Uitleg gezocht hc/ac ratio percentiel ivm stuitligging

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mango227, 2 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mango227

    Mango227 Lid

    3 sep 2023
    18
    12
    3
    Vrouw
    Hoi,

    Ik ben op zoek naar iets meer uitleg rondom de metingen (groeiecho) van mijn baby.

    Ben nu 37 weken zwanger en de kleine ligt in onvolkomen stuit. Ziekenhuis laat de keuze aan mij over of ik een vaginale stuitbevalling wil of een geplande keizersnede. Dit wordt mijn tweede kindje. Mijn eerste is in 2018 zonder ks geboren (geen stuitligging).

    Nu lees ik dat het hoofdje niet te groot mag zijn bij een vaginale stuitbevalling. Echter bleek het hoofdje van mijn baby bij de groeiecho's juist telkens bovengemiddeld groot (p88) en het buikje ondergemiddeld (p14).
    In de laatste metingen bij 31 wkn zag ik o.a. het volgende staan:

    HC: 299.6 mm P88
    AC: 253.8 mm P14
    HC/AC ratio: 1.18 P95

    Vooral die laatste p95 waarde baart mij wat zorgen..

    (Ik heb helaas geen recentere meetgegevens vanaf 31 weken tot nu - 37 weken)

    Is er misschien iemand hier met ervaring op dit gebied?

    Als dit namelijk aangeeft dat het hoofdje (veel) groter is dan gemiddeld, dan denk ik dat ik de stuitbevalling niet aandurf.. Ook gezien de mogelijke risico's op zuurstoftekort bij de baby als het niet vordert.
    Of maakt het heel veel uit dat dit mijn tweede is en vormt een gemiddeld groter hoofdje dan minder risico voor een vaginale stuitbevalling?

    Alvast bedankt!
     
  2. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.509
    113
    Vrouw
    De P waarden van onze zoon waren vooral op buik en hoofd ook groter. (Boven de 85) en ‘gewoon’ vaginaal bevallen.
    Achteraf bleek het allemaal prima gemiddeld te zijn, dus ik zou mezelf er niet veel te druk om maken.

    Ik ben nu 38 weken zwanger van een meisje met ook hoge P waarde van buik en hoofd. Ze lag in stuit en is met 37 weken gedraaid dmv een versie, is dit bij jou niet mogelijk?
    Hier ondanks de ongemakken van de versie wel blij dat ik het gedaan heb want ze ligt nog steeds goed en hoofdstuk ‘keizersnede’ is nu van de baan.
    Omdat ze er met de metingen van onze zoon ook naast hebben gezeten laten we het nu ook weer op ons af komen, al willen ze me niet door laten lopen tot 41 weken.
     
    Mango227 en nosilla vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina