Uitkeringsfraude melden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Moniki, 12 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ik zou Uitkeringsfraude melden

1. Ja

2. Nee

3. Hangt er van af

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Je moet doen wat jij vind dat je moet doen.
    Vraag me af wat voor belang je erbij hebt om er melding van te maken maar goed.
    Wat dat betreft bemoeien mensen zich te veel op de verkeerde manier met elkaar.
    Ik zou het dus niet doen maar goed ieder zijn ding.

2. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Nee, maar het is wel de waarheid.

P.s. inmiddels heb ik ook gebroken met haar, omdat ik het niet meer uit kon staan. Zo berekend, zo manipulatief. Zo misbruik maken van iedereen die ze tegen komt.

Dit is iemand die leeft als god in frankrijk omdat alle andere mensen alles voor haar kopen want ze is zo zielig. Maar intussen? Heeft ze het 10x beter als vele andere mensen. Ze zit gewoon zo in elkaar. Bij mij heeft ze het ook geprobeerd, ik ben daar dan heel nuchter in en ga daar niet op in. Dan is ze wel boos geweest. Maar achteraf? Ondanks dat ik zogenaamd niets voor haar deed in mijn ogen, heb ik toch wel heel veel voor haar gedaan.

3. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Maar je mag wel tot een bepaald aantal uren werken binnen de Wajong als je daartoe in staat bent, dus misschien hoeft ze er ook geen geheim van te maken?

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik heb wel beter dingen te doen dan mensen te gaan verklikken.

Bovendien is zulke fraude een schijntje tegenover de fraude die grote bedrijven doen, door middel van belastingfraude en belastingontduiking.

5. Linana

Linana Niet meer actief

Ik kan je verzekeren dat dit dus echt wel "zomaar" mag.
    Er is dan gegronde reden om betaling stop te zetten in afwachting van de uitkomst...
    Hoe vaak ik al niet gezien heb dat een Wajong of wia uitkering wordt stopgezet, al is het tijdelijk, in afwachting van bepaalde informatie.
    Hetzelfde geldt voor de bijstand ;)
    Het terugbetalen gaat inderdaad met terugwerkende kracht, met een boete van 200% ook geen kattenpis dus

Als de persoon in kwestie er hard om lacht etc en jij 300% zeker weet, zou ik er nog 5 keer goed over nadenken en dan eventueel wel melden.
    Persoonlijk zou ik het alleen melden als ik er zo goed als bewijs van heb dat de persoon fraudeert EN het niet gemeld heeft bij de uitkeringsinstantie

6. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik ken ook iemand die fraudeert met zijn uitkering.
    Die gene zit op dit moment nog in de WW (al 1,5 jaar denk ik) over nog geen jaar komt die gene in de bijstand.

Die gene solliciteert niet serieus en werkt dagelijks zwart. Verteld dit trouwens ook gewoon aan iedereen dat hij zwart klusjes doet.... Ik kots ervan maar vind niet dat ik kan maken om die gene aan te geven omdat het naaste familie van me is.

7. Linana

Linana Niet meer actief

Hangt van het type Wajong af. Er zijn 2 vormen; oud en nieuw.
    Er wordt ook niet gesproken over uren, maar bedragen. Over het algemeen heeft het bijna altijd invloed op de uitkering zelf.
    Bij de nieuwe Wajong is het echt afhankelijk van wat je inkomen is naast de uitkering.

8. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ben het geheel met Veritas eens.

Lekker makkelijk; boontje komt om zijn loontje.

Inderdaad..als jou telefoon gejat wordt of je bent een ooggetuige van een delict, zeg je dan ook; laat de politie zijn werk maar doen, de dader zal vast wel een keer zijn loontje krijgen.

Als iedereen misbruikers nou eens aangaf zou NL waarschijnlijk een heel eind in de + komen en daar heeft iedereen profijt van.

Zo weinig krijgt iemand in de bijstand niet, met toeslagen en al zit een gezin op 1500/1600 euro netto en dat x 2 voor een fraudeur die zogenaamd niet samenwoont.

Als iemand 2 of 3 uurtjes zwart zou werken voor haar gezin dan zou ik het niet alarmerend vinden en zoals eerder gezegd als iemand schulden heeft, eigenlijk niet kan werken, maar toch ondanks rugklachten enz. extra zwart bijklust om schulden af te kunnen lossen dan zou ik er ook niet mee zitten.

Met groot regelmaat werken naast een uitkering of samenwonen terwijl dit niet bekend is, zou ik wel melden.

9. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Geloof mij.... Die verdient bakken met geld op het moment en dan heb ik het niet over een paar uurtjes.

10. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ja en als iedereen dat nou denkt over die ene persoon..

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Daar moet iemand dan maar eerder over nadenken voordat je ve
    besluit zwart te werken naast je uitkering oid.ik ga daar echt geen medelijden mee hebben.

12. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Iemand zei iets over de bouw.

Was het maar waar dat je daar tegenwoordig nog lekker in kunt verdienen......

13. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Dus omdat het maar om een klein gedeelte gaat is het niet erg? Dan is winkeldiefstal ook niet erg, of inbraak, ook allemaal maar kleine dingen waar je zelf geen schade van ondervindt.. Maar die wel de geld kosten dat toch ergens vandaan moet komen..

