Uitslag combinatietest 1:110

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Feilo09, 14 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    @Feiloo:
    ik vergat nog bij mijn vorige berichtje om je sterkte te wensen, en ik begrijp helemaal dat je nog niet je zwangerschap aan de grote klok durft te hangen nu. Logisch! Wij hadden dat "helaas" al wel gedaan, en konden daarna dus gaan uitleggen wat er allemaal speelde. Ook niet prettig...

@Feiloo en mama40:
    bedankt voor jullie medeleven! Inderdaad heeft het hele gedoe een schaduw over mn zwangerschap geworpen, echt onbezorgd genieten hebben we eigenlijk niet kunnen doen. En toch kijk ik er niet heel negatief op terug. Er zijn gelukkig ook een hele hoop mooie momenten geweest!

2. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ik weet niet of ik gelukkig zou worden van een combinatietest. Zoals ervaringen van andere mama's ook beschrijven, kregen zij een hoge kans en uiteindelijk een gezond kind. Of hadden zij een minimale kans en krijgen een kind met down.

Ik bedoel maar, die testen zijn niet volledig betrouwbaar en je loopt maanden te stressen.
    Ik heb de test niet gedaan, want er zou ook niks uitkomen, maar ik heb wel een dramatische 20 weken echo gehad. Mijn kind der chromosomen zijn ook in orde. Door der afwijking moest ik wel een punctie doen. Maar wat een stress zeg en de periode er naartoe ook.

Soms had ik gehoopt dat ik nergens van had geweten, dan was ik nu vrolijk zwanger en niet continu bang! Daarentegen ben ik wel blij dat ik straks met mijn meisje op de juiste plek ben en ze haar scherp in de gaten houden!

Sterkte voor de mama's die nu in onzekerheid zitten. ik hoop dat alles meevalt.

3. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Hier bij onze oudste een combinatietest gehad, 1 op 167, viel wel mee. Maar we kregen wel nadien te horen dat het mijn bloedwaardes waren.
    De gyn, het was op het ziekenhuis is erbij gaan zitten en we hebben een half uur gepraat over wat de risico's waren van vlokkentest en de vwp. Ik had voor die zwangerschap al 3 miskramen gehad en hij vertelde dat daarom mijn bloedwaardes afwijkend waren.
    Daarna besloten met de vrouw die de echo's deed, die deed ook de uitgebreide 20 weken echo's op medische indicaties om te gaan zoeken naar softmarkers. Dus heb een uitgebreide echo nadien gehad gelijk maar er was geen enkele softmarker te vinden. Wij hebben hierna besloten om niet verder te gaan onderzoeken. Omdat we al meerdere miskramen hadden gehad. Bij onze plurk die nog in de buik zit hebben we niet een combinatietest gedaan met dit in het achterhoofd , wel een uitgebreide 20 weken echo gehad. Oh de oudste is een gezond mannetje van 3 ondertussen

4. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Hopelijk is het een fijn gesprek geweest Feilo.
    Je moet kiezen waar jij je het beste bij voelt.
    Wij hebben toen inderdaad ook gewacht met het vertellen, zo wisten mijn collega's pas bij 18 weken van mijn zwangerschap.

5. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    We hebben een goed gesprek gehad :)

We waren er van overtuigd dat we een vwp wilden, omdat dat vanaf 14 weken zou kunnen en je een snellere uitslag krijgt (bij sneltest), maar sinds een paar weken is het zo dat je pas een vwp krijgt vanaf 16 weken omdat gebleken is dat het voor die tijd toch minder betrouwbaar is.
    Bij een vlokkentest krijg je tegenwoordig ook een voorlopige uitslag (trisomie 13,18 en 21) na 3-4 werkdagen.

Nu hebben we uiteindelijk toch gekozen voor de vlokkentest, die hebben we aankomende maandag.

Wat ons ook werd verteld is dat de kans op een miskraam na 4-5 dagen geweken is, en ik word goed in de gaten gehouden. Zo komt mijn VK een paar dagen na de test bij ons thuis om naar het hartje te luisteren.

