keizersnede en borstvoeding geven

Discussie in 'De bevalling' gestart door HabibiAna, 12 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik heb begrepen dat je het kindje pas kan aanleggen als je gehecht bent. Heeft dat problemen opgeleverd bij het aanleggen van je baby?
    heb hier gelezen dat je van tevoren ook al wat melk kan kolven, zodat je baby in de tussentijd al wat kan drinken.

2. huitje

huitje Bekend lid

18 okt 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    Nienke heeft bij mij pas aan de borst gezeten toen ik weer terug was op de kraamkamer. In tussentijd heeft ze niets gedronken. Wat erg mooi om te zien was dat ze bloot op mijn blote buik/borst werd neergelegd en ze automatisch op zoek ging naar de tepel.

3. klein hummeltje

klein hummeltje Bekend lid

10 okt 2010
    528
    0
    0
    Brabant
    Houdt er ook rekening mee dat er schijnbaar veel vrouwen zijn bij wie de melk pas later op gang komt na een keizersnede.
    Heb geen idee of G. tussentijds iets heeft gekregen, hij werd meteen naar de kinderafdeling gebracht, ik kwam er daarna bij toen ik gehecht en gewassen was. Hij heeft daar nog een tijdje gelegen omdat het infuus prikken niet helemaal lukt ('t iszonde het mannetje, helemaal lekgeprikt! ;)). Daarna mocht hij bij me liggen, maar dronk hij niet. Uiteindelijk heeft hij in 3,5 maand tijd 3 keer live bv gehad, de rest heb ik gekolft.

4. miran336

miran336 Fanatiek lid

Ik ben 2 keer bevallen met een keizersnede en beide keren kon in m'n kindje pas ongeveer 2 uur na de geboorte aanleggen. Mijn man vertelde dat de jongens allebei lagen te zoeken en op de handjes te sabbelen toen ik nog niet terug was. Eenmaal terug heb ik hulp gehad bij het aanleggen en beide keren ging de borstvoeding van het begin af aan goed.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ligt aan het ziekenhuis beleid. In sommige ziekenhuis mag de baby op de verkoever bij je zijn.
    Zorg in elk geval voor veel huid op huid contact en probeer je kleine zo snel mogelijk bij je te krijgen en bij je borst te hebben.
    Als je kindje de 1e dag niet wil drinken, begin met kolven. In het ziekenhuis moet je echt zelf goed op je strepen staan.
    Zorg dat er geen bijvoeding wordt gegeven tenzij er echt een medische reden is en kolf bij voorkeur om de 3 uur als je kleine niet wil drinken.
    Je kunt ook proberen met de hand te kolven, dan gaan de eerste druppels niet verloren. Dit kun je met een theelepeltje aan je baby geven.
    Bij een keizersnede kan het zijn dat je productie wat later op gang komt maar hoeft niet.
    Schakel op tijd een lactatiekundige in als het niet gaat zoals het moet gaan. In het ziekenhuis krijg je veel verschillende mensen aan je bed met allemaal verschillende meningen/adviezen.
    Mijn ervaring is dat het ziekenhuis snel naar bijvoeding grijpt, regelmatig dit met een flesje wordt gegeven ipv cupfeeding, vrouwen vaak met tepelkloven naar huis komen door geen goede aanlegtechniek en weinig hulp door tijdgebrek van de verpleging.
    Vaak kolven wordt ook niet overal gestimuleerd.

Ik heb idd een topic gelezen in het borstvoedingsgedeelte van een moeder die in de zwangerschap begon met kolven.
    Zelf geen ervaring mee.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    O ja, laat je partner de kleine op z'n blote buik nemen als jij dat nog niet kan.

7. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    daniel kreeg ik pas toen ik gewassen was enzo,wilde eerst ook niet drinken. Nadat hij hhet afgekolfde op had lukte het wel en daarna had ik melk in overvloed:D

8. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    maar hoelang kan een pasgeboren baby zonder melk dan?

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Volgens mij wel 24 uur?

10. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#10 MMarianne, 13 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mrt 2012
    Stijn werd gelijk toen ik op de afdeling kwam aangelegd maar snapte het niet. Na 24 uur zonder voeding kreeg ie een lepeltje bijvoeding en ik ben gaan kolven.

Hij is het overigens nooit gaan snappen en zit nu aan volledige flesvoeding.

11. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    ik heb 2 keer een keizersnede gehad en bij beiden is de kleine met de papa mee gegaan naar de kraamafdeling waar ze bij hem op z'n blote borst hebben gelegen.. na een uurtje ofzo was ik er dan en dan begonnen de bv pogingen en dat ging bij beiden prima

dochtertje uiteindelijk 9 mnd gevoed en zoontje is nu ruim 5 wkn en dat is dus nog bezig.. over de productie niet te klagen.

kindjes lagen we te zoeken allebei maar zonder huilen ofzo hoor, op zich heb je volgens mij best wel de tijd om op je gemakje dichtgemaakt te worden en bij te komen.

