Uitslag cito toets

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door jannn, 25 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wel meer dan 1 inmiddels....

2. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Ja heel egoïstisch maar ik ben dat ook liever zo dan anders om

Maar ja straks zijn mijn andere kinderen niet goed in rekenen en dan weet je ook meteen hoe het zit hahah

Het is gewoon lastigje moet ook geluk hebben met juf of meester

Groep 1 is altijd heel negatief geweest over me oudste en me dochter em nu me zooN die im groep 1 zit

Zulke he. Je er ook tussen hoop dat die over gaat naar groep 2 vind die juf veel positiever geeft complimenten maar is ook op eem goede manier streng

3. Saskia78

Mja maar het blijft een rare uitspraak :)

4. Jaime

Jaime Niet meer actief

Ze zal inderdaad wel een groei hebben doorgemaakt, maar misschien minder hard inderdaad. De cijfers voor rekenen op haar rapport is gemiddeld 8,4 dus dan zijn de methode toetsen blijkbaar beter gegaan (Of rijmt dat juist met een hoge II?) Misschien is het dan de faalangst geweest waardoor ze lager heeft gescoord op de Cito. Ik zie zelf in ieder geval wel dat ze vooruit gaat.

Ze zit in een hb klas dus ze krijgt wel sterk gecompact werk gelukkig. Maar naar wat ik begrijp wordt er verder niet gedifferentieerd. Maar ik krijg amper informatie, de leerkracht is meteen geïrriteerd als je ergens naar vraagt. Dat vind ik echt een nadeel van deze school. Je wordt nergens bij betrokken want de leerkracht is de proffesional die verstand heeft van hoogbegaafde kinderen en ik als ouder ben een leek die die niet eens verstand heeft over d'r eigen kind. Ook op pedagogisch vlak gaat dat zo. Ze doen niks met je inbreng en gaan stug door op hun eigen manier met als gevolg een doodsbang kind.

Dusss, hoop frustratie hier :) Maar de externe hulp die ik heb ingeschakeld is eindelijk op gang gekomen en eindelijk wordt haar angst serieus genomen :)

En ik ga ontzettend off-topic :)

5. Saskia78

Jij niet alleen jaime :)

Had je nog mijn bericht gelezen trouwens? :)

6. Jaime

Jaime Niet meer actief

Is waar ook, helemaal vergeten door alle ellende. je krijgt zo pb ;)

7. Saskia78

No problem! :)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er waren wat mensen die vroegen naar wat nu die letters en cijfers allemaal betekenen. Even een stukje uitleg.
    Bij een Cito-toets krijg je verschillende uitslagen. Namelijk:
    -Ruwe score
    -Vaardigheidsscore
    -Letters A t/m E
    -Griekse cijfers I t/m V
    -Didactische leeftijd equivalent
    -Leerrendement
    -Functioneringsniveau

De ruwe score is het aantal goede antwoorden dat ze hadden. Dat zegt op zich niet veel, want je weet als ouder niet hoeveel vragen de toets had of hoeveel ze er goed 'moeten' hebben. De ruwe score is gekoppeld aan een vaardigheidsscore. Die vaardigheidsscore groeit mee (als het goed is tenminste.) Je kunt de vaardigheidsscores van een aantal afnamen van een toets in een grafiek zetten. Dat ziet er dan eigenlijk net zo uit als de grafiek die je op het consultatiebureau krijgt voor lengte en gewicht. Je kunt dan goed zien of een kind zich in zijn eigen lijn ontwikkelt.
    Die vaardigheidsscore maakt eigenlijk pas echt iets duidelijk als je hem met een paar andere afnamemomenten in een grafiek zet. Het getal op zich zal jou (als ouder) weinig zeggen. Het is namelijk niet zo dat die vaardigheidsscore voor elk vak hetzelfde is. In een bepaald leerjaar kan een vaardigheidsscore van 39 voor begrijpend lezen bijvoorbeeld prima zijn, terwijl dezelfde score voor rekenen onvoldoende is.

Om duidelijk te maken of een bepaalde vaardigheidsscore 'goed' is bij die toetsafname, wordt er gewerkt met letters en cijfers. Daarmee vergelijken ze de vaardigheidsscore van jouw kind, met de vaardigheidsscores van andere kinderen.
    Voor een Cito-toets officieel in gebruik wordt genomen, laten ze de toetsen op een aantal scholen maken. Ze kijken dan gewoon hoeveel leerlingen een bepaalde score maken. De kinderen die later de toets 'echt' gaan maken, worden daarmee vergelijken.
    A = scoor zo goed als de beste 25% ("goed")
    B = volgende 25% ("vold. - ruim vold.")
    C = de 25% daaronder ("matig - vold.")
    D = de 15% daaronder ("onv. - matig"
    E = de laagst scorende 10% ("zwaar onv.")
    Dus bij deze indeling heb je drie vakken van elk 25%. Het laatste kwart wordt verdeeld in twee stukken van 15% en 10%.

