Uitslag 1e semenanalyse, kwaliteit verminderd

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Babyliz, 4 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    Afgelopen week kregen we de uitslag van de semenanalyse. We hadden wel verwacht dat de kwaliteit wat minder zou zijn. Heeft iemand enig idee hoe 'slecht' deze uitslag is? De huisarts zei alleen dat we wel wat hulp nodig zouden hebben en we zijn meteen doorgestuurd naar een fertiliteitsarts (daar kunnen we over een maand terecht). Hij had het wel meteen over iui.

Uitslagen:
    Volume: 4ml
    Type A: 0%
    Type B: 45%
    Type C: 9%
    Type D: 46%

Concentratie spermatozoa: 3mln/ml (staat een L bij van Low?)
    Concentr. ronde cellen: 1mln/ml
    Normale morfologie: 1% (staat weer een L bij)
    VCM: 5

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De aantallen zijn inderdaad een indicatie voor vruchtbaarheidsbehandelingen. Een normaal aantal zaadcellen zit op minimaal 20 miljoen. Jullie hadden 3 miljoen per ml, dus dat zou met deze lozing op 12 miljoen komen. Maar daarvan heb je geen zaadcellen in de A-klasse. Je hebt 45 % minder goed beweeglijk, dus dat zijn er in totaal 5,4 miljoen. De rest is nog minder beweeglijk tot niet beweeglijk. En je hebt maar 1% van het totaal wat goed gevormd is.

Het is niet onmogelijk om spontaan zwanger te worden. Want je hebt natuurlijk maar één eigenwijze zaadcel nodig en een hoop geluk. Maar de kans is wel een stuk kleiner, helaas.

Succes!

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.929
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Sluit me helemaal aan bij Jippie.
    Het zaad is verminderd in aantal en in beweeglijkheid (0% snelle jongens, 45% redelijk beweeglijk).
    Echter op een eenmalige semenanalyse zal geen enkele arts varen. Je fertiliteitsarts zal er dus altijd nog 1 of 2 laten doen. Zwanger worden is zeker niet onmogelijk, maar wellicht is een beetje hulp in de vorm van bijvoorbeeld IUI wel aan te raden en mogelijk nog ietsjes meer dan dat.

Sterkte! Lijkt me toch een klap als je dit nieuws krijgt (al schrijf je dat het niet geheel onverwacht komt, maar toch)

PS. Morfologie, daar is men tegenwoordig niet zo streng meer op. 'L' staat idd voor low.
    Veel ronde cellen kan duiden op een ontsteking of veel niet-rijpe spermazaadjes. Hoe lang heeft hij onthouding gehad voor het onderzoek? Als dit erg kort is geweest kan het zijn dat het gewoon onvolgroeide cellen zijn. Dan lijkt de uitslag slechter dan het in werkelijkheid is. Normaal wordt een onthouding van 3-5 dagen aangeraden voor een semenonderzoek.

4. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    @jippie: dankjewel dat je er even naar gekeken hebt en voor je uitleg! Verder maar afwachten dan.
    @merah: ook dankje! Ja idd, zeker wel een klap. Hopelijk is een volgende uitslag wat beter. Wat betreft die morfologie: daar had ik wel wat over gelezen ja, maar 1% is wel heel weinig denk ik. Mn man had 4 dagen onthouding aangehouden, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.929
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    4 dagen is idd prima. Dus daar zal het niet aan liggen.
    Hoop dat ze in het ziekenhuis iets voor jullie kunnen betekenen.
    Jullie uitslagen zijn echt niet hopeloos, ook niet als bij vervolgonderzoek dezelfde uitslag geeft.

Er is onderzoek gedaan naar verminderde zaadkwaliteit waarbij uitkwam dat als een man zeg maar elke dag een lozing heeft dit het lichaam kan aanzetten toch extra productie en dus de kwaliteit zou kunnen verbeteren. Ik zou dit niet proberen voordat je eventueel met IUI (iod) begint (anders zouden ze, als het werkt, misschien behandeling uitstellen), maar misschien is het wel een idee om te proberen tijdens zo'n behandeling.
    Verder wordt wel extra zink (drogist) en visolie-capsules aangeraden.

6. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    Ah, dat kunnen we dan inderdaad eens proberen. Bedankt voor de tip :)

We hebben via de huisarts vast een 2e analyse aangevraagd, die gaat eind deze maand gebeuren(een maand na de 1e analyse). Ik hoop dat we zo wat tijd besparen, omdat we als we naar de fertiliteitsarts moeten we dan in ieder geval al 2 semenanalyses hebben gehad:)Afwachten maar allemaal, spannend.

7. Bob1981

Bob1981 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    2.253
    26
    48
    Vrouw
    Wij hebben precies hetzelfde gehad...
    Alleen nog minder dan jullie uitslag...wij haddende 1e test overal 1% staan en bij het aantal stond minder dan 1000...dus dat zeg erg slecht uit...tweede test 3 maanden later...er moet zoveel tijd tussen zitten was nog slechter en daarna de mmm (medische malle molen)ingestapt...na vervelende onderzoekn aan mijn kant, inwendig onderzoek, tempen in 1 maand en doorspuiten van de eileiders, bleek dat er ook iets mis was met mijn eierstok (anders gevormd) kon geen kwijt maar het zou niet bij dragen aan...
    Omdat we op 9 sept zouden gaan bespreken welk vervolg traject we in zouden stappen hadden we er niet op gerekend dat ik ineens spontaan zwanger zou zijn...
    Maar op vakantie is er van die paar goede zaadcelletjes 1tje goed gezwommen en heeft zn best gedaan...ik ben nog heel pril zwanger maar we zijn hoopgevend....
    Er zijn zoveel mogelijkheden en de uitslagen kunnen de volgende x helemaal weer positief zijn...over 1 uitslag is niets te zeggen...ze moeten er minimaal nog 1 of 2 doen om het goed in te kunnen schatten en dan nog zijn de wonderen de wereld nog niet uit :D

Succes en sterkte en laat je niet ontmoedigen en blijf hoop houden allebei...wij zijn door het hele medische traject alleen maar dichter naar elkaar toe gegroeid en hebben nog meer respect gekregen voor elkaar...steun elkaar en met veel liefde kom je een heel eind!

Mocht je nog iets willen weten kun je altijd even pb-tje sturen :D

Liefs Pien

8. Tycuna

Tycuna Fanatiek lid

19 jul 2010
    1.401
    0
    0
    Babyliz, hopelijk is de uitslag de 2e keer iets hoger. Mocht het niet zo zijn, dan is er evengoed nog heel veel mogelijk! Hou moed meid!!!

9. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    hi Babyliz,

wel goed dat jullie nog een zaadanalyse laten doen, want 1 is inderdaad niet betrouwbaar. Maar zws zal het ziekenhuis toch ook nog zijn eigen onderzoek ook willen laten doen. Wij hadden ook 2 onderzoeken, maar ze willen toch altijd uitslagen van hun eigen lab. Maar over het algemeen gaat zo'n semenanalyse vrij snel hoor. Zeker als je het vergelijkt met de rest in de mmm... Maar het is sowieso fijn voor jullie om het nog een 2e keer te laten onderzoeken.

Succes met alles!

10. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    Wauw, nog meer reacties, fijn:D

@pientje10: Wauw wat fijn dat je nu zwanger bent, gefeliciteerd:) Altijd fijn om een succesverhaal te horen, hihi :)We laten ons zeker niet ontmoedigen, komt goed! En ik weet je te vinden als ik vragen heb!
    @tycuna: Dankjewel! :) We doen ons best om lekker positief erin te blijven staan, er is idd nog veel mogelijk :)
    @vasca: De analyse laten we idd bij t lab van t ziekenhuis doen, maar de huisarts heeft toestemming gegeven omdat we nog niet weten welke arts we daar krijgen. En baat het niet dan schaadt het niet denk ik;) Maar dankjewel!

Jullie ook succes trouwens, ik zal voor jullie duimen!

Deel Deze Pagina