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou dit bespreken met je gyn of je verlos. Eventueel ook al een consult aanvragen met de lactatiekundige van het ziekenhuis.

Een vriendin van mij heeft 2x een keizersnede gehad en 2x is de BV niet geslaagd. Haar productie kwam, ondanks flink kolven, niet op gang. Beide keren forse kindjes, met name de laatste (ruime 8 pond) dus geen voeding geven was blijkbaar ook geen optie. Bij de eerste heeft ze heel lang nog geprobeerd, maar de tweede vrij snel overgestapt op fles.

Je zou deze vraag ook nog kunnen stellen in het BV gedeelte. Daar zitten best wat ervaringsdeskundigen :)

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Hier twee keer een keizersnede gehad. Beide keren zijn de kindjes direct bijgevoed na de geboorte, vanwege een hoog geboortegewicht (10 pond). Na ongeveer 1,5 uur zag ik de kindjes voor het eerst.
    Hier kwam de bv niet direct op gang, maar op dag 3 toch al aardig wat en mijn kindjes heb ik ook niet direct aan de borst gekregen. Mijn dochtertje na 8 dagen wel en die heb ik 26 maanden gevoed. Ze heeft die eerste 8 dagen wel kv en later gekolfde bv gekregen via een cupje. Liever niet met een fles ivm tepel/speenverwarring.

14. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Bedankt dames, ik ga het donderdag ff met de vk bespreken.

15. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Bij mij duurde het 4 dagen voor ik melk produceerde (toen ik weer thuis was). Na 24 uur zeiden ze in het ziekenhuis dat het voor mijn kindje ok was om nog niet te drinken en dat ze zoveel extra's uit mijn buik mee gekregen had. Ik vond dit toen heel erg en stond erop dat ze wat kreeg. Toen hebben ze haar melk in een flesje gegeven (ipv met zo'n spuitje ofzo) zo van bij jou gaat het voorlopig dan toch niet lukken. ;)
    Uiteindelijk heb ik haar bijna 6 maanden kunnen voeden maar heb heel veel gekolfd omdat het live voeden nooit lekker is gegaan. Ik zou me goed laten informeren over wat een pas geboren kindje nodig heeft (ik wist dat toen echt niet) en wat je mogelijkheden zijn als het niet meteen lekker gaat.

16. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    ik heb een ongeplande en een geplande keizersnede gehad. Beleid in het ziekenhuis was om binnen het uur aan te leggen .
    Bij de tweede werd ze ook niet meer aangekleed.
    Ik heb op de verkoever al gevoed ( lag ik tussen allemaal mannen die net een nieuwe knie hebben gehad. Gelukkig lag ik in een hoekje waar een gordijn dicht kon.

Bij Emma liep het meteen goed en bij Fleur supergoed ( ik denk doordat ik nu veel fitter de keizersnede inging).
    Op dag 2 moest ik vanwege een plotselinge ct met contrast een dag kolven en had meteen al een aardig flesje vol wat met veel pijn door de gootsteen werd gespoeld.
    Gelukkig na 24 uur kolven ( niet te vaak want ik had al mega stuwing) pakte Fleur meteen weer goed de borst.

17. Inaya

Inaya Actief lid

4 dec 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na de bevalling (met wat tijd ertussen voor controles) op mijn buik gelegd. Hij kroop tegen me aan, ik stuurde zijn hoofdje een beetje naar mijn borst toe en het aanleggen ging op dat moment heel makkelijk en natuurlijk.

Op de kraamafdeling ging het echter mis. Miste daar de juiste begeleiding. Ik had zoveel pijn en was suf, dat ik hem verkeerd en te lang aanlegde. De verpleging liet mij gewoon mijn gang gaan en zeiden dat ik het goed deed. Met als resultaat dat ik thuis kwam met enorme kloven en al snel opgaf door de pijn.

Weet het nu wel voor de volgende keer...

18. Hester

Hester Niet meer actief

Ik zag de baby pas 3 uur nadat hij was geboren. Na een week BV geprobeerd te hebben, overgegaan op FV.

19. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Bedankt voor jullie ervaringen! Ik zal het bespreken met de gyncl deze week. Ben benieuwd hoe ze dat hier doen.

@hester na 3uur pas:$ waarom zo lang? Daar zou ik echt flink van balen zeg:(

20. adi

adi Niet meer actief

Ik zou dit niet met de verloskundige bespreken (zij is toch niet aanwezig bij de keizersnede?), maar met het ziekenhuis.

Mijn vriendin is in januari 2012 bevallen middels keizersnede en haar zoontje hebben ze meteen op haar borst gelegd (ook tijdens het hechten), en die is ook niet meer weggeweest. Dus ook op de verkoeverkamer enz.
    Volgens haar is dat het nieuwe beleid vanaf 2012. Maar ik weet niet of dat alleen in dit zkh geldt of overal.

Deel Deze Pagina