Slaapproblemen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Feutelina, 18 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feutelina

    Feutelina Lid

    30 mei 2017
    41
    8
    8
    Vrouw
    Mijn dochter is nu 20 weken. Zij heeft lang veel last gehad van krampen en verborgen reflux. Beide wordem gelukkig minder. Zij is ook een flesweigeraar. Hierdoor fiets ik op mijn werkdagen 3x extra heen en weer om borstvoeding te geven. Zover de achtergrond. Ze accepteert ook geen speen.

    Sinds een maand gaat zij steeds slechter slapen. Zodra we beginnen met het slaapritueel begint ze al te piepen. Daarnaast slaapt ze sinds een maand nog maar maximaal 1 cyclus (45min) en sinds een week of 2 is dit zelfs maar 20 minuten. Ik merk dat ze oververmoeid raakt.Dit probleem speelt alleen overdag.

    -Ze heeft geen hekel aan haar kamer of bed. Als ze wakker wordt dan speelt ze meestal nog 10-30 minuten in haar bed voordat ze gaat roepen/huilen. Zolang we geen slaapritueel starten gaat ze ook vrolijk op bed.
    - Voorheen lieten we haar even huilen en gingen haar in bed troosten en weer weg. Dat steeds opnieuw tot ze sliep. Dit werkte aal na een week niet meer, dus pakte ik haar op om te troosten. Vaak kwam er dan ook nog wel een boer of wind uit (van huilen moet ze altijd boeren). Dan weer terug legen en opnieuw. Sinds een week of 2 werkt dit ook niet meer. Voorheen duurde dit soort dingen maximaal een kwartier. Nu is ze na een uur nog wakker en compleet over haar toeren en bijna niet te troosten. En in plaats van huilen nadat ik haar op bed leg, begint het nu al als ik haar slaapzak aan trek.
    - Vaak valt ze ook in slaap bij het voeden. Na het voeden houd ik haar een minuut of 10 rechtop. Voorheen was dit 30 minuten, maar het gaat steeds beter met de reflux. Hierbij valt ze geheid in slaap. Haar wakker houden resulteerd in huilen. Haar voeden na het slapen lukt niet, want als ik werk ben ik daar niet bij. Ik kan haar wel (half) slapend in bed leggen, maar ze is dan na 5-10 minuten weer wakker. Ze huilt dan niet gelijk, ligt eerst een beetje te staren, gaat vervolgens brabbelen, worsteld wat met haar konijn en na een kwartiertje is ze het zat.

    Ze slaapt nu ongeveer 3x per dag 15-20 minuten. Veels te weinig. Dit is ook te merken aan haar humeur. Ze heeft duidelijk ook nog last van haar darmen, wat niet helpt.

    Ik weet gewoon even niet wat ik hiermee aanmoet. Ze probeert vaak trouwens wel door te slapen na die 20 minuten. Ogen dicht enzo, maar ze lijkt steeds maar wakker te schrikken. En uiteindelijk gaat ze weer huilen.
     
  2. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Heb je buikslapen al geprobeerd?

    En waarom kun je het niet zo plannen dat je na haar slaapje naar huis fietst? Ik denk dat voeden na slapen wel de cyclus zou kunnen doorbreken namelijk. Hoe gaat dat op je vrije dagen?

    Edit: vervelende situatie trouwens. Lijkt me echt dodelijk vermoeiend. Sterkte!
     
  3. Feutelina

    Feutelina Lid

    30 mei 2017
    41
    8
    8
    Vrouw
    Als ik haar op haar buik leg, wil ze haar hoofd niet neerleggen. Als ze hem niet meer omhoog kan houden is het weer huilen.
    Toen ze pas geboren was, sliep ze wel op haar zij. Maar dat lukt haar nu niet meer.

    En ik weet nooit hoe lang het duurt voordat ze slaapt en hoe lang ze dan slaapt. Dus ik weet niet wanneer ik dan naar huis moet. Ik werk ook op afspraak dus die kan ik niet zomaar annuleren.
     
  4. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Hoe oud is ze in maanden?
     
  5. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Maar hoe gaat het dan op dagen dat je vrij bent? Voed je haar dan wel nadat ze wakker wordt?
     