Volgende week wordt dus heel spannend!

6. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad en alles duidelijk is!
    Er klinkt toch wat opluchting door je berichtje heen gelukkig.

Alvast heel veel sterkte gewenst en wat een fijne VK dat ze even langs komt bij je thuis!!!

Groetjes

7. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Wat vervelend dat je deze uitslag hebt. Wij hebben dit ook gehad. Onze kans op een kindje met down was 1:100. Terwijl de nekplooi 1,3 mm was. Mijn bloedwaardes waren gewoon slecht.

Wij hebben voor de VWP gekozen omdat deze 'veiliger' is dan de vlokkentest en hij is betrouwbaarder.
    De test opzich vond ik erg meevallen. Ik heb er nauwelijks iets van gemerkt. Ze gaan ook niet zo ver de buik in dat het gevaarlijk wordt voor het kindje.

We hebben ook voor de snelle uitslag gekozen. Achteraf ben ik daar ook erg blij mee, want het wachten was echt een hel.

Ik wens jullie heel veel sterkte!

- de uitslag van de VWP was trouwens goed :) -

8. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Succces met het onderzoek en het wachten Feilo.
    Ik duim voor je!

9. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Dan heb jij andere feiten dan ik. Net van de site van het amcu gehaald dat de kans op miskraam of vroeggeboorte na een vruchtwaterpunctie 3 op 1000 is. Das 1 op 333. Das een kleinere kans dan 1 op 110.

Heb dat opgezocht omdat ik vandaag een kans van 1:160 kreeg doorgebeld. Da's nog kleiner, maar toch iets om bij stil te staan. Moeilijk, wij zijn er nog niet uit. Sterkte in elk geval.

10. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Feiloo, wat fijn dat je een goed gesprek hebt gehad en jullie een voor jullie goed voelende keuze hebben kunnen maken!!!
    Heel erg veel sterkte en succes komende week! Ik hoop dat de test goed mag gaan en de uitslag ook positief zal zijn!!

11. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Bedankt meiden, ontzettend lieve reacties allemaal! :)

@lousaa: wat erg :( jullie zullen ongetwijfeld ook enorm geschrokken zijn! Heel veel sterkte met het maken van een beslissing, het is vreselijk moeilijk.

@jonon; wat super dat jullie kindje gezond bleek te zijn :D

We hebben de afspraak van maandag vervroegd naar 9.20 uur. Fijn, dan hoef ik niet zo lang in spanning te zitten. De dagen daarna natuurlijk wel om op de uitslag te wachten. Ik zie er nu al tegenop..

12. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Hoi Feilo,

Iki hoop dat het een beetje is meegevallen voor je.

Sterkte en groetjes

13. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Hoi Feilo,

Hopelijk is het allemaal goed verlopen vandaag.
    Sterkte met wachten!

14. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Hi Nijntje en Mama,

Wat lief dat jullie aan me dachten :)

Deze ochtend is heel anders verlopen dan ik in gedachten had!

We waren al een half uur aan het wachten in de wachtkamer. Normaal gesproken niet zo erg, maar mijn vriend zat een klein beetje op hete kolen omdat het nu heel krap werd om de begrafenis van zijn oma te halen. (Ik vond het uiteraard goed als hij die kant op ging na de ingreep)

Afijn, uiteindelijk worden we dan geroepen. Ik word gehaald door 1 arts en in de spreekkamer zitten er nog 2. Werd er een beetje nerveus van :)

De arts vroeg naar mijn uitgerekende datum. Ik vertelde dat de datum 21 februari 2013 was. He? Zegt ze, maar dan ben je nog geen 16 weken, toch? Nee, zeg ik, klopt, ik ben vandaag 13 weken en 4 dagen.
    Ja maar, zei de arts, dan kom je nog niet in aanmerking voor een VWP hoor. Nee zeg ik, dat is prima, want we komen voor een vlokkentest.
    Dat had mijn verloskundige dus verkeerd doorgegeven aan de VU MC.

