bij een fysiotherapeut.
    Op woensdagochtend open ik altijd de zaak in mijn eentje maar nu lukt dat niet meer ivm klachten, op de andere dag kan ik iemand anders nog laten traplopen en tillen maar dit lukt niet als ik alleen sta. Ik kan deze ochtend dan ook niet meer werken, die uren kan ik ook niet op een ander dagdeel werken ivm mijn freelance werk.

Kan ik ziekte aanvragen voor alleen het deel van de ochtend dat ik niet meer kan werken door de zwangerschap en die uren misloop?
    Mijn baas weet ook niet precies hoe dit zit alleen als ik volledig de ziektewet in zou gaan.

Bedankt voor jullie antwoord!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Sisa08,

Naast je werk als zelfstandige werk je twee dagen per week in loondienst. Je wilt weten of je jezelf ziek kunt melden wanneer je je werk in loondienst niet meer volledig kunt doen.

Als je jouw werk niet meer volledig kunt doen, kun je jezelf ziek melden bij je werkgever. Dit kan ook wanneer je nog gedeeltelijk kunt werken. Normaal gesproken moet je werkgever je loon dan doorbetalen.

Als je klachten het gevolg van de zwangerschap of bevalling zijn, kan de werkgever je ziekmelding doorgeven aan UWV. Wanneer UWV ook beoordeelt dat je ziekte door je zwangerschap of bevalling komt, kan UWV jouw Ziektewet-uitkering betalen. Meestal betaalt UWV de Ziektewet-uitkering aan je werkgever. Je werkgever betaalt jou dan weer uit. Je kan er ook voor kiezen de uitkering door UWV op je eigen rekening te laten storten. De werkgever vult dit in op het formulier waarmee hij jou ziek meldt.

Ik wens je sterkte met je rugklachten en een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team

Share This Page