Ik heb gewoon énorm geboft. Niets gesmeerd, geen oefeningen gedaan, geen tabletten of iets anders. Mijn dochter is geboren binnen tien minuten persen en ondanks dat ik door de ruggenprik de persweeën niet goed kon voelen, heb ik er alleen twee piepkleine scheurtjes en een knip aan overgehouden. Dat voor een kind van 56 centimeter. Sorry als het klinkt als opschepperij, maar ik ben er gewoon heel blij om dat het zo goed is gegaan. Ik had er namelijk wel een beetje angst voor toen de bevalling begon. Tip is wel, die kreeg ik van tevoren: luister naar de aanwijzingen van de VK of gynaecoloog. Ga niet buiten de weeën om persen of langer dan nodig. Verder is het afhankelijk van zoveel factoren, er zijn grote kinderen geboren zonder schade en piepkleine baby's met enorme schade. Je kunt het het beste maar gewoon over je heen laten komen.
Ik lees vooral 'goed naar je vk luisteren' maar eigenlijk zou het veel beter zijn als je zelf goed naar je lichaam luistert, aangezien de vk niet voelt wat jij voelt.. Uitscheuren kan je niet altijd voorkomen, omdat het ook met je huid te maken heeft. Wat wel mee kan helpen is een warme washand tegen de bekkenboden duwen voor en tijdens de geboorte, de warmte maakt de huid soepeler (betere doorbloeding). Zelf ben ik twee keer in bad bevallen en beide keren niet uitgescheurd (normaal formaat baby's). Wat mij vooral hielp was om tijdens de bevalling mijn handen op mijn vagina te houden zodat ik precies kon voelen wat er gebeurde. Bij de eerste rekte het langzaam op en ging ik vanzelf puffen toen het hoofdje stond. De tweede is in 10 minuten geboren en daarbij heb ik alleen maar heel hard gezucht tijdens de persoon zodat het niet te snel ging. Overigens kan je véél beter uitscheuren dan geknipt worden. Knippen is vrij barbaars.. er zijn verloskundige die nooit knippen. Een scheur geneest makkelijker over het algemeen. Goed voelen, zelf bevallen en vooral niet met verdovingen etc. dan raak je de controle kwijt.
Als je 8 cm hebt en persdrang, zou ik toch maar wel naar de verloskundige luisteren. Je lichaam geeft het niet altijd goed aan helaas, door bijvoorbeeld een verkeerde ligging van het kindje. Veel vrouwen raken ook soort van in paniek tijdens de weeën en dan is het heel belangrijk om naar de verloskundige te luisteren. Wat betreft een knip, soms moet een kindje er echt uit maar lukt het met persen niet, het past niet en scheurt ook niet, dan is een knip wel nodig.