Hoi, Mijn kleine meid is nu 2 weken oud. En de eerste week ging eigenlijk super, daarna heeft een paar regeldagen gehad. (geef borstvoeding). Toen een goede dag, waarin ze veel sliep en weer na 2 a 3 uur wilde drinken. Maar sinds 3 dagen wil ze het liefst contstant aan de borst. Niet dat ze dan veel drinkt. Ze laat dan weer los, waarna ze wilderig snel weer mijn tepel zoekt. Ze verkrampt en lijkt pijn te hebben. Vandaag huilt ze meer, als ze slaapt en ik leg haar weg, wordt ze al snel weer huilend wakker, of eerder krijsend. Ook in de kinderwagen gebeurt dit. Aan de borst helpt het beste om haar te troosten. Verder heeft ze veel de hik, spuugt wel wat maar niet echt veel. Je hoort haar wel eens melk weer wegslikken. En ze wil maar drinken, of eerder sabbelen/zuigen. Eerst dacht ik clusteren, maar toch niet de gehele dag! Vannacht voor het eerst ook meer onrust, ze wilde eerst na 3 uur drinken, hierna weer snel in slaap. Maar daarna alweer na 1,5 uur en wilde blijven "sabbelen" Ik heb het idee dat er iets is en dat ze pijn heeft, misschien reflux? Wat vinden jullie? Als dit het weekende zo blijft, hang ik maandag aan de lijn bij de huisarts, want zou het erg vinden als ze idd iets medisch mankeert. Benieuwd of het herkenbaar is?
mijn zoontje heeft ook reflux, maar ik herken je verhaal eigenlijk niet. hij wou juist helemaal niet drinken. Maar ik hoor inderdaad wel vaker dat ze met reflux juist alleen maar willen drinken. Ruik eens aan de adem van je kindje. Ruikt dit zuur? Dan zou het inderdaad reflux kunnen zijn. veel succes en hopelijk is er niks aan de hand!!
Het zou kunnen dat het (verborgen) reflux is, maar het hoeft niet. Lastig he! Ik zou even goed op je kindje letten tijdens en na het drinken. Bij reflux hoor je meestal direct na het drinken de melk omhoog komen, je kindje slikt (of spuugt) en begint dan te huilen omdat het zuur is. Kenmerkend voor reflux is ook dat het spugen lang doorgaat (2 uur na de voeding nog steeds). Irem spuugde ook van die dikke zure melk die echt uit de maag komt. Inderdaad zuur uit het mondje ruiken, niet plat willen liggen. En het zou goed kunnen dat ze troost zoekt aan de borst omdat drinken het zuur weer even verzacht. Nadeel van vaak aanleggen is wel dat er de hele tijd melk omhoog zal blijven komen. Sterkte!
Zijn het niet gewoon krampjes? Mijn dochtertje is nu ruim 3 weken en bij haar begon het ook rond de 2 weken... Ik heb een sterk toeschietreflex waardoor ze nogal veel lucht mee slikte. Ik koppel haar dus af zodra de tsr begint en laat dan het dan in een zoogcompres weg lopen. Ben haar ook infacol gaan geven (wel na een voeding als ze krampjes kreeg, dus niet standaard voor een voeding) Het is nu al stukken beter, ze slaapt weer goed. Je kunt krampjes herkennen aan wild trappelen met haar beentjes, harde buik en hard huilen.
Ik zou het even aankijken, als je merkt dat de pijn/onrust erger wordt met de dag...dan nogmaals even nagaan of het reflux kan zijn... hier (verborgen reflux) was het tegelijktijd een cirkel van dit: reflux, zuur, vaak drinken, verzacht de pijn van de slokdarm...overdag niet kunnen slapen...door het huilen van de pijn, veel lucht inslikken...daardoor weer darmpkrampjes....hierdoor weeer veel willen drinken om de pijn te verzachten...en vervolgens weer last van de relfux door het vele drinken... Dus hier echt een krijsend kind en werd ehct met de dag erger, direct naar de HA gegaan..en gevraagd om doorverwijzing (erop gestaan!) Het kan ook izjn dat ze tijdelijk last vanr eflux heeft bijv door een sterke TSR of veel voormelk...mss kan je daar es opletten?
Heeft ze niet "gewoon" zuigbehoefte? Ik weet niet of je voorstander bent van speentjes, maar misschien zou je die aan kunnen bieden als je dat nog niet hebt geprobeerd?
Bedankt voor het meedenken. Speentje proberen we, wil nog niet lukken. Na het voeden weer goed opgelet, ze begint te kreunen, spuugt wat. Je hoort er ook terugslikken en de tongetje komt veel naar buiten. Ook spuugt ze wel eens dikke melk na een uur of 2 weer op. Is maar een klein beetje hoor. Tijdens het drinken hoor je haar in het begin erg "slokken". Maar als ik haar loskoppel, zie ik geen straaltje melk. Moet zeggen, vanochtend heeft ze flink lang geslapen. We houden het in de gaten.