1e zwangerschap mijn leeftijd 29 uitslag nekplooi 2.1 mm risico 1: 183 vlokkentest goed resultaat gezonde dochter 2e zwangerschap mijn leeftijd 31 uitslag nekplooi 1.7 mm risico 1:40 afgelopen dinsdag vlokkentest gehad nu wachten op de uitslag bijmijn ligt het aan mijn bloed 0.7 inp van 1 lage PaPPA en hoog BEta hcg. 3.0 inp van 1
29 jaar, combi test uitslag: Down 1:130. Nekplooi was 2,4 wat volgens de echoscopiste prima was. Andere 2 max (hier 1:5000) Vanochtend VWP gehad, volgende week dinsdag de uitslag.
35 jaar op moment van de 1e test; 1:5000 37 jaar op moment van de 2e test; 1:1200 (ongeveer dan, ik weet het niet meer exact en al helemaal niet in 3-en gesplitst)
Down 1:10.000 Gek, gebruikt mijn Gyne dan een andere schaal ofzo? Hij zei wel dat dit de max score was. Eerste kindje, 29 jaar. Nekplooi was 1,4 denk ik.
Vandaar navraag gedaan bij de VK en die zegt dat dat complete onzin is. Het zou vreemd zijn als ze op verschillende plekken verschillende berekeningen gebruiken, want dan heb je niks meer aan die cijfertjes. En zoals je hier in het topic hebt gezien, komen enorm hoge getallen dus nog wel voor! Heel apart... Misschien nog een keer navragen dan? Is toch niet normaal dat zoveel mensen zoveel verschillende dingen zeggen? Het is dat ik niet bij een gyn loop, anders had ik daar ook even nagevraagd... als mijn vk's iets anders zeggen...
Ik weet alleen van down geloof ik 26 1:15.000 en 27 en 1: 160 (hier hebben we ook een VWP door laten doen en een extra uitgebreide 20 weken echo waar ze overal wat meer op ingaan, daar heb je met een verhoogde kans ook meteen recht op, vaak moet je ze er wel op wijzen...) we hadden ook recht op vlokkentest maar die hebben we afgewezen vanwege kans op vals positief en meer kans op miskraam.
Ik hoor juist van verschillende kanten (ouders met kindje van Down en vk) dat je Down helemaal niet kunt constateren op een 20 weken echo...
Na 1 hele spannende week wachten na de vruchtwaterpunctie hebben we vandaag het verlossende bericht gekregen dat de sneltest, trisomie 13/18/21 goed is!
down zelf niet de afwijkingen die er vaak bij komen wel. hier hebeen we zelf geen test laten doen. maar door een slechte seo wel een guo gehad en die was veeel uitgebreider als de seo en ze lieten ook veel meer zien. de combi test geeft een schijnzekerheid en dat is vervelend 2 stellen kennissen van ons hadden een uitslag van 1 op honderduizenden en hun waren die ene de het oude buurmeisje van vriendlief had een uitslag van 1 op 3 en die hebben zooo in de stress gezeten en daar bleek niets aan de hand te zijn (geen vwp omdat ze al 18 miskramen had gehad
Waarom dan toch een zeer uitgebreid onderzoek bij de 20-weken echo? Gefeliciteerd met de uitslag, trouwens!
omdat je dan ook een verhoogde kans hebt op andere afwijkingen (dikke nekplooi kan ook zijn vanwege een hartafwijking bijv)) en met een guo kunnen ze veel meet zien en meten. door de "afwijking"van ons meisje moesten wij een guo omdat dat in verband kon staan met down en trisomie 18. bij de guo hebben ze echt 45 mijn gekeken en gezocht naar dingen als sandaal teentjes etc dingen die in verband staan met een van deze afwijkingen. tuurlijk is het niet 100% uit te sluiten maar in 98% van de gevallen komt de afwijking niet alleen en zijn er uiterlijke kenmerken (sandaal teentje korte boven beentjes/boven armpjes etc etc)
Daar kijken ze ook niet naar maar slechte uitslagen kunnen ook wijzen op hart of andere afwijkingen dus ze kijken extra naar hart, hersens , rug, nieren e.d. soms laten ze ook even een cardioloog bv kijken...
met de 20 weken echo wordt er heel uitgebreid gekeken naar de baby, hartje nieren hersenen maag enz enz... maar als je wilt weten of je kindje down heeft of trisomie 13/18 en nog andere chromosoom afwijkingen zal je echt wel een vwp/vlokkentest moeten doen
Nee vandaar dat het ook een kansberekening is als je zekerheid wil moet je een vwo doen een vlokkentest is ook niet 100% betrouwbaar en is een groter risico dan een vwo. Vaak krijg je naast een vwo dan een uitgebreide echo om andere problemen uit te sluiten.
Hetzelfde hier - hoewel 'slecht' wel een sterk woord is voor de SEO (afwijking aan placenta die niks met kindje te maken had). Toch twee GUO's gehad. De eerste (na de 20 weken echo) was heelveel uitgebreider nog dan de SEO. Ondanks dat er niks aan afwijkingen mbt de baby verwacht was op basis van de SEO, werd de baby van alle kanten gemeten en bekeken. Softmarkers zijn hier niet op gezien, maar dat zegt natuurlijk niks. Lang niet alle kindjes met Down hebben die kenmerken, en een echo laat ook niet alles zien terwijl het er wel kan zitten. Een combinatietest zegt ook niet alles, ik ken idd ook mensen die een super goede uitslag hadden, en toch bij de 20 weken echo alsnog voor een punctie doorverwezen zijn. En helaas dus daar te horen kregen dat er sprake van trisomie 18 was ().