Volgens mij doen ze dat hier wel. Daarna delen ze kinderen in op niveau bij leesgroepjes, dus is ook wel handig om te weten wat hun echte niveau is. Binnen groep 3 zie je al dat de verschillen uiteenlopen, van gewoon M3 tot M5, en dat maakt toch een enorm verschil als je met elkaar boekjes gaat lezen. DMT en Woordenschat doen ze niet doortoetsen als er geen reden is.
AvI hoor je echt te toetsen tot er te veel fouten gemaakt worden of er te traag geleden word. Echt waar.
Nee dat doe je niet dat doe je met avi wel. Alleen avi kent namelijk de term beheersingsniveau instructieniveau en frustratieniveau. Al kinderen vaak heel gefrustreerd raken van de reken toets
Je moet toch weten wat het hoogste instructieniveau is. Soms hebben kinderen zowel M6 als E6 als M7 op instructieniveau en pas Plus frustratieniveau. Als je bij M6 zou stoppen dan geef je het kind op een te laag niveau instructie. Daarom toets je door tot frustratieniveau.
Dat zou je over alle andere stof OOK kunnen zeggen. Het is bovenal een leidraad voor welke boeken ze moeten lezen in de klas.
Ik geef les aan groep 6 en 7. Als een kind bij mij in groep 6 de reken toets van M6 haalt komt er een DLE uit. De DL (didactische leeftijd) is nu 35 maanden. Als het kind 45 maanden scoort. Kan je zeggen dat hij een jaar vooruit is. Je hoeft dan niet perse door te toetsen. En dan gaan ze niet met groep 7 mee doen want dan slaan ze stappen over. Ze gaan wel in het hoogste instructie groepje binnen de reken les. Pas bij hele extreme resultaten ga je hiermee versnellen.
Hmm volgens mij had niemand het over versnellen (of ik heb niet opgelet ) En hoger avi-niveau lijkt me sowieso geen reden om te versnellen van leerjaar.. Enkel van leesboek. 7-jarige hier doet niet onder voor groep 6/7 qua lezen Wel qua meeste andere lesstof Dus apart leesonderwijs en naar de plusklas bovendien (voor de andere dingen waar de goed in is dus) Maar klas overslaan lijkt me niet van toepassing
Nee dat bedoel ik ook helemaal niet. Het gaat er om dat het bij AVI geen doortoetsen is maar bepalen in welk instructie groepje zit. Dat je dat niet doet bij de andere toetsen omdat dat niet nodig is. Bij Avi lees je als groep 3 kind dan wel op groep 6 niveau maar je zal niet met rekenen de stof van groep 6 krijgen.
Ah zo... Excuus Bij ons in groep 4 gebruiken ze het met name voor duo-lezen (samen hardop lezen) en voor de schoolbieb. Die laatste weigert dochterlief nog boeken te lenen nadat de juf vorig jaar bepaalde dat ze enkel uit de groep3-kast mocht lenen. Inmiddels mag ze tot groep 6 lenen ofzo maar mooi niet dat ze nu nog wil. Nou gaan we elke 2/3 weken naar de Stads-bieb. Problem solved. (en die mag ze ook gewoon in de klas lezen.)
Maar wat doe je wel met een leerling die erg ver voor loopt? En wat is het verschil tussen functioneringsniveau en DLE? Het functioneringsniveau meet niet de daadwerkelijke kennis toch? Mijn dochter had midden groep 3 (1 keer versneld) voor rekenen een functioneringsniveau op eind groep 5. Eind groep 3 had ze voor de tempo rekentoets een DLE van 18 (is eind groep 4?). Op andere vakken had ze midden groep 3 een functioneringsniveau tussen M4 en M5. Maar ze kon geen aanpassingen krijgen aan haar werk, de weektaak is heilig aldus de juf,daar worden geen aanpassingen aan gedaan. Maar als ik nu, midden groep 4 haar Cito rekenen zie, schrik ik behoorlijk. De grafiek is een neerwaardse lijn, ze heeft nog maar een II. Ik vind dat zorgelijk. Het lijkt alsof ze achteruit gaat i.p.v vooruit. De leerkracht zegt dat het door faalangst komt en dat ze er niks aan kan doen.
