Op dit moment ben ik 13 weken zwanger en omdat ik 36 ben heb ik twee weken geleden een combinatie test gekregen. De nekplooi was 1,2 mm.Dat was dus een dunnen plooi. Nu heb ik pas de uitslag gekregen van de combinatie test en die was een laag risico van 1 op 700. Hier was ik eerst heel blij mee maar nu heb ik op internet gelezen dat veel vrouwen een veel lager risico hebben. Sommige wel van 1 op 10.000. En ook vrouwen van mijn leeftijd hebben vaak een risico van wel 1 op 4.000. Nu begin ik mij dus weer zorgen te maken of mijn uitslag wel zo goed is. Hoe kunnen er zulke grote verschillen zijn? Zijn er soms verschillende tests met verschillende uitslagen of kunnen verschillende uitslagen anders uitgelegd worden. Begrijp het allemaal niet zo goed meer. Hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven. Groetjes.
Ik begrijp je ongerustheid want ik vind het ook wel vreemd, ik weet niet hoe oud jij bent maar ik ben 40 en heb ook de nekplooi gedaan. Maar het is dus zoals het woord al zegt een combinatie test en de combinatie is dus de leeftijd van de moeder, je bloedonderzoek en de nekplooi. Gezien mijn leeftijd had ik een kans van 1:106 dat is dus best wel hoog. Maar na het onderzoek had ik een kans van 1:4600. Terwijl een kennisje van mij stukken jonger is en die een kans heeft van 1:450. Ik begrijp het dus ook niet helemaal hoe ze dit berekenen. Misschien is het verstandig om dit eens na te vragen bij je vk of gyn, gr. Nicole
Dank je voor je antwoord. Ik zelf ben 36 en volgens de gyn was mijn kans gezien mijn leeftijd 1 op 170. Ik was eerst blij ,dacht zolang het maar boven de 250 zit is het goed. En dat is het natuurlijk ook wel maar vind het zo raar dat er ook wel 1 op 10.000 berekend wordt. Kom er op internet ook niet helemaal uit. Maar ja, probeer maar te bedenken dat 1 op 700 toch ook wel goed is. Denk ik.... Groetjes
Het ligt dus aan je bloed. Vrouwen die zwanger zijn van een kindje met down hebben een verhoogde waarde van twee hormonen (ik weet zo snel niet meer hoe die hormonen heten). Maar ook als je kindje geen down heeft kan die waarde hoger zijn dan gemiddeld. Het is dus zo dat als je een down kindje krijgt die hormoonwaarden verhoogd zijn, maar als de hormoonwaarden verhoogd zijn het niet automatisch zo is dat het een kindje met down is. En het blijft een kansberekening.
ik ben 34 en mijn kans was 1 op de 2300 dus geen hoog risico, maar had ook liever een lager risico gehad. Maar je moet het niet je zwangerschap laten beinvloeden hoor!, mijn buurvrouw was ook 36 en had 1 op de 487 ze heeft de rest van haar zwangerschap zich zorgen lopen maken maar kreeg een gezonde dochter. Het is zo jammer als je je zoveel zorgen maakt, je kan er verder niets mee, ookal heb je 1 op de 10.000 je kan altijd die ene zijn het blijft een kans berekening, groetjes bambie
Ik heb het ook laten doen en ik zat in een laag risico met 1 op 4200.. Maar ik kan alsnog een baby met down krijgen, de test is zo ie zo nooit een vrij brief hiervoor... Bij mijn 1ste zwangerschap dacht ik er niet eens aan om het te laten doen, nu bij de 2de ben ik er wat onzekerder in omdat je nu weet hoe kostbaar het leven eigenlijk is...