Wat is jullie ritme met jullie baby en hoe verander je die?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door SportySteenbok, 8 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Wat wij nu doen (op goede dagen bij onze dochter) is:
    wakker worden - beetje drinken - luier verschonen - dan heeft ze interesse in praatjes, lachjes en sinds gisteren een beetje een rammelaar om naar te kijken - rest drinken - en dan gaapt ze en wrijft ze in haar ogen dus naar bed.

Ze is de 8 weken gepasseerd, haar ontwikkeling moet ook een beetje gestimuleerd worden, toch?
    Hoe pas je hier 'boxtijd' in? Ik denk het liefst na de tweede keer drinken en als ze dan aangeeft moe te zijn naar bed. Ik wil niet dat de tweede keer drinken een slokje voor het slapen gaan wordt waar ze straks misschien niet meer zonder kan (toch?).
    Of is ze nu gewoon nog niet zover? Omdat ze nu zo overduidelijk moe is na de tweede keer drinken.
    Of niet meer de tweede keer drinken, alles in 1x? Bv overigens.

Hm, ik zit er maar over te dubben... Hoe doen jullie dat?

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Er is zo jong nog geen ritme...hebben we nog altijd niet ;)

Ze is nog zo jong, daar kan je niet van verwachten dat ze al een schema of ritme heeft. Je hoeft haar zeker nog niet te gaan stimuleren hoor. En dat doe je eigenlijk hele dagen door, automatisch. Je legt haar even op de buik in de box om het nekje sterkter te maken. Vrolijk gekleurde dingen naast haar die ze kan bekijken en aanraken. enz enz. Liedjes zingen, alles verwoorden wat je doet..maar het gaat zo automatisch...

Hier hebben we echt geen ritme, elke dag is anders en ik volg mijn zoontje hierin.

De ene dag is hij om half 7 wakker en staan we op, de andere dag is hij 800 wakker en staan we op.

Ik kijk wanneer hij moe is en leg hem dan even weg. Hij slaapt weinig 2 keer drie kwartier op een dag.

Tussendoor speelt hij in de box, laat ik hem af en toe een minuutje of 3 in de kinderstoel zitten om te oefenen. Maar dan drink ik snel koffie..

Gaan we boodschappen doen, om de koffie...doen het huishouden, moeten de oudste halen op school....enz enz..

Ik laat het van de jongste afhangen hoe de dag er uit gaat zien. Dat werkt het beste.

De ene dag slaapt hij smorgens om half negen tot kwart over negen, kan de andere dag zo maar zijn dat hij om 10,00 tot 10.45 slaapt...

Het enige wat hier wel standaard is is zijn avondslaaptijd. Hij slaapt overdag zo slecht en weinig dat hij echt tussen 1800 en 1830 ligt en slaapt. Dan zo tussen 2100/2200 nog een fles en hij slaapt tot de andere ochtend (mits hij niet ziekjes is of krampjes heeft).

3. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Qua drinken, de ene keer gaat hij na de fles naar bed, de ander keer een uur na de fles. Ligt er net aan wanneer hij moe wordt. En hij ligt veel in de box omdat ik hier een bijna kleuter rond heb racen ;) en 3 hondjes......

4. adi

adi Niet meer actief

Bij bv kun je gewoon volledig op verzoek voeden, dus elke keer als je baby aangeeft te willen drinken (smakken, zoeken, op handje sabbelen) -> aanleggen.
    Of dat nou net na het slapen, vóór het slapen of wat dan ook is, dat maakt niks uit.

Het is bij borstvoeding ook doodnormaal dat de baby ná het slapen en vóór het slapen weer drinkt.. meestal gaat dit tot zeker 6-7 maanden zo (al niet langer).

Verder zou ik tussen de slaapjes en voedingen door gewoon een beetje spelen met de baby. Geef hem knisperdoekjes, leg hem op de buik om zn nek te oefenen, eventjes in de box enz. Hij is nog heel klein, en slaapt gewoon nog veel. Op deze leeftijd verandert dat heel vaak en ze ontwikkelen zich heel snel.

5. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Wat Adi zegt inderdaad. En verder, niet teveel over nadenken. Ik merkte echt dat toen ik het los kon laten alles redelijk vanzelf ging. Puur mijn meisje gevolgd en zij maakte haar eigen ritme. Wat overigens iedere dag anders was. Inmiddels hebben we wel een veel vaster ritme hoor, maar ook dat kan zomaar weer ineens anders worden, bijvoorbeeld wanneer ze van 2 naar 1 slaapje toe zal gaan.

6. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Het maakt mij qua tijden echt niet uit, ze slaapt ook niet altijd even lang. En ik doe mijn huishouden wel als zij slaapt.

Het gaat me er meer om dat de dingen voor haar een logische volgorde hebben. Anders is ze zo van slag en dan speelt haar reflux op en dat gaat weer ten koste van haar slaap.

7. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    Ons zoontje heeft het volgende ritme:
    -wordt wakker 's ochtends
    -wassen of in bad
    -fles
    -in de box spelen
    -als hij moe wordt weer naar bed
    en zo herhaalt dit ritme steeds(buiten het wassen en in bad gaan dan haah)

8. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Maar je kleintje gaat vanzelf ook minder slapen toch? En in die tijd kan ze dan even spelen. Stimuleren door bijvoorbeeld lekker op de buik spelen, liedjes zingen, meer is er nog niet echt nodig. En lang hoeft het ook niet te duren. Je merkt op een gegeven moment vanzelf dat je kleintje behoefte heeft aan meer uitdaging. En tot die tijd dus gewoon kijken wanneer je kindje kan "spelen". Je kindje krijgt bv toch? Dan is het drinken voor het slapen niet zo erg toch? Hier fv, maar ook mijn dochter ging in het begin vaak slapen na een flesje, de fv gaf ik ook op verzoek. Ze is er een beetje aan gewend misschien, maar gaat op zich prima uit zichzelf slapen, ging vanzelf.

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik zou proberen goed de signalen van je dochter te herkennen, zodat je meteen ziet wanneer ze moe is; dan kun je prikkels wegnemen (lekker even op schoot tegen je aan liggen bijvoorbeeld, dus niet meer in de box met speelgoed en mobile) en vervolgens lekker naar bed (desnoods met bv vooraf, is echt niet slecht hoor, slaapt een kindje vaak juist lekker op!).
    Zelfde met hongersignalen; aanleggen, niet denken;'Maar ze moet eerst nog spelen/slapen/verschoond worden.'. Als ze honger heeft, dan heeft ze honger.

En qua spelen: gewoon samen knuffelen, liedjes tegen haar zingen, kletsen, af en toe in de box liggen tot ze er genoeg van heeft... Je hoeft echt niet bewust te stimuleren, met gewoon aandacht stimuleer je al genoeg!

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier is het gewoon honger=eten, moe=slapen en tussendoor spelen.
    Vaak na het voeden nog even op schoot, daarna in de box en als ze dat zat is nog even in de wipstoel of op de grond tot ze moe is. Maar met 8 weken is even op schoot spelen en af en toe even in de box waarschijnlijk meer dan zat.
    Hier ook vaak een slokkie voor het slapen gaan. Zonder kan ze wel maar ze drinkt vaak maar kleine beetjes per keer en doet vaak korte slaapjes. Met een slokkie voor het slapen gaan ligt ze in elk geval met een volle buik in bed en wordt ze het eerste uur niet van de honger wakker.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik doe dat andersom: na het voeden even lekker 'zelf' spelen/rondkijken en als ze dat zat is nog even op schoot. Dat werkt hier dan weer beter :)
    Heb ik na het voeden even tijd om wat kleine dingetjes te doen en daarna speel ik dan even met 'r. Maar dan is ze dus inmiddels wel even wakker na de voeding, doordat ze en langer wakker is sowieso en ook sneller drinkt inmiddels, dus meer speeltijd over :)

12. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier kijken we (nog steeds) naar wat zij aangeeft te willen. Soms natuurlijk wel een beetje aangepast aan onze wensen.
    Maar mijn dochter gaat (nog steeds) alleen slapen als haar buikje goed gevuld is.

13. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het volgende ritme (inderdaad ook geen vaste tijden..., geef ook bv, nu naar 1 flesvoeding p.d. vanwege afbouwen..)

