Zo'n 6 jaar geleden heb ik mij uit laten schrijven als lid van de (protestantse) kerk. Ik heb hiervoor een formeel verzoek ingediend en dit is destijds ook bevestigd. Inmiddels ben ik verhuisd en getrouwd. Mijn nieuwe gegevens zijn dus niet bekend bij de kerk. Op een of andere manier zijn ze toch aan mijn nieuwe adres gekomen en gebruiken ze nog wel mijn meisjesnaam. Vorig jaar kreeg ik een acceptgiro of ik een gift wilde doen. Dit jaar heb ik die wederom ontvangen. En vandaag stond de kerkbalans aan de deur. Vervelend voor die mensen die moeite voor mij doen, maar ook vervelend voor mij. Ik laat mij bewust uitschrijven en nu sta ik weer bij hun bekend. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik weer uit hun administratie gewist wordt? En hoe kan ik het voorkomen dat ze opnieuw mijn gegevens ergens verkrijgen. Waar halen ze die uberhaupt vandaan?
Ik denk dat de kerkenraad je nieuwe adres heeft door gewoon te speuren bij overige kerkleden. Niet erg sportief maar zo kwamen ze ook aan mijn nieuwe adres. Ik heb gewoon gemaild dat ik niet meer lastig gevallen diende te worden. Daarna nooit meer wat gehoord. Je zou er zelfs in kunnen zetten dat je het erg vreemd vind hoe ze aan je adres komen en dat je dat ook niet fijn vind.
Ik zou gewoon contact met hen opnemen en zeker ook aangeven dat je al uitgeschreven was en het vervelend vind dat je nu weer in het bestand staat. Wij zijn net verhuisd en ik kreeg op naam van de vorige bewoner allerlei post van de kerk. Nou zit ik daar absoluut niet op te wachten, dus mailtje gestuurd, kreeg meteen een vriendelijk mailtje terug dat ze direct alles zouden aanpassen.
Zal ook verzoek indienen dat je niet voor niks 6 jaar geleden bent gestopt middels een nette brief. Ze proberen gewoon nog met acceptgiro's gifts te krijgen.
Maar naar wie moet ik dat sturen dan? Op die post van de intergemeentelijke kerk acceptgiro staat geen adres. Leuke bijkomstigheid is dat die envelop vorig jaar niet eens voldoende gefrankeerd was. Dus toen mocht ik die boete ook nog eens betalen. Kerkbalans heb ik gemaild en ik heb die man aan de deur gezegd dat ik al jaren uitgeschreven ben.
@ kwebbel: ik ken verder niemand behalve mijn ouders bij die kerk. Mijn ouders hebben dit zeker niet doorgegeven. Dus ik verdenk het GBA ervan. Als dit het geval is, dan vind ik het wel schandalig dat persoonsgegevens zo gegeven worden. Ik stel mijn privacy op prijs, maar ik loop er steeds tegenaan dat het GBA mijn gegevens doorgeeft.
Als je verhuist en je bent ingeschreven bij een kerk in je oude woonplaats, word je ook ingeschreven bij dezelfde soort kerk in je nieuwe woonplaats. Ik weet bijna zeker dat er toch iets fout gegaan is bij het uitschrijven in je oude woonplaats. Een kerk heeft niet de bevoegdheid om oud-ingeschreven zomaar weer in te schrijven. Je had wel bezoek kunnen krijgen toen je in je nieuwe woonplaats kwam te wonen met de vraag of je kennis wilt maken met de kerk in je woonplaats. Maar je bent niet zomaar opeens weer ingeschreven als je al uitgeschreven was. Je wilt niet meer ingeschreven zijn; je kunt dit doorgeven aan de voorzitter van de wijkkerkenraad of aan degene die je kerkbalans weer op komt halen. Je vult de kerkbalans dan niet in, maar maakt een brief waarin je aangeeft dat je geen lid meer bent/wilt zijn. Vraag om een terugkoppeling vanuit de kerk. Dan moet het goedkomen.
Er ligt gelukkig een wetsvoorstel van D66 om een einde te maken aan dat soort misbruik van privacygevoelige informatie.
