Peuter met gebroken grote teen, ervaringen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door WitteZwaan, 3 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WitteZwaan

17 mei 2017
    17
    1
    3
    Vrouw
    #1 WitteZwaan, 3 jul 2019
    Laatst bewerkt: 3 jul 2019
    Mijn zoontje (3,5) heeft afgelopen zondag op een heel droge manier zijn grote teen gebroken: hij struikelde over zijn eigen voeten toen hij naar me toe kwam lopen.
    Omdat hij er heel lang in bleef hangen, naar HAP geweest, daar werd gezegd dat hij waarschijnlijk niet gebroken was.
    Maar vanochtend ben ik weer naar de huisarts gegaan omdat hij nog steeds mank loopt. Doorgestuurd voor röntgenfoto, en inderdaad, een kleine breuk aan de zijkant van het botje van zijn grote teen.

Degene die ons daarna hielp op de SEH, zei dat ze er niets mee doen - geen gips -, omdat het meestal vanzelf geneest. Maar ik ben er niet helemaal gerust op.

Heeft iemand hier ervaring mee?

2. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.274
    3.239
    113
    Vrouw
    Nou wat gek, bij volwassenen moet je bij gebroken grote teen vaak wel even in het gips. Maar ik heb er verder geen verstand van. Nog eens met je huisarts overleggen een idee? Wat zeiden ze op de seh als reden waarom ze niks doen verder?

3. WitteZwaan

17 mei 2017
    17
    1
    3
    Vrouw
    De arts van de SEH zei dat het gewoon niet nodig was, dat het meestal uit zichzelf geneest, en ik heb er eigenlijk niet op aangedrongen. Maar achteraf zit het me niet lekker. Ik heb inderdaad op Google gelezen dat een grote teen wél gips nodig heeft. Maar ja, hoe dat dan bij een peuter zit... Vandaar dat ik ervaringen zoek. Misschien zijn er inderdaad heel veel peuters bij wie een gebroken grote teen gewoon zo is genezen.

Ik ga morgen inderdaad even met mijn huisarts overleggen.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.379
    10.324
    113
    Ik lees ook overal gips, bij de andere tenen binden ze die samen middels tape.

5. Mimi91

Mimi91 Actief lid

24 mrt 2018
    392
    693
    93
    Vrouw
    Het beste is even overleggen met de huisarts.

Een kindervoet is heel anders dan de voet van een volwassenen (zie bijlage 1 volwassene, 2 kind). Ook hebben zij nog groeischijven. Je kan bij die kleintjes vaak beter geen gips doen, omdat zij sneller herstellen. Vaak hebben die kleintjes geen fractuur in het gewricht, zoals volwassenen, daar heb je gips bij nodig.

owly vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Ik heb als kind ook mijn grote teen gebroken (in Spanje op vakantie). Is ook niet in het gips geweest, na een paar week nooit meer last van gehad. Was heel snel over.

O ja weet nog wel welke teen het was, die buigt net iets minder ver dan de ander, maar geen problemen door hoor

WitteZwaan vindt dit leuk.
  7. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    399
    83
    Hier ook als 4 jarige grote teen gebroken. Niet in t gips gegaan. Enige momenten dat ik t merk is als ik het heeeeel koud heb dan doet ie zeer en weet ik weer welke teen t is haha

WitteZwaan vindt dit leuk.
  8. WitteZwaan

17 mei 2017
    17
    1
    3
    Vrouw
    Vandaag mijn vragen gesteld bij een arts van het ziekenhuis en hij heeft me gerustgesteld. Geen gips omdat een 3-jarige moeilijk stil kan zitten. En omdat hun ervaring is dat het meestal probleemloos herstelt. De fractuur zit wel tegen de groeischijf aan.

Het is gewoon even afwachten, maar het lijkt erop dat het vanzelf goedkomt.

Bedankt voor jullie reacties, stelt me ook gerust!

Deel Deze Pagina