Oh wij werken met parnassys maar heb dit er nog nooit uit gekregen. Ik ga het na mijn verlof eens uitzoeken. Als ik het dan niet vergeten ben
In Cito LOVS kun je het functioneringsniveau ook zien in het alternatieve leerlingrapport ook van de toetsen van 2012. In het algemeen zijn al die cijfertjes niet veelzeggend, vooral niet voor ouders. Het gaat er vooral om waar een score vandaan komt. Welke onderdelen heeft het kind dan moeite mee, welke onderdelen gaan wel goed, was er wellicht een reden dat de toetsuitslag slechter is dan verwacht, hoe zijn de scores op methodetoetsen of bij de kleuters, wat observeert de leerkracht in de klas, klopt dat met het beeld van de citotoets, op welke onderdelen heeft het kind extra ondersteuning nodig, hoe ga je dat vormgeven, welke doelen stel je.
Mja maar de A zegt ook wel wat... Meer dan een E in feite. Een toets verprutsen kan best, chronisch slecht in Cito-toetsen zal ook menig ouder bekend in de oren klinken. Per ongeluk alles goed komt echter bijzonder weinig voor Natuurlijk zijn er veel meer dinge belangrijk.... Maar het halen van goede cijfers kan best handig zijn
Mijn oudste heeft alleen nog maar A-tjes gehaald. Zijn verbale iq (dus schoolvaardigheden zeg maar) is erg hoog, maar door zijn ASS schiet hij elders weer tekort Mijn jongste was op de psz getoetst en had ook twee keer een A.
Mijn dochter haalde t/m groep 4 hele goede cito scores. Ook de cijfers voor andere toetsen waren hoog. Daarna kreeg ze moeite met begrijpend lezen (vaak D) en was ze grillig in cito rekenen (dan weer A en vervolgens C, zigzag dus). Cijfers in klas nog steeds heel hoog, maar ze mist het inzicht wat je nodig hebt voor de cito toetsen. Ze heeft nu heel terecht VMBO-t advies. Ik ken een meid waarbij het andersom was, de eerste jaren op de basisschool slecht en nu allemaal A's...een pluskind dus. Mijn ervaring is dus dat het na een paar jaar basisschool nog alle kanten op kan gaan.
E. Heeft hem ook gemaakt. Groep 1 alleen moesten we er van de juf niet zo veel mee doen omdat ze op dat moment pas 4 weken op school zat.. Ze had voor woorden C3 en rekenen E1?
Hier hetzelfde! . En Sanna, vat het niet verkeerd op, maar ik vind je uitspraken weinig professioneel en erg negatief naar andere leerkrachten toe. Overigens zijn er een aantal dingen ( in ieder geval bij ons op school/stichtig ) anders dan wat jij beschrijft ( bijv wb doortoetsen). Dus iets meer nuance is af en toe wel op zijn plaats .
Hier maken de kinderen de citotoetsen wel, maar krijgen we de uitslagen niet, dat vind ik dan wel weer vreemd. Ik hecht niet heel veel waarde eraan, maar als ze het toch moeten maken wil ik ook wel weten hoe ze het hebben gedaan. Is toch niet zo raar om er naar te vragen?
Vind ik helemaal niet raar hoor! Zou het zelf ook willen weten, je weet toch ook dat ze worden gedaan. Als je het nog niet weet en wel benieuwd bent, gewoon vragen hoor!
Hmm dat was hier ook zo en ik heb toen gewoon eens gevraagd waarom dat is. De juf vertelde dat ouders de scores gebruiken als een soort schoolplein-competitie. Ook bij de kleuters al... Ouders die uitgebreid staan te vergelijken met de kinderen er al bij. Toen hebben ze besloten die cijfers niet meer standaard aan de ouders te geven. Als je er om vraagt moeten ze die cijfers wel geven overigens. Ik vraag er dus altijd naar bij het rapportgesprek. En toevallig zat ik laatst bij de plusjuf achter de pc.. Die liet me de cijfers zien alvast en ook van alle methodetoetswn. Misschien zelf eens vragen waarom ze dat niet doen. Zit vast een reden achter.
Ja, ze hebben er vast een reden voor idd hoor, maar wil het nu wel graag weten. Zal het bij het rapportgesprek van de middelste eens vragen (krijgt de oudste niet eens, alleen als er specifiek aanleiding toe is).
Hm dat is hier dan wel weer standaard. Elk rapport mag pas mee na gesprek met de ouders. Ok, het is maar 10 minuten... Maar als alles goed gaat is dat meer dan genoeg. Gaat het niet goed.. Kun je altijd een langer gesprek vragen.
Grappig om te zeggen dat je iets niet verkeerd moet opvatten en dan met zulke uitspraken komen Ik ben helemaal niet negatief naar andere leerkrachten. Wel naar de opmerkingen die ik hier lees die door leerkrachten zijn gemaakt. Het probleem is echter veel groter. Klassen zijn groot veel verschillende problemen etc. Echter is het dan de kunst om alle kinderen wel de juiste begeleiding te geven. Het is toch belachelijk dat je dan de ouders het lesgeven laat doen. Of dat je zegt dat je liever tijd investeert in de plus kinderen dan de zwakke kinderen. Dat is pas onprofessioneel. En dan mogen ouders die niet midden in het onderwijs staan best horen dat dat geen normale gang van zaken is. Doortoetsen bij cito hoort echt niet hoor. Vraag het maar na bij cito.
@Sanna: Cito geeft zelf aan dat doortoetsen in bepaalde situaties wel zinvolle informatie kan opleveren. Zie website cito
Natuurlijk ben ik het met je eens dat sommige uitspraken van leerkrachten die hier worden genoemd, er van uitgaande dat ze waar zijn, niet kunnen. Het is dan inderdaad goed voor deze ouders om te weten dat dit niet 'normaal' is. Maar ik weet uit ervaring van bij ons op school en van vriendinnen in het onderwijs, dat ouders soms ook woorden anders op kunnen vatten of kunnen verdraaien. Het ging mij er meer om dat je sommige dingen als feit neerzet ( zoals bijvoorbeeld dat doortoetsen), terwijl er best andere situaties zijn waarbij dit wel gebruikelijk is (zoals beschreven in de link die Tupp geeft).
Bij die toetsen zit inderdaad een nuance bij de extreme uitslagen en de kinderen die ook de stof van een groep hoger maken. Maar zoals je hierboven ook kan lezen ging het om de vergelijking van de Avi toets en de andere cito toetsen. Bij Avi toets je Tot frustratie niveau. De andere toetsen zijn daar niet voor gemaakt.
Toevallig vandaag uitslagen gehad van de Cito + uitleg erbij. Hij scoort voor lezen een hoge IV terwijl hij in groep 1 op het hoogste scoorde. De juf vertelde dat een fout al snel ervoor zorgt dat je naar beneden gaat. Nu heeft mijn zoontje ADHD en concentratie problemen daardoor, en dat is de reden van de score. Want ook rekenen is verdeeld in 4 of 5 onderdelen. 1 daarvan is kritisch luisteren, tsja met een concentratie probleem gaat dit erg lastig, en maak je veel fouten We zijn nog bezig om medicatie in te stellen, dus hieruit blijkt dat die wat omhoog moet hihi. (natuurlijk ook met andere dingen ) Rekenen scoorde hij een hoge III, maar dat boeit hem ook veel meer. Ook maken ze gebruik van KIJK (observatiesysteem) Ze leggen hierbij de scores naast elkaar en kijken of het overeenkomt.