uitscheuren, wat doen als preventie?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Chup, 3 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stefanie912

stefanie912 Bekend lid

10 feb 2012
    707
    2
    16
    mag enorm graag knutselen, 3d en taarten maken met
    Friesland
    Twee keer ingeknipt door gyn vanwege te lage bloeddruk van mij, en hartslag daling dochter en niet ingedaald zitten helaas dus met vacuum gehaald, meer dan 40 hechtingen waar ik zelf helaas niks aan kon doen... Veel last na gehad door niet oplosbare hechtingen in bekkenbodem 23 dagen na bevalling.

2. Missladybug

Missladybug Niet meer actief

Ik heb die perineumolie gebruikt en had een subtotaalruptuur.

Dat knippen en scheuren klinkt van tevoren veel enger en pijnlijker dan het daadwerkelijk is hoor.
    Probeer je niet teveel zorgen te maken.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

zoals al meerdere keren is gezegd: goed luisteren naar de vk. Als zij zegt dat je niet mag persen, moet je, hoe moeilijk dat ook is, echt proberen niet te persen.

Maar inknippen en uitscheuren, het klinkt zo eng, maar daar voel je echt weinig van tijdens de bevalling hoor, echt!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij de eerste ben ik geknipt omdat de uitdrijvingsfase te lang duurde en onze dochter het lastig kreeg. Dat was bekeken met 6 hechtingen.
    Bij de tweede ben ik preventief geknipt, de VK was bang dat ik anders naar voren toe zou scheuren. Dus in het oude lidteken een knip gekregen en dat was 2 hechtingen en aan de andere kant een "schaafwondje".
    van beide keren eigenlijk maar weinig last gehad.

5. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    caulophyllum thalictroides d6 Tabletjes slikken vanaf week 37

Google er maar eens op!

6. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik weet niet zeker of het verband houd met elkaar hoor. Maar mijn moeder kreeg een knip, zij heeft het persen als een eitje ervaren. Ik had een schram, en voor mij was het t pijnlijkste deel van de hele bevalling (en dat na een weeënstorm).

7. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Denk dat het ook aanleg is. Mijn bevallingen gingen heel snel (eerste kind 10 minuten geperst, tweede kind 1x geperst, 7 en 8 pond) en ik had geen schrammetje.
    Vooral goed luisteren en duimen!

8. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Was het vervelender bij de tweede omdat het sneller ging? Ik deed ook 10 min over de eerste. En ik had niet eens het idee dat ik echte persweeën had ofzo.

9. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Niks, had er ook niks tegen kunnen doen.. Ze kwam eruit als super woman!:D

10. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Goed luisteren naar de vk, bij mij gaf ze heel duidelijk van tevoren al aan dat ze binnenkort ging zeggen dat ik even moest stoppen met persen en dat ik daar dan goed naar moest luisteren. Probleem was alleen dat ik zulke sterke persweeën had dat stoppen geen optie was, mijn lichaam perste gewoon uit zichzelf en ik kon het niet tegenhouden. Dus flink uitgescheurd hier. Maar hé, dat overleef je wel hoor. Tijdens de bevalling zelf niets van gevoeld. Hechten deed de vk met verdoving dus ook niets van gevoeld. En ja, de 2 weken daarna is het goed irritant. Maar voor je het weet is ook dat voorbij.
    Dus vooral geen zorgen maken en van genieten. Bevallen is veel te mooi en bijzonder om angstig voor te zijn :)

11. MarlousAnne

MarlousAnne Actief lid

8 nov 2012
    296
    94
    28
    Er bestaat een Epino, een apparaatje waarmee je t boeltje al wat oprekt vooraf. Dit zou inscheuren moeten voorkomen/verminderen.

12. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    helaas luisterde mijn lichaam daar niet naar..

ot
    volgens mij kun je niet veel doen tegen uitscheuren.
    heb wel eens anderen gehoord dat ze het masseerden met olie om het soepeler te maken maar ik denk dat dat net zoiets als smeren tegen striae is..
    de bovenste laag werkt het wel maar daar onder niet meer.

13. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Hier bij de eerste subtotaal ruptuur. Het hoofdje stond en ik zuchtte de perswee weg , zoals de vk zei. De volgende perswee was zo sterk daar was geen tegenhouden aan toen was ze er al.
    Ik heb er niets van gevoeld.

succes met voorbereiden! Bevallen is een pijnlijk maar mooi proces en met als kado je kindje op je buik. Probeer er vooral in te duiken en kijken hoe jij het beste alles op kan vangen op dát moment. Daar valt nu van tevoren niet zoveel aan voor te bereiden..

14. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Beide keren flink zitten smeren met dat spul van weleda en beide keren ingeknipt. Eerste keer echt veel last van gehad, maanden. Wat ik anders zou doen; meer rust nemen in het begin. Dan was het misschien sneller genezen. Maar ik was zo hyper dat ik een dochter had, dat ik dacht dat ik meteen de hele wereld aan kon.

Bij de tweede weer ingeknipt (na 1,5 uur persen zonder persweeën was dat echt een verademing!) Niks van gevoeld, hechten was snel klaar en daarna ook geen last meer van gehad. Ja beetje ongemakkelijk en beurs gevoel, maar ik neem aan dat iedereen dat na de bevalling heeft. Ik heb bij de tweede wel meer op bed gelegen de eerste dagen. Ik had een iets strengere kraamhulp toen hahaha. Dat is wel een aanrader.

15. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Het persen niet, dat was kracht maar deed geen pijn ofzo. Mijn hele bevalling toen duurde 25 minuten en omdat het zo snel ging waren de weeën heel erg pijnlijk. Dat was Iets minder.

16. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Bij mij wel ;). Damn, wat deed dat pijn bij die 2e, alsof ik uit elkaar scheurde :). Ging echt te snel, wat een krachten.

Mijn meisje was nog niet goed ingedaald, zat 'nog hoog' volgens VK en ik had 9 cm (en flinke persdrang). VK zat te dubben om vliezen door te breken, maar durfde niet (alleen) vanwege risico van uitzakken. Opeens braken mijn vliezen spontaan, echt een enorme sloot water (matras heeft het niet overleefd...) en ik voelde mijn dochter echt abrupt naar beneden zakken, van het ene op het andere moment stond mijn onderkant zwaar in de fik ;). Ik moest zuchten, zuchten, maar hoofdje floepte er toch al meteen uit, bij die eerste perswee. En toen was het leed al geleden, weer ingescheurd. Ging zo snel daar kon niemand wat aan doen...
    Navelstreng zat ook nog eens 2 keer om haar nekje ;), anders was misschien het lijfje ook al meteen eruit gefloept, in plaats van na de 2e perswee.

Van breken van vliezen en geboorte van hoofdje was dus een minuutje of zo. Twee minuten daarna de rest van haar.

17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Verloskundige heeft bij mij een natte, warme doek tegen mijn onderkantje aan gehouden toen bleek dat het niet meer heel lang zou duren.

18. woohoo

woohoo Actief lid

9 nov 2015
    447
    194
    43
    NULL
    NULL

Dus je hebt liever dat ze je buik opensnijden dan dat ze en klein knipje maken van onderen?

19. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Hier ook knip gehad. Er was gewoon geen ruimte in de bekkenbodem. Baby was ook 4100gram.
    Vk hield wel hele tijd warm washandje erop. Maar als hij er met zn vinger inging om er wat ruimte te maken ging het al helemaal strak staan.

Denk dat je je er inderdaad niet op voor kan bereiden. Elk kind is ook weer anders en elke bekkenbodem ook!
    Bij mij is het ws. Erg nauw. Moest nl. De romp er ook nog eens uitpersen. Bleef gewoon steken. Hihi.

Loesje86: 10x liever een knip dan een keizersnede hoor!
    Daar is je herstel alleen maar langer mee.

20. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Wat denk ik vooral helpt is goed luisteren naar de verloskundige!
    Als zij zegt puffen, maar je wil eigenlijk persen.. toch puffen, anders gaat het te snel en heb je meer kans op scheuren.

Knippen kan je denk ik echt niet voorkomen.. als het niet past, past het niet..

Deel Deze Pagina