Avondritueel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door melanie faber, 30 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melanie faber

23 dec 2008
    66
    0
    0
    Juf
    Hallo allemaal,

Ik zit met een klein 'probleempje'. Jasmijn slaapt heerlijk de hele nacht door (zo'n 9 uur) Maar het 's-avonds slapen gaan is een klein drama aan het worden.
    Rond 7 uur krijgt ze een voeding, even spelen, klein dutje (maar een half uurtje) nog even spelen, bad in en weer een voeding (die duurt meestal een uur...) Maar daarna wil ze niet gaan slapen, heeft energie en wil bij ons blijven.
    Het lijkt mij dat ze voldoende heeft kunnen spelen en allang slaperig moet zijn. (er zit zo'n 3 uur wakker tussen deze voedingen.) Wie heeft tips?
    Maar als ze eenmaal slaapt gaat het prima, ook overdag zijn er geen problemen. :D
    Hoe plannen jullie de avond?

2. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Hi,

3 uur wakker lijkt me voor een meisje van deze leeftijd een beetje lang. Rond die leeftijd is de max echt een uurtje wakker. Het klinkt alsof ze over haar vermoeidheid heen is, waardoor ze weer actief wordt en moeilijk in slaap komt.

Ik zou haar persoonlijk na dat dutje van een half uurtje gewoon in bed laten liggen. Wellicht valt ze weer in slaap. Hebben wij bij Sara ook gedaan (kost wel even wat energie omdat ze in het begin gaan tegenstribbelen), maar sindsdien slaapt Sara vanaf 20.30u en wordt alleen even wakker om om 23u nog een voeding te krijgen.

Bij ons ziet de avond er al 2 maanden zo uit:

19.00u -> verschonen (om de dag in bad) en voeden
    19.20u -> lekker spelen
    20.00u -> slapen (is nu vanaf 20.30u)
    23.00u -> wakker maken voor laatste voeding

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    C was rond de 6/8 weken ook 's avonds wat wakkerder, en wilde graag wat drinken (google: clusteren). Gewoon even gezellig samen zijn voor de nacht, en je buikje volladen. Wij hebben het gewoon laten gaan, en na een paar weken was het ook weer over.

4. Suya

Suya Actief lid

26 dec 2008
    235
    0
    0
    Ons mannetje kan ook soms wel tussen 2 voedingen wakker zijn, dus ook soms 3 uur achter elkaar. Inderdaad heel lang, maar hij gaat niet slapen als hij daar dan geen zin in heeft. Het gevolg is dan wel dat hij die slaap ergens overdag weer gaat inhalen en dan dus weer volledig slaapt tussen 2 voedingen in.

Dus een ritme van bv 1,5u wakker, 1,5 uur slapen heeft hij nog niet. We hebben hem al eens gewoon in bedje laten liggen met het gevolg dat we anderhalf uur lang om de 10 minuten naar hem toe konden omdat hij gewoon niet wilde slapen. Hij heeft dus duidelijk nog geen vast ritme, maar dat zal vanzelf wel gaan komen (met onze hulp ook uiteraard). Daarbij komt dat dit ook naar mijn idee wordt veroorzaakt doordat hij last heeft van scheetjes laten en poepen en hier dus ook wakker van wordt of blijft.

De ene avond is hij dus na de voeding van 19.30u lang wakker en de andere avond slaapt hij na deze voeding. Rond 22.30u verschoon ik hem en gaat mijn man hem het flesje op zijn kamer in het donker geven en daarna gaat hij naar bed. En dan is het voor ons afwachten of hij gaat slapen of niet (hetzelfde na de nachtvoeding). Hij heeft echt al vaak avonden en nachten gehad dat hij dan na deze voedingen ook nog 1,5 tot 2u wakker ligt en wij dus ook.

Wat we nu sinds een paar avonden wel doen is de laatste fles van 23.00u meer voeding geven dan de flessen overdag. Wel natuurlijk zodanig dat hij in totaal op 1 dag de juiste hoeveelheid krijgt. Hierdoor lijkt het alsof hij meer verzadigd is en beter in slaap valt voor de nacht. De tijd tussen deze laatste voeding en de nachtvoeding wordt ook steeds iets langer nu (vannacht bv pas om 04.30u).

5. melanie faber

23 dec 2008
    66
    0
    0
    Juf
    Jasmijn is tussen de voedingen altijd zo'n 1,5 a 2 uur wakker. Ze speelt lekker en als ze moe wordt gaat ze naar bed. Ik kan niet meer voeding geven, geef nml bv. Ze drinkt dan wel heel lang en beide borsten leeg. Ze slaapt dan een beetje in (dus is moe...) maar gaat niet slapen in dr eigen bed. Gaat dan kletsen wat overgaat in jammeren en dan huilen.
    Is voeden en dan nog spelen (in de box) een optie 's-avonds?

6. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Wij hielden haar altijd in de avond wat meer bij ons. Zo was het toch wat rustiger dan echt spelen. Dan keek ze een beetje tv mee en voor de rest lag ze te clusteren. Nu heeft ze nog van die dagen. Ik laat het maar gewoon gebeuren, verder is ze heel tevreden en lief.

7. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Heb je al gekeken wat er gebeurt als je haar even laat huilen? Sommige kindjes hebben gewoon even nodig om de dag te verwerken en huilen dus voor het slapen gaan.

8. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    ZOu Jasmijn niet gelijk naar bed kunnen na de voeding van 7 uur? En dat ze dan helemaal klaar is om te slapen? Wij deden het zo: rond 7 uur lekker troetelen, verschonen, omkleden, pyjama en slaapzak aan, voeden op haar kamer, zonder het licht aan te fel aan. vervolgens boeren, ik hield haar lekker tegen me aan. zing nog een paar liedjes en leg haar daarna in bed. meestal pakte ze dat goed op. Als ze niet in slaap kwam, gaf ik haar soms het speentje, zodat ze zich goed kon ontspannen. En tot een maand of 4, gaf ik haar rond 11 uur nog een voeding, deze deed ze half slapend.

HOpelijk heb je hier wat aan! Succes!

Groetjes,

Arri

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Nikolai eet om 18.00. Vervolgens gaat ie om 19.00 een uurtje slapen. Dan is hij wakker tot 22.30. Krijgt hij de laatste voeding.
    Vervolgens blijft ie nog even wakker en dan gaat hij tegelijk met mij slapen. Voor het slapen gaan altijd hetzelfde ritueel:
    - pyjama en slaapzak aan
    - liedje zingen
    - 5 minuutjes naar een plafondbeamer kijken
    Dan valt hij als een blok in slaap.

Deel Deze Pagina