Uitleg zwangerschapskaart

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lise, 15 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lise

Lise Fanatiek lid

11 nov 2005
    1.343
    0
    0
    Communicatie
    Roden
    Hallo!

Ik heb geen dringende vraag, maar ben benieuwd naar bepaalde afkortingen op mijn zwangerschapskaart. Een tijdje terug heb ik het nog ergens uitgelegd gezien op internet, maar nu kan ik het niet meer vinden.
    Wat betekenen de volgende afkortingen?
    - anat.
    - cor.
    - le +

Van anat. weet ik dat het met de hoogte van de baarmoeder te maken heeft (bij mij staat het nu op N +3) en bij cor. stond bij mij een aantal keer dt+ en daarna twee keer een + met een rondje eromheen.
    (snappen jullie het nog?).
    Ik hoop dat jullie een uitleg hebben; dan weet ik wat mijn VK allemaal in mijn situatie invult.

Liefs,
    Lise

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Lise,

anat betekent inderdaad anatomie. We hebben als verloskundigen drie referentiepunten om de groei van de baarmoeder te meten, je schaambotje ofwel symfyse (afgekort met s), je navel (afgekort met n) en de onderkant van je borstbeentje, ofwel xyfoid (afgekort met x). De hoogte van jouw baarmoeder was n+3, dat betekent 3 vingers boven de navel. Dat past mooi bij jouw zwangerschapsduur.
    cor betekent cortonen, en dat zijn de harttonen van de baby. Als er een + achter staat, betekent dat dat de verloskundige ernaar geluisterd heeft. le staat voor leven, daarmee bedoelen we of jij je kindje voelt bewegen. Als er le of l + staat, betekent dat dat jij je kindje goed voelt bewegen. Soms zetten we twee plusjes als iemand aangeeft dat de baby wel heel druk is in de buik.
    Ik hoop dat hiermee je vragen beantwoord zijn.

Mirjam

3. Lise

Lise Fanatiek lid

11 nov 2005
    1.343
    0
    0
    Communicatie
    Roden
    Hoi Mirjam,

Bedankt! Mijn vragen zijn (meer dan) beantwoord!

Groetjes,
    Lise

Deel Deze Pagina