Uitleg uitslag zaadtest

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Danitcha, 8 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    De dokter heeft m'n lief opgebeld met de uitslag... goed!!!:D:D:D
    Ik heb net de uitslag opgehaald en het ziet er voor mij ook heel positief uit. Maar ik zou wel willen weten wat alles betekent. Heeft iemand hier verstand van? Ik heb ook wel eens een gyn op dit forum voorbij zien komen... of zou ik het aan de verloskundige op dit forum kunnen vragen?
    Ik vraag me vooral af wat motiel en niet motiel is en wat de concentratie nou is.

Volume 4
    Aspect normaal
    Viscositeit normaal
    Consistentie normaal
    Ph 7,9
    concentratie 7,5 (-/19)
    motil. prog. 52 (>-49)
    snel prog.
    langz. prog. 52
    motiel 1
    niet motiel 47
    Morfol. norm. 2 (-/14)
    auto antistoffen negatief

Bij sommige waarden staan ook een uitroepteken, ik heb geen idee waarom.

2. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Niemand?
    Ik heb ondertussen uit kunnen vogelen wat alles betekent. Blijkt dus dat 52% van de zaadjes beweeglijk is. Klinkt goed! Er zijn alleen 0 snelle zwemmers (categorie A), maar alleen maar langzame zwemmers (categorie B). De overige 47% is dood of zwemt in rondjes (categorie D en C). Nu vraag ik me af of het niet erg is dat er geen snelle zwemmers zijn, weet iemand dat? Kan een langzame zwemmer ook bevruchten?

3. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    ik heb het idee dat bij verschillende laboratoria het telkens weer anders omschreven wordt. de zaadtest van mijn lief had andere benamingen. maar als de ha zegt dat het goed is, dan is dat zo! ook iets langzamere zwemmers komen er vast wel.

4. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Hoi Danitcha,

volume is goed, dit moet tussen de 2 en 5 zijn geloof ik.
    concentratie is volgens mij wat laag, dit moet 20 miljoen zijn.
    categorie A en B moet meer dan 50% zijn, tenzij je heel veel in categorie A hebt.

5. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    hoi Danitcha,

Ik ben geen expert, dus vraag alles zeker nog na aan je arts, maar ik heb wel voor onze uitslag ook het internet afgezocht.
    Op zich is de hoeveelheid in categorie B denk ik wel fijn, maar ik begreep wel dat het dus minder gaat om de hoeveelheid, maar vooral om hoe bewegelijk ze zijn. Maar ik weet niet hoe belangrijk het onderscheid A en B dan is. Vaak tellen ze nl die twee categorieen op.
    Ook lijkt mij de concentratie wel wat laag. Tenminste, als die 7.5 staat voor miljoen gevonden zaadjes per mililiter. Onder de 20 miljoen was eerst verminderd vruchtbaar bij het VU, maar dat hebben ze nu verlaagd naar onder de 10 miljoen (bleek uit onderzoek). Maar daar zit je dan dus ook onder. In het Vu zou het dus (als ik de waarden goed interpreteer) in principe aanleiding zijn voor IUI volgens mij. Dus geen reden tot paniek, maar helemaal goed zou ik het dan ook niet noemen.

Maar ik denk eigenlijk dat we de hoeveelheid dan toch niet goed interpreteren, omdat je arts aangaf dat het goed was. Dat doet hij heus niet voor niets. Dus ik zou zeggen: ga het navragen. Vraag uitleg en vraag welke normen ze hanteren. Dan weet je waar je aan toe bent.

6. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik heb ook geen idee hoe ze de concentratie berekenen, vooral omdat er bij staat dat de waarde onder de 19 moet zijn :(. Wij dachten dat je de waarde maar 4 ml hoeveelheid moest doen en dan kom je op 30 miljoen uit en dat is dan weer positief.
    Ik voel me een beetje een zeurpiet om de dokter te bellen als de uitslag goed is. Dus is wacht tot ik volgende maand naar de gyn mag en dan neem ik het velletje wel mee. Kan ik ook meteen het verschil tussen snelle en langzame zwemmers vragen.
    Maar het is inderdaad een beetje apart dat ieder lab met z'n eigen eenheden test, lekker duidelijk ;)

Deel Deze Pagina