Stijging bloeddruk begin zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Buikje0, Apr 7, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

Nov 24, 2011
    1,095
    1
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,

Afgelopen vrijdag ben ik bij de verloskundige geweest en hebben wij een goede echo gehad, ik ben nu iets meer dan 10 weken zwanger.

Na de echo kwamen we aan bij het bloeddruk meten. Ik maakte me geen zorgen want ik heb normaal juist een lage onderdruk tussen de 60 en 70, waardoor ik me vaak duizelig voel bij het opstaan. Nu was de onderdruk echter onverwachts 90 en de verloskundige vertelde dat ze me eigenlijk moest doorverwijzen naar de gyn. We hebben afgesproken om over 2 weken nog eens te meten en aan de hand daarvan actie (of geen actie) te ondernemen. Ik ben hier eigenlijk, achteraf, best wel van geschrokken.

Ik weet dat een onderdruk van 90 niet heel erg hoog is, maar is deze stijging op deze zwangerschapstermijn niet heel erg vreemd (van 60 naar 90)? Sinds anderhalve week voel ik me ook niet meer duizelig bij het opstaan waardoor ik bang ben dat de stijging deze week is ontstaan. Is dit iets om me nu al zorgen over te maken? Is het logisch om te denken dat de stijging te maken heeft met dit kindje of de placenta van dit kindje?

Enorm bedankt voor het meedenken!

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    1,874
    0
    0
    Hoi,

Waarschijnlijk is het een eenmalig hoge druk geweest. Nu al een te hoge bloeddruk na een eerder normale komt bijna niet voor eigenlijk. Je ziet vaak pas na 20 weken deze problemen. Je kan wel vragen of ze eerder de meting doet. Dan ben je er van af.

Groeten Evelien

Share This Page