Daar kan je je nog wel eens op verkijken. Ik ben vroeger straatmaker geweest en kon toen makkelijk klussen krijgen van omgerekend zo'n 1000-1250 euro. Zo'n klus kon je dan in 1 weekend wel afkrijgen. 5000 Euro is dan zo verdiend. In de bouw is dat dus wel mogelijk. Schoonmaak e.d. red je dat niet. Zwartwerken heb ik geen problemen mee zolang je daarnaast ook maar gewoon werkt. Echter als je steun zit te trekken zal ik de eerste zijn die je verlinkt.
oh ja, en boze overbuurman beweerde ook dat ik zwart werkte, wat ik uiteraard niet deed, ik had gewoon een baan voor 20 uur of zoiets. Maar ook dat geloofde de sociale dienst in eerste instantie.
Als ik het echt heel zeker zou weten, zou ik het wel melden. Het is tenslotte ook "mijn" geld. Daar werk ik voor. Ik draag met liefde belasting af hoor. Ik vind het belangrijk dat er sociale voorzieningen zijn (net als onderwijs, zorg, wegen, de hele mikmak.) Maar ik wil wel dat het geld bij de juiste personen terecht komt. Als er niet gefraudeerd wordt kan het geld gewoon naar de mensen die het echt nodig hebben, in plaats van steeds bezuiniging op bezuiniging door te voeren.
Ik ken ook iemand die fraude pleegt. Deze persoon heeft een Wajong en werkt daarnaast en maakt daar geen geheim van. Ik zou haar aan willen geven maar ik twijfel. Ik heb zelf deels Wajong en door dat soort worden wij gezien als profiteur of nep ziek.
Bijbeunen (weet niet of dat een Nederlands woord is, maar zo noemen we dat hier) heb ik inderdaad niet zo veel problemen mee, zo lang dat inderdaad maar niet ter aanvulling van je bijstand is.
Als iedereen die onterecht in de bijstand zit weer zou gaan werken zou er meer geld zijn voor de mensen die echt de bijstand nodig hebben. Dan zou de buurvrouw van m'n moeder misschien een keer normaal boodschappen kunnen doen, niet meer naar de voedselbank hoeven en een keer kunnen winkelen voor haar kids ipv naar de kringloop te gaan. Dus ja ik zou het zeker melden!
Diegene gaat dus willens en wetens door, dus ik zou dat melden. Als je buiten de bijstand aan geld kunt komen, dan heb je de bijstand niet nodig.
Nou, dat eten is nog niet het grootste drama, dat zijn relatief kleine bedragen die je evt nog zou kunnen lenen (hoe vervelend ook) maar de huur, je water, je gas en licht, etc al die vaste lasten gaan gewoon door hoor!
Ik voel me niet aangevallen hoor Maar ik zou mij erg schuldig voelen als ik iemand verraad voor 'oplichting' en dat de kinderen daar de dupe van worden, omdat papa en mama geen geld meer hebben en echt alleen nog maar schuld. Natuurlijk ligt die verantwoordelijkheid niet bij mij, maar zou me er toch erg schuldig over voelen. Kinderen zijn voor mij zulke kwetsbare wezentjes die zo beschermd moeten worden voor de buitenwereld.
Ja dush dat snap ik... Maar als ze die gene pakken... Dan moeten wij toch nog steeds gewoon belasting betalen dus daarvoor maakt het toch niks uit
Nee. Omdat je nooit alles kan weten van iemands situatie en dus ook nooit 100% zeker kan zijn. Daarbij vind ik het wat achterbaks, iemand aangeven. Er zijn genoeg mensen die gewoon nauwelijks of niet rond kunnen komen, hoe kun je dan precies weten of het om fraude gaat? Bijstand is echt geen lolletje.
Misschien niet op de korte termijn, maar wel op de lange termijn. Door fraude wordt de bijstand duurder om uit te voeren en moet er dus meer belastinggeld naar toe en wordt de belasting verhoogd of wordt er bezuinigd.
Bij diegene is de bijstand anders een groot feest, zoals ik eerder heb aangegeven. En ik weet het zeker, onder andere doordat diegene bepaalde dingen gewoon openlijk verteld, zoals deels contant uitbetaald krijgen en nep sollicitatiebrieven schrijven.
Ik twijfel hier ook weleens over. Ik ken ook iemand die fraude pleegt. Al 10 jaar of langer zelfs. Aan alle kanten. Woont samen, fraudeert met de verplichte studie.... Mjah, is het eerlijk om dat te melden als het een 'vriendin' betreft. Wat voor vriendin ben je dan? Als je weet, dat iemand zoals zij nooit zou kunnen werken omdat ze gewoon achterlijk is.
Klopt maar ik bedoel niet van die ene persoon alleen zeg maar. Ik bedoel te zeggen niet van die ene alleen melden