Uitkeringshoogte en termijnen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door pappa, 31 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pappa

pappa Lid

31 jul 2011
    34
    0
    0
    Hallo,

Mijn vrouw gaat op 1 maart 2012 met zwangerschapsverlof. Haar werkgever heeft een zwangerschaps- en bevallingsuitkering aangevraagd bij het UWV. In de brief die zij heeft ontvangen van het UWV staat: 'Wij laten u uiterlijk twee na 1 maart 2012 weten of u de uitkering kunt krijgen'.

Mijn vrouw heeft vorige week van haar werkgever een vast contract aangeboden gekregen (erg netjes in deze tijden) mét loonsverhoging. Dat moest ook wel, want ze had al 3 jaar achter elkaar een jaarcontract. Dit contract gaat in op 1 februari 2012.

Mijn vragen:
    - De hoogte van de uitkering bedraagt 100% van het salaris van februari, als ik het goed heb begrepen. Klopt dat?
    - Hoe weet het UWV wat de hoogte is van dit salaris? Moet de werkgever dit doorgeven?
    - In welke termijnen wordt de uitkering uitbetaald? Wekelijks? Maandelijks?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

(aankomende) pappa

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste (aankomende) pappa,

De hoogte van de zwangerschapsuitkering (WAZO) is 100% van het dagloon.
    Dit dagloon is het SV-loon dat je echtgenote gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak voor haar verlof.
    Het SV-loon is het loon waarover sociale verzekeringspremies zijn betaald.

UWV vraagt deze gegevens op bij de belastingdienst of anders bij de werkgever.

In de meeste gevallen betaalt UWV de WAZO-uitkering iedere 4 weken aan de werkgever.
    De werkgever verrekent dit met het loon van je echtgenote.
    Je echtgenote merkt hier in de praktijk meestal weinig van en ontvangt tijdens haar verlof gewoon het loon van de werkgever.

Betaalt UWV de WAZO-uitkering rechtstreeks aan je echtgenote ?

De eerste betaling ontvangt zij binnen 4 weken na de 1e verlofdag.
    Daarna wordt de WAZO-uitkering iedere week betaald.

Actuele informatie over de WAZO vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. pappa

pappa Lid

31 jul 2011
    34
    0
    0
    Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Ik heb echter nog één vraagje.
    Mijn echtgenote krijgt aan het eind van februari haar loon uitbetaald van die maand + de overuren van de voorgaande maand (januari). Worden deze overuren meegerekend in het bepalen van de hoogte van haar uitkering? Ze krijgt ze immers betaald met het loon van februari.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste (aankomende) pappa,

Voor de WAZO gaan we uit van alle elementen waarover sociale verzekeringspremies zijn betaald in de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan het verlof. Dit SV-loon vind je als het goed is op de salarisspecificaties. Worden over de overuren SV-premies betaald? Dan tellen deze ook mee voor de WAZO.

Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina