Vraagje van een overbezorgde moeder van een eerste kindje Mijn dochtertje is 5 weken en staart het liefste naar alles behalve mij. Muur, licht, een ballon. Soms met voeden als ik even wegkijk en dan weer terug lijkt ze me te bestuderen maar als ik haar in de ogen kijk draait ze haar ogen weg. Wat is normaal voor een baby van 5 weken wat betreft oogcontact? Een paar seconden? En zal ze dan wel gaan lachen?
Volgens mij is dit alles heel normaal hoor. Ze focussen vooral op licht/donker en felle kleuren, omdat dat de eerste weken hetgeen is wat ze goed kunnen onderscheiden. Ze herkent je nu vooral aan je geur, warmte en stemgeluid, dus lekker bij je houden en dan komt het vanzelf goed. Ik meen dat het vanaf zes weken beter wordt met het zicht. En dan zal het snel gaan.... Mijn dochtertje is nu ruim vier maanden en kijkt me zelfs aan als ze aan de andere kant van de kamer in de box ligt of terwijl iemand anders haar een flesje geeft. En dan nog staart ze ook regelmatig naar de lamp, dus ja.... Volgens mij is er niets om je zorgen over te maken!
Op deze leeftijd maken veel babys nog geen oogcontact en voor bewust lachen is het waarschijnlijk ook nog te vroeg. Babys zien in het begin voornamelijk contouren en kijken daarnaar en niet naar de details zoals ogen.
Een baby ziet alles nog wazig en zoekt het liefste grote kleurcontrasten: die zijn interessant, omdat bij minder contrast dus alles een grote wazige vlek is Dit gedrag is volkomen normaal.
Mijn zoontje van bijna 5 weken maakt wel al echt oogcontact en dat vonden ze op het CB heel bijzonder (maar hij is 2 weken te laat geboren, dus is op dit punt gewoon 7 weken in plaats van 5). Dus daarmee lijkt mij dat geen oogcontact maken op deze leeftijd normaal is.
Verschilt heel erg per kind. De oudste (nu bijna 7) maakte als baby amper oogcontact en nog steeds is het heel minimaal. Lachen ed deed ze uitstekend. En er is verder ook absoluut niets mis met haar. De jongste maakte en maakt juist heel veel oogcontact.
Ja had mijn zoontje ook! Strak langs me heen kijken!! Lamp is nog steeds favoriet maar hij kijkt nu heel bewust en lacht heel veel naar me! Ik denk met een week of 7/8 dat hij mij bewust aankeek en echt contact zoekt. Komt goed hoor!!
Hou het even goed in de gaten. Ze is nog erg jong natuurlijk en ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Kan ze jouw/speelgoedje volgen als ze op haar rug ligt. Met haar ogen EN haar hoofd 30 graden naar links en 30 graden naar rechts? Dit zou een baby moeten kunnen van 4 weken volgens het van wiechenschema wat ze gebruiken op het cb. Al geeft dat schema ook geen garanties. Mijn dochtertje keek mij ook nooit aan. Pas met 6 maanden erachter gekomen dat ze geboren is met staar. (Ze was bijna blind, ze zag alleen lampjes.) Zowel huisarts als CB heeft niet goed opgelet. Anders had het veel eerder opgemerkt geweest. Als je kindje wat ouder is zou je op het volgende kunnen letten; - heeft ze een dag en nacht ritme? - went ze zijn hoofd af als jij tegen haar praat? Dit bedoelt ze dan niet afwijzend maar zij gebruikt dan haar andere zintuigen (haar oren dus) om jou beter te begrijpen. -houdt ze haar speelgoed heel dichtbij haar ogen? -voelt ze overal extreem aan? Lachen leert ze wel. Ook (bijna) blinde babies kunnen de grootste lol hebben.
Hier nett uit die fase, volgens mij is het heel normaal ! Nu kijkt hij ons aan en lacht ons dan vierkant uit haha,