Hoop dat hier een handig iemand is qua computers. Net naar aanleiding van een site ben ik eens gaan kijken op die website waar je kan checken of je adres eens gehackt is of dat er een website waarmee je inlogd met dat adres slachtoffer is geworden. Allebei mijn adressen kwamen hier helaas in voor. Nu staat het allemaal in het Engels en begreep ik er niks van. Heeft iemand er ervaring mee, want heb wel zo bij bijna alles een ander we maar durf ook niet met zekerheid te zeggen of dat bij alles is. En je ziet ook de sites niet staan dus geen idee wat ik moet veranderen. 1 is van half januari dit jaar. Ik ben hier helaas door nare ervaring erg angstig voor.
Als je nog steeds ergens datzelfde wachtwoord gebruikt dan moet je dat aanpassen. Verder hoef je niets te doen.
Alleen kan ik niet zien wat voor soort site het geweest is dus ook welk wachtwoord ik moet veranderen
Er staat uit een website van een radiostation waar ik nog nooit zover ik weet mijn email heb achtergelaten en dan 2 iconen met streepjes
Ik dacht dat je ook kon terugvinden welk password (eerste 2 karakters) eraan gekoppeld was. Maar geen idee of dat op dezelfde site was waar ik dat toen moest checken.
Ik wil best even voor je kijken, maar have i been pwned groepeert ook hacks. Dus bijvoorbeeld de grote LinkedIn hack is gekoppeld aan de Adobe hack. Maar ik kan je dan wel zeggen waar je het een beetje moet zoeken. Je kan je mail adres naar mij sturen in een pb. Verander niet alleen je wachtwoord, maar als het kan ook je mail adres en schakel overal waar dat mogelijk is (kan ook hier bij zwangerschapspagina trouwens) tweetrapsverificatie in.
En, na deze wake-up call: ga een password manager gebruiken (zoals OnePass, LastPass en anderen). De site https://laatjeniethackmaken.nl/ geeft onder het kopje 'Wachtwoorden' goede uitleg en tips waarom je dit moet doen.
Ik ben niet zo weg van wachtwoordmanagers. Daar zijn ook veel incidenten mee geweest. Liever sterke wachtwoorden en tweetrapsverificatie.
Uiteraard 2fa aanzetten. Wat voor problemen doel je op? Want voor 200 websites sterke wachtwoorden (ik heb overal minimaal 15 tekens, hoofd-/kleine letters, cijfers, symbolen) is niet te doen. Dan liever een manager met een ubersterk wachtwoord dat ik regelmatig wijzig.
Op die site staat waar waar het was(onderaan als het goed is) bij mij stond er Linkedin dus heb het wachtwoord aangepast en meer hoef je inderdaad niet te doen.
Wachtwoordmanagers zijn al meermaals gehackt. Daarbij gebruiken veel mensen alleen een masterwachtwoord, wat het juist gevaarlijker maakt om zo'n manager te hebben (dan hoeft een hacker maar 1 wachtwoord te kraken om bij AL je wachtwoorden te komen). Een sterk wachtwoord wordt tegenwoordig niet meer gezien als een random combinatie van letters, cijfers en tekens, maar eerder als een lange zin met spaties. Veel makkelijker te onthouden en moeilijker voor hackers om te kraken. Gebruik geen zinnen uit liedjes of filmquotes uiteraard. Als je het lastig onthouden vind kan je het beste een wachtwoordboekje kopen en ze daarin opschrijven. Dat is voor een hacker niet te kraken .
Tenzij je dezelfde emailadres/wachtwoordcombinatie nog op andere plekken hebt gebruikt, dan moet je het daar ook wijzigen.
Hmm dat is waar. Ik vind vooral "clickbait" griezelig. Ik ken iemand die zo de hele pc kon overnemen van de ander,lijkt me zo eng!