Ze halen inderdaad de gegevens uit het GBA. In het GBA schijnen ze te kunnen zien of je gedoopt bent of dat een van je ouders gedoopt is. Schijnt een heel gedoe te zijn om die gegevens uit het GBA te krijgen Ik kan je een nog vreemder verhaal vertellen: toen ik verhuisd ben, kreeg ik ook post van de kerk en er kwam zelfs iemand aan de deur. Het gekke is dat ik nooit ben gedoopt en ook niet bij een kerk sta ingeschreven en heb dus ook nooit ingeschreven gestaan
Als je als niet kerkelijk in onze gemeente komt wonen, dan krijg je meestal bezoek van de kerk, met de vraag of je lid wilt worden. Maar dan zou er al iemand bij je op de stoep gestaan hebben. Ik vermoed dat er met het uitschrijven iets fout is gegaan. Gebeurt wel vaker. Ik wilde me over laten schrijven en ze konden me niet vinden. Kwam eruit dat ik was overleden. Er gaat dus weleens iets fout. Heb je misschien een gemeentegids waar het adres van de kerk in staat. Daar staat vaak ook adres van de scriba bij. Die zou je misschien een briefje kunnen sturen.
Je kan bij de gemeente aangeven dat je naam en adres een geheim adres is. Een speciale reden hoef je ervoor niet op te geven. Dan krijg je een code achter je naam en geven ze je gegevens echt aan niemand door. Toen ik een aantal jaar geleden vanuit het blijf een nieuwe woning kreeg ergens anders in het land. Kon ik op deze manier niet gevonden worden door niemand. Gelukkig is het nu niet meer nodig, al maak ik nog steeds gebruik van het geheim adres.
Dit dus. Katholieke kerk doet dat ook. Mijn zwager, nooit lid geweest van de katholieke kerk, kreeg toen ooit een welkom. Hij woonde binnen het 'gebied' van de betreffende kerk en ze hadden hem dus als lid ingeschreven. Tja....
Doorgeeft? Welnee, voor niks gaat de zon op. Dat soort adresgegevens zijn goud waard en worden gewoon verkocht. Hetzelfde als je je email adres gegevens achterlaat bij gratis proefverpakkingen enzo... maanden later krijg je ineens post van zusterbedrijven en loopt je inbox vol met zaken waar je niet om gevraagd hebt. Echt ergerlijk.
Ik ben binnen dezelfde gemeente verhuist, dus het zal geen welkom in een nieuwe woonplaats zijn. Bovendien wonen we nu ruim 3 jaar op dit adres. Wij zijn heel voorzichtig met het doorgeven van ons adres. Als het wel moet schrijven we met de hand erbij dat ze voor geen enkel ander doel dan waarvoor verstrekt gebruik gemaakt mogen worden. Fijn dat er een wetsvoorstel komt. Ik hoop dat het werkt. Gaat waarschijnlijk niet altijd op. Zo moeten al onze aktes (huwelijk, geboorte en overlijden) helaas verplicht doorgegeven worden. Hier kunnen we niks aan doen, want het is een oude wet. Denk dat die gewoon gehandhaafd blijft.
weet je waar ik me groen en geel aan erger? Als je in een winkel iets gaat terugbrengen en je krijgt je geld terug, dat je dan een kassabon moet invullen met je naam adres en telf.nr erop. Wtf voor? Daar doe ik dus niet aan mee, geef me gewoon m´n poen terug en verder vul ik geen adres, telefoonnr, reden van retourbrengen in, tjezus man, ben nog drukker met aan de kassa bonnetjes invullen dan met het daadwerkelijke terugbrengen!
Was laatst in het nieuws dat de regering er problemen mee had dat de kerken inzicht hebben in de gemeentelijke basisadministratie...... Dus, daarvandaan dus
Mijn man heeft hetzelfde, uitgeschreven, bevestigd en inmiddels 3 keer verhuisd, maar toch komt na een tijdje steeds weer een acceptgiro, heel irritant.
eeehm ik zou gewoon even bellen en het uitleggen???????????? dan ben je er vast in een keer van af... mailen/schrijven is weer zo omslachtig.