  6. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Je schrijft: als we geen slaapritueel starten gaat ze vrolijk op bed, hoe bedoel je dat?
    Want als je nu in een patroon zit van ritueel =huilen dan moet je dat patroon doorbreken.
    Dus bijvoorbeeld al eerder haar slaapzak aan doen en dan nog even laten spelen in de box, en dan na een kwartiertje pak je haar op en leg je haar op bed. Is misschien wat abrupt maar dan gaat het misschien wel.
     
  7. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Mijn zoon is ongeveer even oud, denk ik, ik reken in maanden namelijk :) en slapen overdag is ook lastig. Gister besloot ik hem in de wagenbak te leggen omdat ik geen zin had om weer 10 keer naar boven te lopen en dat ging goed. Dus misschien het proberen waard?
     
  8. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    20 weken is 4,5 maand, zo ingewikkeld is dat toch niet?
     
  9. Feutelina

    Feutelina Lid

    30 mei 2017
    41
    8
    8
    Vrouw
    Ze is inderdaad 4.5 maanden oud.

    Op mijn vrije dagen gaat alles hetzelfde. Ik probeer dan zoveel mogelijk hetzelfde ritme erin te houden om alles voor haar zo rustig mogelijk te houden. Maar op alle dagen betekende dit dat ze ook regelmatig moest slapen zonder net gevoed te zijn. Het ging toen ik net begon met werken ongeveer zo:
    06:30 wakker
    07::00 voeden
    07:30-45 slapen
    10:00 wakker, luier, spelen
    11:00 voeden
    11:30-45 slapen
    12:15 wakker, luier,spelen
    13:15 slapen
    14:00 wakker, luier, spelen
    14:30 voeden
    15:00-15 slapen
    15:45 wakker, luier, spelen
    16:45 slapen
    17:30 wakker, luier, spelen, bad
    18:15 voeden
    19:00 slapen
    Hierna sliep ze langer en in de nacht nog gemiddeld 2x op verzoek luier,voeden,slapen.

    Alleen de tijden voor voeden zijn nog over. De rest van het schema is niks meer van over.

    Als ze bv im bad moet, dan ligt ze ook even op bed terwijl ik het bad klaarmaak. Maar met het licht aan, deur open en vaak een muziekje en zonder slaapzak of andere onderdelen van het ritueel. Ook als ik me boven moet omkleden of even een was ophangen. Ze heeft het dan prima naar haar zin zolang ze weet dat ik in de buurt ben.
    Misschien moet ik haar inderdaad vewoon abrupt op bed gooien.;)

    Normaal gesproken slaapt ze alleen in de wagen als deze al minimaal 30-45 minuten rijd. Maar misschien inderdaad een thuis binnen proberen.
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Kan t niet zijn dat die reflux toch stiekem weer een beetje aan t etteren is? Hier dachten we dat we er vanaf waren maar speelde toch gewoon nog mee, weliswaar milder maar nog steeds last. Als t kan zou ik de voeding voor naar bed gaan wat langer overeind houden en die ene extra boer nog de kans geven. Als die er nog uit kan, zit ie later ook niet meer dwars. Meeste problemen komen in de avond er hier ook uit, geloof dat ze dat allemaal hebben. Speen was geen succes las ik, hier hielp een spuugdoekje met ons luchtje er aan ook best lang en goed. Bij de hema zo'n led nachtlamp op batterijen gehaald. Ding kan je op elke kast neerzetten en gaat vanzelf uit, we hebben een knaloranje kat en ze vindt m helemaal fantastisch. (hebben zelf ook twee rode katten in de rondte lopen). Knuffie in dr bed gelegd, inmiddels zijn dat er een paar meer maar we houden t bij 3 (en die liggen tegenwoordig binnen notime allemaal uit bed binnen de eerste 10 minuten). Ze vindt naar bed gaan in de avond geen feest maar echt problemen maakt ze er ook niet van. Weet niet of je kiekeboe veel speelt maar dat wil ook helpen, wellicht nog niet direct voor nu maar mogelijk wel voor een paar maanden later. Mocht er hier een halve relpartij zijn (ben moe maar heb geen zin te slapen) dan roep ik vanaf beneden dat t goed is, we er zijn en dat ze lekker kan gaan slapen vaak is dat voldoende. Soms moet een van ons toch naar boven maar dan moeten we even luisteren wie van de twee, ze spreekt nog geen woord maar aan t toontje hebben we geleerd wie wie is (kwam de verkeerde dan was t herrie, dan leer je de toontjes snel zat).
     
  11. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Ik reken in maanden en heb geen zin om het uit te rekenen.


