Wanneer is het veilig genoeg om te zeggen dat je zwanger bent?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Niekske78, Nov 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niekske78

Niekske78 Actief lid

Nov 18, 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat we zo blij waren, en om nog wat andere redenen, hebben we ouders en broer/zus al verteld dat ik zwanger ben. Maar wanneer vertellen we het de rest? Vroeger zeiden ze het altijd met ongeveer 13 weken, maar is dit nog steeds?

2. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Echt veilig zit je eigenlijk nooit, maar de grootste risico's zijn wel voorbij rond de 12 a 13 weken.

Het is toch persoonlijk, sommigen vertellen het zodra ze het weten. Wij hebben de eerste echo afgewacht, toen die goed was hebben wij het verteld. Op mn werk wilde ik eigenlijk wachten tot 12 weken, maar was zo ontzettend misselijk dat ik het met 7 weken al verteld heb. (scheelt wel dat ik op de afdeling P&O werk, dus als het mis zou gaan, zouden ze het ook wel weten)

3. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    2,953
    0
    0
    tilburg
    ik heb op 13 december de eerste echo en als dan alles goed is ga ik het de rest van de familie vertellen...'
    heb het wel al verteld aan 2 vriendinnen en mijn ouders...

4. Hysterisch

Hysterisch Bekend lid

Aug 24, 2013
    760
    0
    0
    Ik heb t met 11 weken verteld na onze echo.. Maar tis maar net wat je zelf wil.

5. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

Sep 25, 2008
    3,327
    298
    83
    Wij hebben het bij de vorige zwangerschap na de eerste echo verteld en dit willen we nu weer doen.
    6 december krijgen we de eerste echo en die avond gaan we een weekendje bij mijn ouders slapen en hun krijgen het als eerste te horen. :)

6. gusto

gusto Niet meer actief

Na de 12 weken echo hebben wij het verteld.

7. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Ze zeggen tegenwoordig 8/9 weken maar ik hou zelf 13 weken aan

8. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,753
    9
    38
    Female
    x
    Ik vind het ook zooo'n lastig iets!

Hier ouders en zus verteld met 6,5 week, we wilden het zo graag delen ook als het eventueel mis zou gaan sta je niet helemaal alleen (met z'n tweeën).

Ik zou eigenlijk het liefst wachten tot 12/13 weken, maar ook weer niet, ben ook zo trots.... *bloos*

Wij hebben 4 december een counseling gesprek en hopelijk ook nog een echo, ben dan 10 weken. Daarna gaan we het vertellen aan iedereen, want nog langer wachten gaat niet, dan gaat het opvallen bij vrienden etc. dat we niet meegaan naar de kroeg (vanwege gerook) en ik niet meer drink.

Zou het vreselijk jammer vinden als men ernaar gaat vragen, wil iedereen enorm verrassen, want ik geloof niet dat iemand het al verwacht van ons! :D

Liefs,

9. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het mijn ouders en onze broers, beste vrienden en collega's meteen verteld, maar die wisten dat wij in het IVF traject zaten. De rest van de familie en kennissen en mensen op Facebook met negen weken, toen gaf de gyn aan dat we het nu iedereen wel konden vertellen. Wij vonden het niet nodig om nog drie-vier weken te wachten.

10. Lindsey89

Lindsey89 Bekend lid

Sep 30, 2012
    559
    101
    43
    Ik vindt zelf niet dat hier een "regel" voor is.
    Wanneer jij je er prettig bij voelt, zou ik zeggen.
    Ik was 5 weken zwanger toen de meeste het al wisten.
    Geniet van je zwangerschap en nog gefeliciteerd!

11. RianneB

RianneB Actief lid

Oct 16, 2013
    176
    0
    0
    Bollenstreek
    Daar is inderdaad geen regel voor hoor. Maar net waar jij je goed bij voelt. Ik heb met een positieve test gelijk mijn ouders gebeld. En een week later wist zo'n beetje de hele familie het. Weer een week later heb ik het ook mijn werkgever verteld. Ik wil er absoluut niet geheimzinnig over doen, maar Facebook enzo laat ik wel nog even zitten, dan komt wel over een paar weken. Vind het ook veel leuker om het mensen persoonlijk te vertellen ipv dat ze er via Facebook achter moeten komen ;)

Wat ik je wel wil meegeven is dat het heel erg fijn is om het mensen te vertellen als je zelf wat onzeker bent of niet helemaal lekker in je vel zit erover... Familie en vrienden zullen direct mega enthousiast reageren waardoor je zelf ook weer in jubel stemming komt! :)

12. Summer1987

Summer1987 Bekend lid

Apr 18, 2012
    583
    0
    16
    Wij hebben het onze ouders verteld met 8 weken (we wisten het toen 2 weken).
    Dit omdat we het die 2 weken nog stil wilden houden, tot kerst..leuk kerstcadeau was dat :)
    De rest hebben we het pas verteld na de 1e echo, die was met 9 weken.

13. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

Oct 28, 2013
    1,554
    0
    0
    Limburg
    Allereerst Gefeliciteerd!

Wij hebben het dezelfde dag van de positieve test mijn schoonouders en broers / zussen nog laten weten en mijn eigen ouders broers en zussen. & de beste vrienden van mijn vriend en ik + iedereen die we het persoonlijk wouden vertellen

En daarna bekend gemaakt op Facebook. omdat wij super trots waren op ons wonder. Toen kreeg ik ook het commentaar van had je niet beter kunnen wachten enz maar voor ons voelde het goed om te vertellen.

Op mn werk heb ik het pas echt na de eerste echo verteld.

Maar als je echt zekerheid wil is het het beste om tot 12 / 13 week te wachten

14. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    ER is geen regel voor, uiteindelijk kan het altijd mis gaan al neemt de kans natuurlijk af naarmate je verder komt. Bedenk voordat je het vertelt aan mensen hoe erg je het zou vinden om aan diezelfde persoon te melden dat het mis is gegaan, mij hielp dat enorm!
    Ouders en broer/zus wisten het ongeveer meteen, met mijn oma's heb ik wat langer gewacht omdat ik ze niet wil belasten met slecht nieuws. Ik was samen met collega's 2 weken in het buitenland en toen moesten we zelf koken. Die heb ik het dus met 8 weken al verteld zodat ik gewoon kon aangeven wat ik wel en niet mocht eten.

15. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Bij Meneer hebben we het pas rond 20 weken verteld, omdat we zijn ouders en mijn familie niet eerder samen kregen. In mijn familie waren er al wel vermoedens en mijn pa wist het al (had het rechtuit gevraagd bij de uitnodiging voor ons "lentefeestje") maar moest het nog stil houden tegen de rest. Ik sta er nog versteld van dat er toch nog mensen waren die ons wekelijks zagen en het nog niet geraden hadden.
    Op mijn werk had ik het ook al eerder verteld toen, ik denk rond 16w zoiets (ben een maand vooruit gezet toen ook).
    Ditmaal heb ik het rond 8w op mijn werk verteld en rond dezelfde termijn aan de familie, maar wel niet iedereen tegelijk (omdat we ze dus moeilijk samen krijgen).

16. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Wij hebben het met vijf weken aan mijn schoonouders verteld omdat mijn man dat graag wilde. Drie weken later hebben we de rest van de familie ingelicht, en ook onze vrienden. Hoewel mijn schoonmoeder met vijf weken vooral benadrukte dat het ook nog heus wel mis kon gaan (OMG!) was ik heel blij dat we het verteld hebben. Persoonlijk vind ik het wel fijn om niet zo geheimzinnig te moeten doen. Je denkt er toch constant aan en dan is het ook wel lekker dat je er gewoon over kan praten ipv dat je een groot geheim met je meedraagt.

17. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Ik heb het openbaar gemaakt na de eerste echo (belangrijkste personen wisten het toen al).. Risico blijf je toch altijd houden.

18. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    1,303
    0
    0
    Amsterdam
    Directe familie en beste vriend/vriendin wisten het vrijwel direct al. We hebben morgen de 12 weken echo dus dan ga ik het deze week officieel bekend maken op facebook :)

19. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Bij de eerste zwangerschap hadden we afgesproken om het aan niemand te vertellen voor de eerste echo. Maar vl kon natuuurlijk zijn mond niet houden en heeft het tegen iedereen verteld. Op 10 weken een MA gehad en tjah, dan mocht ik aan iedereen gaan vertellen dat ik niet meer zwanger was. Dat was héél hard...

Nu terug zwanger maar door die MA zit ik totaal niet op mijn roze wolk. We hebben het nog tegen niemand gezegd (behalve mijn mama weet het). En eerlijk gezegd, ik heb geen behoefte om het aan iedereen te vertellen. Misschien omdat ik denk dat het toch weer zal fout lopen... Als het van mij afhangt dan wacht ik tot de 20w echo.

20. PrettyMuffin

PrettyMuffin Bekend lid

Feb 25, 2012
    937
    0
    16
    Wij zijn het nu aan het vertellen aan familie. Vrienden die dichtbij ons staan en van het hele ziekenhuis verhaal af weten vertellen we het na een goede echo met 7 weken. De rest gewoon na de 12 weken :)

Ik vind dit echt een keuze die je helemaal zelf moet maken. Bij ons weten heel veel mensen van IUI af, dus is het erg lastig verborgen te houden aangezien iedereen weet wanneer we konden testen :p Uiteindelijk niet heel handig maar het is niet anders ;)

Share This Page