Na t wakker worden voeden op bed
    Wassen/aankleden
    Samen zitten/kletsen/lachjes ontvangen:)
    In de box 5 a 10 min. (kan ik even ontbijten)
    even tot rust komen bij mij
    Slapen ( dit is meestal na 1,5 uur)

Hij wordt vaak weer wakker als hij wil eten, dus dan weer voeden, verschonen, samen ff spelen, in de box, weer tot rust komen/knuffelen en dan weer slapen.

Inderdaad de signalen goed aankijken, maar bij mij is hij meestal wel bij 1,5 uur zeker wel weer toe aan een slaapje.. hoewel die er zelf niet altijd aan toe wil geven ;).

14. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Hier ook compleet geen ritme, alleen savonds gaat ze samen met ons naar bed, alleen leggen we haar na de laatste fles in bed, daarna gaan we zelf nog even ons drinken opdrinken, en ons gereed maken voor bed. Overdag geeft ze zelf wel aan wanneer ze wil eten, al kijk ik met een schuin oog wel op de klok, dat als ze binnen twee uur na de voeding huilt, dan probeer ik haar gewoon te troosten. Is het binnen 2 en 3 uur, dan is het troosten, lukt het niet, dan toch voeden, en na 3 uur ga ik haar gewoon voeden als ze dat aangeeft. Hier stopt ze dan haar knuistjes in haar mond, en als er iets in de buurt van haar mond komt, maakt ze een hele wilde "vreet-beweging" hahaha om je rot te lachen! :D

Qua ontwikkeling en spelen, doe ik ook met liedjes zingen, alles zeggen wat je doet en spelen met haar door op haar handjes te blazen en dan zeggen "dat is je handje" enz. Ook geluidjes zijn favoriet hier, na de voeding en het boertje kloppen ga ik met mn voeten op de salontafel zitten, en dan zit zij met haar bibs in mijn schoot, haar rug en hoofd tegen mn benen en haar beentjes schuin omhoog op mijn buik. We voeren dan hele gesprekken met elkaar :D "Rrruu bbbee mmmm" tot ze moe is, dan leg ik haar weer in de box. Hier gaat ze overdag eigenlijk niet naar bed.

15. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Slapen, verschonen, spelen, drinken en weer slapen is al een ritme.. Het zijn geen vaste tijden maar wel een logisch ritme die je kan volgen. Dan weet je kindje ook precies waar het aan toe is. Soms wijkt het door bijv ziek zijn of iets anders. Uiteindelijk merk je vanzelf dat er steeds vaker dingen op vastere tijden gaat gebeuren maar als ze zo klein zijn gewoon lekker je kindje volgen en dan komt het echte vaste ritme vanzelf.

16. Tash

Tash Fanatiek lid

7 sep 2011
    1.996
    0
    36
    Noord Holland
    Fijn om al deze tips te lezen. Wij volgen Evi nu ook in haar ritme, maar willen haar wel binnenkort een beetje laten wennen aan bepaalde dingen. Wij lopen nu tegen de volgende dingen aan qua ritme: Waar overdag slapen? Op het moment slaapt ze 's nachts bij ons in bed vanwege erge buikkramp. Dat geeft voor iedereen het meeste rust. Overdag ligt ze in de box te slapen of bij ons. Het liefste hangt ze de hele dag aan ons... Heerlijk, maar niet de bedoeling. Als ze in d'r wieg ligt, wordt ze om de haverklap wakker, is dan alleen en ontroostbaar als je er niet snel bij bent... Wat we ook nog lastig vinden: Wanneer in bad? Nu haal ik 's ochtends een washandje over d'r koppie en doe haar in bad als dat voor mij lukt qua energie en tijd. (Gelukkig steeds vaker dus! :D) In't weekend doen we haar samen in bad, nemen we dan meer tijd voor, of gaat papa met haar douchen. Vanwege de kramp proberen we nu 's avonds in bad. Maar wat is handig voor straks? 's Ochtends of 's avonds? Bedankt voor dit topic en sorry van het misbruik ervan, hihi! :)

Deel Deze Pagina