    TS. Lastig! Ik zou ook denken dat de reflux toch nog meespeelt. Staat haar bedje schuin? Heeft ze medicijnen?
     
  12. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik zit ook te denken aan reflux die terug opspeelt.
    Volg je de leefregels op?
     
  13. Feutelina

    Feutelina Lid

    30 mei 2017
    41
    8
    8
    Vrouw
    Nog langer overeind houden betekent effectief dat ze dan al haar slaapjes op mij doet. Na 5 minuten wordt er meestal niet meer geboerd. Ik houd haar 10-15 minuten omhoog.
    Er is een soort magische grens Als ik haar korter dan 10 of langer dan 20 minuten vasthoud, wordt ze gelijk wakker. Tussen 10 en 20 slaapt ze nog een paar minuten door.

    Het slaapprobleem speelt zich vnl af overdag en in de avond. In de nacht en ochtend gaat het goed.

    Ik zie geen tekenen meer van reflux. Maar weet dus niet of het npg ergens mee speelt.

    Ik moet weer naar mn werk. Wordt vervolgd...
     
  14. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Is een draagdoek een optie voor 1 of 2 slaapjes?
     
  15. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.248
    113
    Misschien stom hoor maar slaapt ze gewoon niet teveel? Ik vind 5 slaapjes op een dag + lange nacht voor een baby van bijna 5 maanden wel veel. Wat gebeurd er als je een slaapje overslaat?
     
  16. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Dat vind ik ook idd.

    Hier zit dochter sinds ze 4 maanden is op
    Ochtendslaap van 45 min
    Middagslaap van 2 uur
    Powernap einde middag van 30 min
     
  17. Feutelina

    Feutelina Lid

    30 mei 2017
    41
    8
    8
    Vrouw
    Even kort want ik moet zo weer werken.
    Het schema is van toen ze eind 3, begin 4 mnd was. Het ochtendslaapje is toen gereduceerd naar 45 minuten.
    Ze deed dus 5 slaapjes van 30-45 minuten. Samen is dat 2.5- 3.5 uur per dag. Had niet het idee dat dat heel veel is. Beetje gemiddeld.
    Inmiddels is een slaapje 15-20 minuten en slaapt ze alleen nog na het voeden, dus anderhalf uur totaal ofzo. Dat is ook geen volle slaapcyclus. Ze wordt rustig en vrolijk wakker, maar begint binnen een half uur alweer te gapen en oogjes te wrijven. We laten haar regelmatig liggen in de hoop dat ze verder slaapt, maar dit gebeurd misschien 1xper week. En dan slaapt ze nog maar 10-15 minuten extra.

    Als ze langer zou slapen, waren er niet zoveel slaapjes nodig.
     
  18. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Is zou toch echt beginnen met op je vrije dagen en daar waar mogelijk te voeden meteen na wakker worden en haar tijdens de voeding actief wakker houden en tijdens het omhoog houden vermaken met een speeltje of muziekje oid.

    Nu lijkt voeding te veel geassocieerd met slaap en denk dat dat in ieder geval niet bevordelijk is. Dus sowieso eerst voeden en dan spelen en niet andersom. En in het begin zal dat dan wellicht maar kort spelen zijn omdat ze snel moe is maar denk dat dan vanzelf verschuift.
     
  19. Feutelina

    Feutelina Lid

    30 mei 2017
    41
    8
    8
    Vrouw
    Ze doet nu dus minder slaapjes en is helemaal gaar uiteindelijk. In eerste instantie lijkt het goed te gaan, maar ze wordt dan heel druk. Ik heb eel eens begredat dat juist oververmoeidheid is. Na een tijdje wordt het jengelen en uiteindelijk huilem om alles. Aan het eind ban de dag zit ze ook constant jaar ogen en gezicht te wrijven.

    Verder is haar schema weer aan het schuiven de laatste dagen. Toen haar dag-nacht ritme begon, sliep ze van 01u tot 13u (met een aantal voedingen tussendoor). Dit hebben we langzaam opgeschoven naar 19u-07u. Maar inmiddels zit ze weer op 00u-10u ( met gemiddeld 2 nachtvoedingen).

    Kom later nog even terug op wat eerdere berichten mbt reflux enzo
     
  20. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Oh en kijk je wel goed naar vermoeidheidssignalen om haar juist dan op bed te leggen?
     

Deel Deze Pagina