Bij de scores I II III IV V worden de uitslagen in vijf stukken van 20% verdeeld. Dus als je kind een I scoort hoort hij bij de beste 20% en een V juist bij de 20% leerlingen met de laagste score. Met III zit je dus in het midden.

Cito heeft een tijd gewerkt met didactische leeftijd, maar stapt daar zelf weer vanaf. Overigens heeft Cito tegenwoordig ook liever dat scholen werken met de 'nieuwe' schaal I t/m V dan met het oude A t/m E.

Bij de didactische leeftijd wordt geteld vanaf groep 3 hoeveel maanden een kind onderwijs heeft gehad. Ze rekenen met 10 maanden per schooljaar. Dus halverwege groep 3 heeft elk kind (ongeacht de echte leeftijd) een didactische leeftijd van 5 maanden. Behalve de zittenblijvers: die hebben dan al 1,5 jaar in groep 3 gezeten en hebben dan een didactische leeftijd van 15 maanden. Eind groep 4 heeft een kind een didactische leeftijd (DL) van 20 maanden. (2 jaar van 10 mnd.) Behalve een zittenblijver die dus al 30 maanden onderwijs heeft gehad sinds de start in groep 3.
    Afhankelijk van de toetscore krijgt een kind een DLE score (didactische leeftijd equivalent) Eind groep 3 heb je een DL van 10. Is je DLE ook 10, zit je precies goed. Dat heet dan een leerrendement van 100% Heb je dan een DLE van 8 mnd, loop je 2 maanden achter en is je leerrendement nog maar 80%. Loop je voor en is je DLE 14 maanden, dan zit je dus al bijna halverwege groep 4, en is je leerrendement 140%.
    Een kind dat blijft zitten, haalt vrijwel altijd een leerrendement dat lager is dan 100%. Eind groep 3 is de DL dan al 20. Als een kind netjes op niveau scoort (alleen een jaar 'te laat' dan is de toetscore voldoende. Maar een DLE van 10 levert dan toch een heel laag leerrendement op, namelijk ban 50%.

Cito geeft zelf aandat het werken met DL en DLE niet helemaal kloppend is. Een kind ontwikkelt zich niet elke maand netjes evenveel. Dat gaat sprongsgewijs. Dus hebben ze weer wat anders; het functioneringsniveau. (FN). Als een kind op een toets die halverwege groep 4 wordt afgenomen, de score m4 (=midden groep 4) haalt, zit hij precies op niveau. Scoort hij e4 dan loopt bijeen half jaar voor. Hij heeft dan net zo weinig fouten gemaakt in een toets als een gemiddelde leerling van eind groep 4 zou doen, als je hem de m4 toets zou geven. Is de score E3, dan heeft het kind net zo veel fouten gemaakt als een gemiddelde leerling aan het eind van groep 3 zou maken, als je hem de m4 toets zou geven. En dan loopt je kind dus een half jaar achter.
    Het FN mag hooguit met twee jaar verschil bekeken worden. Als een kind midden groep 5 als zo hoog scoort als eind groep 7, dan is dit 2,5 jaar verschil. Als je dan echt wilt weten hoe een kind scoort, moet je doortoetsen. Je kunt dan beginnen met de toets die 2 jaar verder ligt. Dus met de toets van midden 7. Je kijkt dan niet alleen naar het FN dat eruit komt, maar ook naar de foutenanalyse. In de toets van m7 zitten namelijk onderdelen die niet in de m5 toets zitten. (bijv. breuken, verhoudingen, onderdelen van meetkunde e.d.) Je kunt dan goed zien hoe een kind scoort en op welke onderdelen hij nog wel uitleg nodig heeft.

Erg lang verhaal, maar dat is dankzij Cito die bij 1 toets zoveel scores geeft. Zal niet voor iedereen interessant zijn om te lezen, maar voor ouders die er wel erg mee bezig zijn misschien wel leuke achtergrond informatie. Overigens kan de school bij het uitprinten van de scores aangeven welke getallen er wel en niet op komen. Om te voorkomen dat ouders 'verzuipen' in een rij getallen die ze meestal weinig zegt, laten wij alleen nog de vaardigheidsscore erop zetten, A t/m E, I t/m V en functioneringsniveau.
    Zelf laat ik graag het grafiekje zien, voor veel mensen is een plaatje duidelijker. Maar die printen we niet standaard voor elke ouder uit na elk afnamemoment. Beetje afhankelijk van de situatie laat ik die op mijn scherm zien of print ik het toch even.

9. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoontje zit ook in groep 2.
    Hij had voor rekenen een D-score en voor taal een B-score.
    Hij komt nu in een extra hulp groepje voor rekenen :D
    Dus ik vertel dat tegen hem, zegt hij: "Waarom? Rekenen is makkelijk, gewoon van 1,2,3,4,5" :)

Ik maak me er niet zo druk om.
    Ik ben zelf leerkracht en weet dat het het allerbelangrijkste is dat een kind goed in zijn vel zit.
    Alleen dan kan hij optimaal ontwikkelen.
    Mijn zoontje is perfectly happy op school, heeft vriendjes en gaat met plezier.
    Helemaal goed dus.
    De rest komt wel.. of niet ;)

10. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Het FN is wel nieuw en zit nog niet ingebouwd bij de oude toetsen. Je school moet wel die oude toetsen dan al vervangen hebben. Voor zo ver ik weet zijn die nieuwe toetsen er alleen nog voor de middenbouw. Althans wij hebben ze nog niet bij de bovenbouw. Dus ik hou nog even vast aan de oude vertrouwde DLE😊

Jaime. Een 8.4 klopt een II wel die zal tegen de I aanzitten...

Jammer dat je zo weinig uitleg krijgt over hoe de leerkracht handelt. Het is toch belangrijk om ouders hier inzicht in te geven. Zeker als jij als ouder zorg hebt!

11. sanna1986

Ha heerlijk! Precies of niet :) en dan is het nog niet erg.

Ik heb nu ouders in groep 7 die nu al gaan vissen naar het advies volgend jaar. "Als het maar geen vmbo wordt" dan wil je die ouders toch even door elkaar rammelen.

12. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Oh interessant. Wat ik me al een tijd afvraag. Wij krijgen ook een grafiekje. Dan staat er toetsscore/vaardigheidsscore.
    Is de toetsscore het aantal opgave? bijvbij het grafiekje van M4 vorig jaar staat bij rekenen 52/102
    Bij de DMT 247 ggg(247 gelijk goed gelezen?)/82.
    Helaas daarbij geen DLE of functioneringsniveau.

Bij ons op is school is het zo leerkracht afhankelijk of er wordt doorgetoetst of niet. En of je een "label" hebt of niet.
    Onlangs zijn ze door de inspectie als zwak bestempeld. Nu gaan ze opeens wel proberen te differentiëren. Ik hoop het maar...

13. Jaime

Jaime Niet meer actief

@Tupp, bedankt voor de duidelijke uitleg!

@Sanna, ik wil inderdaad gewoon wat inzicht hebben. Ik heb geen kritiek maar wil gewoon geïnformeerd zijn. Ik heb een tijdje geleden gewoon snel haar boeken meegenomen en de volgende ochtend weer meegegeven :). Om eens te kunnen zien wat ze doet op school.

14. sanna1986

Het is toch van de zotte dat je stiekem iets mee moet nemen om te weten wat je kind doet.
    Veel kinderen vertellen thuis niks of weinig over school.

15. sanna1986

Toetsscore is hoeveel ze goed hebben en de vaardigheidsscore is een van de zoveel scores die uit een toets komen.

Die zijn bij alle toetsen variabel dus heb je geen bal aan als je er niet mee werkt, voor ouders dus. Heb je geen letter of Romeinse cijfer erbij gekregen.

16. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Oh jawel maar was benieuwd hoe het nu zat met die 2 getallen.

17. sanna1986

Ah oké :)

18. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Jaime, het lijkt me vooral van belang om naar je dochter te kijken. Als ze last heeft van faalangst, zou ik daar wel wat mee doen. Google eens op growth mindset / fixed mindset. Dat hielp bij ons heel veel en helpt nog als ze af en toe een dipje heeft. Over de toets zelf, daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken. Zeker voor begaafde kinderen zijn toetsen niet altijd vanzelfsprekend hoog, omdat ze niet altijd keurig volgens de juiste manier denken. Als het nou III of IV wordt.. Dan zou ik aan de bel trekken!
    Oh, en rare school... Je denkt bij HB onderwijs meteen 'das een goede school', maar helaas werkt het soms niet zo. Hopelijk gaat er het een en ander rollen!

Vreemde uitspraak van de juf trouwens, Saskia. Helaas gaat het vaak wel zo..

19. Jaime

Jaime Niet meer actief

Ze heeft inderdaad deels een fixed mindset. Maar er is nu goede intensieve hulp op gang gekomen. De problemen zijn namelijk nog heel wat complexer maar daar ga ik hier verder maar niet over uitweiden.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Sanna: Jij bedoelt met die nieuwe toetsen degenen waar 3.0 achter staat? De 'generatie' daarvoor (2012) werkt ook al met functioneringsniveau. Alleen moet je dat als je het wilt zien, wel apart aangeven in het programma waar je de uitslagen in zet. Wij maken geen gebruik meer van CITO LoVS maar zetten ze in Esis (dat is gewoon een administratieprogramma, voor Cito maar ook alle andere leerlinggegevens.) Ik vind het FN altijd wel verhelderend werken. DL / DLE trouwens ook wel hoor.

Deel Deze Pagina