Toch vreemd.. Bewust fraude plegen wordt door de meesten hier gewoon getolereerd.. Maar een gebakje opeten wat je samen met je kind zou delen, dat kan echt niet, want stel je voor dat je niet eerlijk bent.. *omgekeerde wereld* ;)

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hoezo dingen uit verband trekken? Nee ik zou het gebakje van mijn kind niet opeten, maar ik wil ook niet dat ze klikt! Tenzij het om iets belangrijks gaat wat haar direct aangaat, zoals pesten, maar ik wil niet bij wijze van: mama, jantje doet dit...mama, jantje doet dat! Mij is geleerd je met je eigen zaken te bemoeien, ipv die van anderen. Dat geef ik mijn kinderen ook mee: je hoeft niet altijd met je neus voor aan te staan.

Ik bemoei me met mijn eigen leven en wat een ander doet, moet hij of zij maar weten! Daar zijn de zogenaamde instanties goed in., daar krijgen ze voor betaald! Als ik weet wie hier in ons stadje zwart oud ijzerboer is en wie er zwart werkt etc, etc, weet de ambtenaar het op het gemeentehuis hier ook hoor. En zo niet: moet hij maar wat beter zijn best doen en wat minder koffie drinken!

15. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Inderdaad. En dan maar klagen dat belastingen zo hoog zijn, er weer in de zorg wordt bezuinigd etc.
    TS omdat je het heel erg zeker weet, zou ik het gewoon melden.

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Bij mij ligt het aan de situatie en aan de persoon. Als het iemand is die mij of iemand waar ik om geef iets heeft aangedaan, dan ben ik waarschijnlijk de eerste die anoniem tipt. Maar dan is het echt iets wat mij persoonlijk geraakt heeft en waar ik 'last' van heb gehad.

Als het verder ver-van-mijn-bed-is ofzo, zal het me niet uitmaken. Oneerlijke mensen heb je overal en altijd (zo oud als wat) dus het zal mij een zorg zijn; zolang ik maar eerlijk ben. Ik ben alleen verantwoordelijk voor mezelf, mijn huisdieren en mijn kind. Meer niet. Er zijn instanties die letten op fraude, dus dat zoeken ze dan zelf maar uit met hun protocollen.

17. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik zou het altijd melden. Als het iets kleins is zal het niet meteen grote gevolgen hebben voor de fraudeur, maar echt zwartwerken naast een uitkering is echt een no-go vind ik.
    Als je in staat bent te werken dan moet je dat gewoon wit doen. Een uitkering moet altijd de laatste optie zijn. Wij betalen met z'n allen die uitkering, dus dan wil ik ook dat dat geld alleen terecht komt bij mensen die er én recht op hebben én het ook nodig hebben.

En voor degene die vinden dat de instanties het zelf maar moeten achterhalen: hoe dan? Ze zijn immers gebonden aan wetten en regels voor het opsporen en veel zwartwerkers houden daar rekening mee. En bovendien gaat het om vele duizenden personen die een uitkering hebben, hoe bepaal je wie je gaat onderzoeken? (Anonieme) tips zijn noodzakelijk om een efficiente keus te kunnen maken.

18. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Maar wat versta jij dan onder een gegronde reden? Een tip dat iemand samenwoont zal voor mij geen aanleiding zijn om een uitkering op te schorten. Dat zal ook nooit stand houden bij de bezwaarcommissie of de voorzieningenrechter. Je zult echt wel wat meer in handen moeten hebben dan enkel een tip. Maar misschien is het UWV daar wat makkelijker in dan de gemeente waar ik werk.

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Natuurlijk is dit niet in de grote gemeentes te realiseren, maar ik woon in een relatief kleine gemeente (18000 inwoners, verdeeld over verschillende dorpen) Echt iedereen weet hier de oudijzerboeren te vinden, die het er bij hun uitkering zwart bij verdienen. Maar de gemeente weet het niet.....:( Er zitten hier wat kamperfamilies die oa dealen, iedereen weet het hoor, maar de gemeente en politie niet....:( Maar de gemeente wist wel precies te vertellen wanneer mijn man (toen dus vriend) over de vloer kwam, van hoe laat tot hoe laat, wisten destijds dat mijn schoonvader die tijdelijk geen baan had zo nu en dan iemand hielp met spullen vervoeren in een aanhanger en konden daar de data's bij overleggen..... Iedereen weet de thuiskapsters te vinden en ook iedereen weet wie bij welk gezin zwart schoonmaakt, overigens OOK bij een aantal politici hier in de gemeente! En nee, die betalen niet wit uit.

Als je in dit gehucht een scheet laat, kunnen ze het op het gemeentehuis ruiken zal ik haast zeggen :)

Nogmaals: dit kan niet in iedere gemeente, maar in de kleinere gemeentes met vooral een boel roddel en achterklap en buren achter gordijntjes wel.

20. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Meen je dit nou serieus? Zorg manager graaiers?

Heb je ook wel eens van rijke bankiers gehoord die minstens het tienvoudige graaien? Jaarlijks?

Ik wil niet lullig komen doen hoor, maar die bulgaren die hier zonder goed gecheckt te worden tien duizende euro's per man kunnen scammen door zich alleen in teschrijven een bankrekering te openen en terug naar verweggiestan vertrekken kost wss nog meer dan mensen die uiteindelijk wss toch wel gepakt worden en dan alleen maar financieel in een diepe put terrecht komen omdat de overheidsinstanties + de belastingdienst echt hun administratie niet op orde heeft.. Wat een zooitje ongeregeld, zelfs al die fouten bij mekaar kostte wss meer.

Het licht echt aan hoe persoonlijk je de situatie kent anders zou ik me er gewoon niet mee bemoeien.

Deel Deze Pagina