Uitslag bloed rhesus c negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Braam0, 27 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Braam0

Braam0 Fanatiek lid

23 sep 2015
    1.104
    1
    38
    Uit de uitslag van het bloedonderzoek blijkt dat ik rhesus c negatief heb. Hierbij ook vermeld dat ik met 27 weken opnieuw bloed moet prikken en dat er bij deze zwangerschap niks aan de hand is maar een 2e zwangerschap kan wel risicovol zijn? Ik ben een beetje bang dat ik me druk ga maken als ik ga googlen dus vraag ik me af of dames hier ervaring hebben!

Liefs

2. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Ik blijk bloedgroep b negatief te hebben. Dus een negatieve resusfactor. Vorige week bloed laten prikken. Blijkbaar kunnen ze met deze termijn zien wat de resusfactor van de kleine is. Die is ook negatief in mijn geval dus niets aan de hand. Hoef niet bang te zijn voor antistoffen en hoef geen injectie. Mocht jouw kleine een positieve resusfactor hebben dan krijg je een injectie en houden ze je bij een eventuele volgende zwangerschap extra in de gaten.

3. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    ik heb ook rhesus C factor negatief en dit is mijn derde zwangerschap. Heb ook bij 27 weken bloed laten prikken en het was in orde :) verder merk ik er niet veel van.....

4. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0

volgens mij geldt dit bij een rhesus D factor negatief... bij een C factor hebben ze geen injectie...

5. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Precies, daarom vond ik het toen ook zo spannend.
    Het probleem is dat als je kind positief is je mogelijk antistoffen aanmaakt die problemen kunnen geven, vooral bij een volgende zwangerschap. Maar die problemen zijn goed te behandelen, als ze zich al voordoen want dat hoeft niet.

6. Braam0

Braam0 Fanatiek lid

23 sep 2015
    1.104
    1
    38
    Zonder injectie zou een volgende zwangerschap geen probleem zijn met extra begeleiding maak ik hierop uit? er word deze zwangerschap inderdaad gekeken of het kindje positief is dan volgt er meer zo niet is er niks aan de hand. Maar omdat er deze zwangerschap al antistoffen aangemaakt worden zou een volgende zwangerschap dus misschien afstoten?

7. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Hoe het voor een volgende zwangerschap zit weet ik niet, daar is mij niks over verteld... Ik ben ook c- en er is extra geprikt in week 27. Kwam niks uit, kans is echt best klein dat er wel iets gevonden wordt. Er wordt sinds een paar jaar op geprikt wn bij mijn praktijk hebben ze er nooit heftige dingen mee meegemaakt. In het ergste geval wordt het een bloedtransfusie, maar dat komt in nl maar eens per jaar voor geloof ik.

8. Braam0

Braam0 Fanatiek lid

23 sep 2015
    1.104
    1
    38
    Poesta oke! Ja er werd mij ook verteld dat er eigenlijk nooit mee was gemaakt dat er ook daadwerkelijk iets aan de hand was maar onbewust loop je er toch wel mee rond. Fijn dat het zo positief uitgepakt is allemaal bij jou! Ik hoop dat dat hier ook geld

9. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik had het ook. Niks aan de hand. Eigenlijk zorgt dit nooit voor complicaties. Injectie is alleen bij d negatief ja

10. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Er is een minuscule kans dat je tijdens deze zwangerschap antistoffen aanmaakt, dan wordt je baby goed in de gaten gehouden maar er zijn eigenlijk nooit ernstige gevolgen (hooguit lichte bloedarmoede).
    De rhesusfactor van je kind en of jij antistoffen aanmaakt wordt getest in week 27. Als het kind negatief is of als het positief is maar jij geen antistoffen hebt aangemaakt is er niks aan de hand voor deze zwangerschap.
    Als je tijdens de bevalling antistoffen aanmaakt heeft dat geen gevolgen meer voor dit kind maar wel voor een evt volgend kind.
    Je wordt dan in de gaten gehouden en de rhesusfactor van de baby wordt bepaald, als die ook positief is dan staat de baby onder controle. Je gaat dan de bloedcellen van de baby afbreken met mogelijk bloedarmoede als gevolg, maar dat is te behandelen. In het uiterste geval met een bloedtransfusie maar zover komt het bijna nooit.
    Het klinkt heel dramatisch allemaal, maar de kans dat er een piano op je hoofd valt is groter, probeer je dus geen zorgen te maken.

11. Shelsmanda

Shelsmanda Actief lid

2 nov 2015
    144
    4
    18
    sales assistant
    Lelystad
    Ik ben ook c negatief, over 5 weekjes weer even laten prikken. Ik heb ook verhalen gehoord dat het met week 27 niet meer het geval was.

12. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Als blijkt dat je met 27 weken geen antistoffen tegen je baby aanmaakt, dan is het risico bij een tweede zwangerschap net zo groot (lees: klein) als bij de eerste

13. Braam0

Braam0 Fanatiek lid

23 sep 2015
    1.104
    1
    38
    Bedankt allemaal! Ik ben gerust gesteld.

Zorah bedankt voor je uitleg. Ik vroeg me inderdaad af hoe dat allemaal zou verlopen. Zodra er een piano uit de lucht komt vallen zal ik me weer eens zorgen gaan maken hahaha. Enorm bedankt voor de reacties !

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    #14 Fuddey, 28 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2016
    Dat kan niet. Jouw rhesusfactor is onveranderlijk. Met 27 wkn checken ze de antistoffen en de rhesusfactor van je kindje, als je kind ook rhesus c-negatief is, loop je sowieso geen risico. Maar van rhesus c-negatief naar -positief gaan bestaat niet.

15. Shelsmanda

Shelsmanda Actief lid

2 nov 2015
    144
    4
    18
    sales assistant
    Lelystad

Oh ja nou, dat bedoel ik dus

16. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Hier ook rhesus C negatief, en het valt me vooral op dat er zo weinig over te vinden is. In alle foldertjes staat vanalles over D negatief, maar zodra het over C gaat, staat er alleen maar dat er 'verdere onderzoeken' moeten plaatsvinden, mocht je baby positief blijken bij de 27 weken test.

17. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    bij alledrie de zwangerschappen was ik C- maar er zijn geen enkele keren antistoffen aangemaakt. wel was ik vreselijk ziek.. misschien komt dat doordat ik - ben en de baby +? geen idee? Mijn moeder was toen ze in verwachting was van mij ook heel ziek.. dus was zij misschien plus en ik min?

geen idee.. na de 27 weken bloedtest bleek bij mij alles gewoon goed te zijn.

18. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0

klop idd! Ik probeerde er ook iets over te vinden op het internet maar het was idd meer de D variant waar info over te vinden was...

Ook de uitleg van de verloskundige was voor mij een beetje vaag....

19. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Waarschijnlijk is er zo weinig informatie over te vinden omdat het heel weinig voorkomt dat je antistoffen aanmaakt. Vk zei hier ook dat ik me absoluut geen zorgen moest maken, dat ze in haar tijd als vk (28 jaar) nog nooit een zwangere in de praktijk had gehad die wel antistoffen aanmaakte.

20. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Die rhesus C doen ze ook nog niet zo heel lang. Bij mijn dochter, die inmiddels 7 jaar is was dat er nog niet.

Bij mijn zoontje die nu 3,5 jaar is werd ik ook op Rhesus C geprikt, en inderdaad ook negatief en met 27 weken weer prikken. Maar er niks wijzer van geworden.;)

Deel Deze Pagina