Uitslag cito toets

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by jannn, Feb 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jannn

jannn VIP lid

Jul 13, 2008
    5,942
    89
    48
    Mijn zoontje zit in groep 2..

Ben erg benieuwd
    Wat was de uitslag van jou kindje in groep 2?

Hier rekenen C ( dus net voldoende ) maar hij was erg moeilijk zei de juf.

Taal D ( onvoldoende)

Ik hoop dat dit in mei wel wat beter is.

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,231
    6,092
    113
    Hier doen ze niet aan Cito toetsen bij de kleuters gelukkig.
    Zegt (vind ik) namelijk weinig over hoe een kind het doet op school.
    Ook de regels die ze aanhouden bij het scoren vind ik een vertekenend beeld geven.

3. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    hier waren de uitslagen als volgt

rekenen A(4,5) en taal B (3,4) wat op zich vreemd is want rekenen interesseert haar totaal niet en met taal is ze erg druk (kan al lezen dmv hakken en plakken, weet wat een fop letter is)

Ik zie dit meer als een soort indicatie, een bevestiging van wat wij al zien en wat ze zelf aangeeft, dat ze zich dus verveelt in de klas en dat ze toe is aan meer uitdaging. De cito heeft dit ook voor juf bevestigd.

4. tuc

tuc Niet meer actief

1e jaar groep 2: E E (ontoetsbaar)
    In juni weer hetzelfde

Nu het tweede jaar in groep 2 rekenen lage C en taal A+

Maar goed die cito uitslagen zeggen mij dus niks. En school gelukkig ook niet. De laatste cito uitslag komt wel overeen met het werken dat ze in de klas laat zien. Taal meer dan goed en rekenen slecht. Dit is ws ook haar niveau.

5. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    De kleuters uit groep 1 worden niet getoetst. Groep 2 wel, maar daar heb ik nog nooit uitslagen van gezien. Geen flauw idee of ik die zou mogen zien, als ik het zou vragen.

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter heeft alleen nog maar A-scores gehaald (waarbij ze de laatste taaltoets foutloos gemaakt heeft). Maar goed, ze zat al bijna een jaar op school toen ze haar eerste cito maakte. En is één van de oudste van de klas.
    Hier toetsen vanaf groep 1. Als het kind minimaal drie maanden op school zit. Er wordt trouwens weinig aandacht aan besteed en ouders en kinderen worden niet van tevoren ingelicht.

7. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Mijn dochter is in groep 1 wel getoetst maar daar heb ik nog uitslag van gehad. Daarna zijn de cito's bij de kleuters afgeschaft. Er wordt natuurlijk wel gekeken of ze "rijp" zijn voor groep 3 maar dat gaat middels een andere methode.

Het leervolgssyteem en ontwikkelingen zijn belangrijker en tonen wat dat betreft meer de ontwikkeling van je kind.

Ik zou me niet te veel zorgen maken!

8. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar heb je gewoon recht op hoor, je mag als ouder het hele dossier van je kind inkijken. Je moet school alleen wel een bepaalde tijd geven om alles bij elkaar te verzamelen.

Cito uitslagen bij de kleuters zeggen nog erg weinig hoor. Het is een momentopname en de juf heeft meestal prima zicht op het functioneren van een kind. Ik zou er vooral niet teveel waarde aan hangen. Toetsen worden pas enigszins betrouwbaar vanaf groep 4 a 5. Dan kunnen kinderen zich namelijk gedurende een korte periode er overheen zetten dat ze die dag bijv niet helemaal lekker zijn o.i.d.

9. adi

adi Niet meer actief

Wij hebben de uitslagen nog niet binnen.
    Vorig jaar in groep 1 lieten ze alle drie slechtere scores op de toetsen zien dan over het algemeen, er was ook een groot verschil tussen cito uitslag (c/d) en resultaten van kijk- rapportage en indruk van de juffen.
    Volgens de juffen kwam het vooral door faalangst bij 1 dochter en desinteresse in de toetsen bij andere twee.
    Ben benieuwd hoe het deze keer gegaan is.

10. Baby 2

Baby 2 Actief lid

Nov 12, 2014
    235
    1
    16
    Zo jong worden schoolse vaardigheden als stil blijven zitten, weten wat een rondje zetten, vakje kleuren enz eerder getoetst dan de daadwerkelijke kennis. Het maken van een toets in een anders dan anders boekje maakt al veel indruk, net als de andere vraagstelling. Het zegt nog weinig, beeld van de ouders en juffen is belangrijker.

11. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

Aug 30, 2014
    575
    2
    16
    Taal is een woordenschattoets toch?
    Alles wordt voorgelezen dus het zegt nog niets over of je kind al kan lezen.
    Ze moeten het juiste plaatje aanwijzen.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,064
    3,859
    113
    Mijn zoontje zit in groep 2 en had voor rekenen en taal A+
    Het is een momentopname, je kleuter zou in principe een week of twee later heel anders kunnen scoren.
    Ik zou vooral luisteren naar wat de juf te zeggen heeft en wat haar indruk is van je kind dan naar die cito-scores te kijken. Mijn zoontje had vorig jaar ook dezelfde scores en krijgt wel extra uitdaging, omdat de juf merkt dat hij daar behoefte aan heeft.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik weet de codes niet, maar mijn oudste heeft een groep 1 cito gehad. Taal was op eind groep 1 niveau en rekenen midden groep 2.

14. adi

adi Niet meer actief

Hebben ze haar dan anders (door)getoetst?
    Want een cito score laat niet zien op welk lesstof niveau kind zit. Behalve als ze doortoetsen volgens mij..

15. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113

Klopt mijn zoon wordt vaak met lezen (avi) doorgetoetst. Hij is dit keer gestrand bij Avi Plus (betekend dus dat hij nu op Avi E 7 niveau leest)

kuikentjepiep ik weet niet waar de taalcito voor kleuters uit bestaat, het wordt inderdaad aan ze voorgelezen. Geloof dat vanaf groep 3 je wel een cito woordenschat hebt. Wat ik wilde zeggen is dat de cito laat zien wat wij (en de juf) al verwachten omdat ze al zoveel bezig is met lezen etc.

16. Jaime

Jaime Niet meer actief

Heb je het dan over de vaardigheidsscores?

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Adi en Jaime, geen idee :) . Volgens mij is ze niet doorgetoetst, daar heb ik in ieder geval niets over gehoord en dochter van mijn vriendin had ongeveer dezelfde scores. Ik heb twee grafieken, een voor rekenen en een voor taal en in de legenda staat horizontaal E1 (eind groep 1) en M2 (midden groep 2) etc. Zo is het mij uitgelegd, het is mijn eerste cito sinds mijn eigen tig jaar geleden dus wellicht interpreteer ik het verkeerd.

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nee klopt hoor. Zo wordt het bij ons ook weergegeven. En de I tm V zijn de Cito-scores.

Wij hebben de uitslagen nog niet. Ben erg benieuwd hoe de kleinste het in groep 1 heeft gedaan.
    Maar als ik zie hoe weinig hij geduld de laatste tijd heeft 😂

19. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Het zegt natuurlijk wel iets, de scores op een Cito, maar juist bij kleuters toets je niet alleen de inhoud van de vragen (bijvoorbeeld taal of rekenen), maar ook een groot deel concentratie, kunnen werken met een boekje, interesse, etc.

Ik heb een A'tjes-kind, scoorde voor de kleutercito's alleen maar A'tjes en is nu net versneld naar groep 3. Wat zeggen die A'tjes dan? Dat ze zowel in de inhoud als ook op vorm (concentratie, etc) heel goed kan meekomen. Maar als je een C scoort, betekent dat dus niet automatisch dat je kind minder goed is in het betreffende gedeelte. Misschien heeft hij moeite met zich concentreren of weinig interesse in het onderdeel. Sommige kinderen zijn juist heel goed op taalgebied, maar scoren op een toets lager omdat het allemaal netjes "goed" in een boekje moet worden gedaan en daar moeten juffen dan ook streng zijn.

Het is dan ook, naar mijn mening, een voorbereiding op het wat meer schoolse werk, en eigenlijk kun je er alleen echt iets serieus op aanmerken als een kind altijd A'tjes of juist altijd D/E scoort, want dan valt een kind op een bepaalde manier op, in ieder geval in een toetssetting. In het ene geval begrijpt de juf dat jongetje X met zijn geringe concentratie en net ziek geweest de toets gewoon niet zo lekker heeft kunnen doen, in het andere geval zal het wel betekenen dat een kind keihard z'n best heeft zitten doen en dan nog erg laag scoort. Dan kan de juf daar zeker wat mee, of in ieder geval mee verder gaan!

Grote beslissingen in (kleuter)onderwijs worden hopelijk meestal genomen met meer kennis over je kind dan alleen op basis van een Cito score. Een C is trouwens nog amper onvoldoende hoor, volgens mij wordt dat vergeleken met een 6, dus geen zorgen!

20. Jaime

Jaime Niet meer actief

@Eylem, als ze straks ook de eind 1 en midden 2 toets heeft gedaan krijg je een grafiekje. De E1 en M2 moeten dus nog ingevuld worden, het zegt niks over deze toets. Voor deze toets heeft ze een hoge II

Share This Page