Jaime: wij hebben exact hetzelfde probleem hier. Ook met rekenen. En hier wordt er ineens extra getoetst, eztra rekenles en exrra instructie ingezet. (dat laatste komt vooral voor mijn rekening helaas... Maar toch) En ik zie spontaan vooruitgsng lijkt het. Ze kan ineens wel automstiseren en ik probeer de verkeerde strategieën te onderscheppen en te vervangen voor nieuwe .) (dat laatste heeft de meester namelijk geen tijd voor... Er zitten namelijk veel kinderen die nog slechter rekenen.. Dus wij mogen het zelf oplossen. Al is het wel met hulp van de pkusjuf die ons weer instrueert...)
Bij ons krijgen deze kinderen net als achterlopen een plan van aanpak. Ze werken dan op plusniveau om hun niveau hoog te houden. Ik heb 5 jaar lang groep 3/4 gedaan. En de overgang van de stof van groep 3 naar groep 4 is heel pittig. Maar het is zonde als ze in groep 3 zo voor loopt en nu achteruit gaat in resultaat... waarschijnlijk is ze niet echt achteruit gegaan maar heeft ze geen gewone groei gemaakt. Daarom is die Dle zo fijn. Als ze 5 maanden geleden 18 had en nu 20. Dan is ze wel vooruit gegaan maar niet genoeg. Als de leerkracht aangeeft dat ze faalangst heeft tijdens toetsen zal ze daar ook op in moeten kunnen spelen Door minder druk te leggen bij de toetsen. En dan zullen haar tussentijdse toetsen (methode gebonden) een stuk beter moeten zijn. Anders is het heel makkelijk om het op faalangst te gooien. Ik krijg echt jeuk van leerkrachten die niks aan willen passen.
Nou jaaa kijk huiswerk meegeven is een optie. Maar dat je tijdens de les geen tijd voor haar hebt omdat er nog slechtere kinderen hebt. Wat een achterlijk excuus! Oh zit helemaal boos hier achter mijn telefoon
Nou wat slecht me zoo n zit in groep 3 en scoort met rekenen ook eind groep 5 hij had cito toets foutloos gemaakt. En zei geeft hem les op zijn niveau. Ze hebben 3/4 gecombineerd dus extra werd voor haar maar ze is ool bezig groepje te maken die ver voorlopen met rekenen zodat ze nog meer uitdaging krijgen Ze zei dat ze liever investeren in de kinderen die ver voor lopen dan de kinderen die ver onder het gemiddelde scoren Hij scoorde met alles eigenlijk I+ hoger is er niet
Nou ik zou er toch nog een gesprek over voeren. Jouw dochter heeft ook recht op het onderwijs dat zij nodig heeft!
Huuuu liever inversteren in de kinderen die ver voorlopen. Wat een foute uitspraak. Ieder kind heeft evenveel recht op investering en onderwijs op haar/zijn niveau!!! Ze bedoelt het vast goed en ik zit onder de hormonen. Maar ik schaam mij gewoon voor mijn collega's bij zulke domme uitspraken.
Ja dit is letterlijk wat ze zei. Tuurlijk heeft ieder kind recht op haar of zijn niveau. Maar er zijn meer kinderen die hoog scoreN dan laag. De meeste zijn gemiddeld en kunnen makkelijk meekomen i n de klas Mijn zoontje had een taal spraak probleem waardoor die een jaar op speciaal onderwijs zat. Hsd Had m daar eerst groep 1 laten doe. Maar de juf gaf eigenlijk al aan geen tot weinig tijd te hebben om hem extra te begeleiden terwijl ze daar wel eem budget voor kregem En nu is die zo voorruit gegaan sinds groep 2. Dat is ook zo lieve juf die veel inversteerd in haar leerlingen Het is soms lastig als het niveau on een klas teveel uit een loopt dan lijden de kinderen die hoog scoren eronder of juist andersom En tegenwoordig wordem de groepen ook steeds groter helaas