Onze verloskundige had ons verteld dat je met een VT tegenwoordig ook een snelle voorlopige uitslag krijgt na 3-5 werkdagen en dat volgens de artsen het risico op een miskraam bij een VT en VWP bijna gelijk ligt. Vandaar dat we uiteindelijk toch voor een vlokkentest wilden gaan, ook omdat we dan misschien eind deze week nog zouden weten of ons kindje gezond was.

Niets van waar dus.. Deze arts vertelde dat de uitslag van de VT gewoon 2 weken duurde. Ja, er is wel een snellere variant, maar dat wordt alleen gedaan als je een nog slechtere uitslag hebt, bijvoorbeeld 1:50. Ook adviseerde ze ons echt om voor een VWP te gaan. Bij een vlokkentest zou ik de uitslag krijgen als ik ongeveer 16 weken ben. Dan kon ik dus net zo goed een VWP doen. Deze arts hamerde er dan ook echt op dat de uitslag van de VWP betrouwbaarder is en een stuk veiliger voor het kindje.
    Tja, als de arts dat zegt.. Van haar neem ik dat wel aan.

Maar goed, daar zaten we dus met ons goede gedrag. Geestelijk helemaal klaar voor de ingreep die uiteindelijk niet doorging. Eenmaal buiten de spreekkamer barstte ik in tranen uit van woede. Onze VK had ons verkeerd ingelicht. Alle moed die ik had verzameld was dus nog voor niets geweest... En mijn vriend heeft het grootste gedeelte van de begrafenis van zijn oma gemist.

Nu hebben we op 6 september de vruchtwaterpunctie, nog 3 weken in spanning zitten dus, nog steeds vreselijk hopend op een goede uitslag!

15. tulip

tulip Niet meer actief

jeetje wat een drama zo...veel sterkte met wachten de komende tijd.

16. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    He jakkes meid, wat jammer zeg dat het zo is gelopen....
    Je laad je toch helemaal op hiervoor en dan krijg je dit.

Sterkte met wachten!

17. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Tjeee, wat naar zeg!
    Ik zou hier ook helemaal van flippen. Die extra spanningen kun je er al helemaal niet bij hebben. Ik zou denk ik ook naar een andere VK gaan, dit is wel heeel slecht.
    Nu dus weer afwachten... Sterkte er mee.

18. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Ja, ik vond het ook enorm slecht. Helaas is dit de enige praktijk in onze stad. Ik ga het er in ieder geval wel met ze over hebben.

19. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Vervelend dat het zo is gelopen, maar weet wel dat ieder ziekenhuis anders werkt. Ik denk dat je vk gewoon heeft ingewilligd wat jij wilt en tevens zij zijn geen gynaecologen.

De vwp deed bij mij geen zeer, dus probeer dat van je af te zetten. Maar goed ik was op dat moment in een roes van emoties en ongeloof, dus ik wilde het zo snel mogelijk achter de rug. De uitslag daarentegen brengt wel veel spanning mee. Wij hebben ervoor gekozen om niet gebeld te worden, maar langs te komen voor de uitslag. Laat dan meteen je kindje even checken!

Ik hoop voor je dat alles meevalt en je goede uitslagen krijgt. Ik kan zeggen probeer het van je af te zetten, maar dat gaat je lukken met vlagen. Sterkte!

20. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Hoi Feilo,

Hoe gaat het met je? Nog een weekje he, duurt het wachten erg lang of kun je het een beetje van je af zetten?

Hier ook spannend, morgen de 20 weken echo....
    Maar goed, daar pin ik me niet te erg aan vast want als allen goed blijkt kan het alsnog niet goed zijn en andersom ook natuurlijk.
    We gaan gewoon proberen te genieten van ons kleine spruitje.
    Hij/zij dart5elt flink rond in mijn buik en de papa heeft 3 dagen geleden voor het eerst de bewegingen gevoelt, heerlijk intiem moment met z'n 3tjes !

Sterkte en succes meid, laat je wel wat weten volgende week?

Groetjes

Deel Deze Pagina