Uitslag combinatietest

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Roema, Dec 31, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roema

Roema Actief lid

Dec 31, 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Hallo!

Vandaag heb ik de uistalg gekregen van de combinatietest (bloedprikken en nekplooi).. Kans op down is 1 op 450.
    Ik en mijn vriend hebben afgesproken sowieso tot 1 op 250 geen verdere onderzoeken te doen, dus dat blijft zo!
    Toch schrok ik we even van de schatting..
    Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Ik weet dat de schatting persoonlijk is, dus ik ben niet op zoek naar bevestiging.. meer benieuwd hoe anderen dit ervaren.

Groetjes

2. wonderen

wonderen Lid

Dec 26, 2008
    95
    0
    0
    Ik had 1 op 480 dus ongeveer hetzelfde, heb ook geen verder onderzoek laten doen want je moet het echt omdraaien hoe groot de kans dan is, dat is iets van 0,25 % dat is in mijn ogen echt heel heel heel weinig.
    Toen ik dat heb bedacht heb ik kon ik het losgelaten

3. Roema

Roema Actief lid

Dec 31, 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Bedankt voor je reactie1
    Hey, ik zie dat je ruim 5 weken zwanger bent. Heb je nu al die test gehad?!
    Inderdaad, ik draai het om en dan is de kans nihil!

4. wonderen

wonderen Lid

Dec 26, 2008
    95
    0
    0
    ik ben nog niet zo heel lang geleden bevallen. en die test was van vorig jaar

5. vlokje

vlokje Lid

Dec 21, 2008
    58
    0
    0
    Je moet het zo zien, stel je voor dat je 450 baby's zou krijgen dan is er misschien een bij die het downsybdroom heeft.
    Je hebt dus een kans van 449 op 1 dat je kindje zonder downsyndroom geboren wordt.
    Ik weet niet hoe oud je bent maar als je nog jong bent net 30 of eind 20 dan is deze test iets minder betrouwbaar, hij geeft dan vaker een hogere kans op down aan terwijl dat niet klopt.
    Volgens mij zegt het nekplooitje ook al heel veel, deze is normaal 1,3mm en men spreekt pas van een verhoogt risico vanaf 3mm geloof ik.
    Hoe dik was het nekplooitje en hoe oud ben je ?
    Ik was eind 35 en het nekplooitje was 1,3mm en mijn kansberekening was 1:3.700

6. Roema

Roema Actief lid

Dec 31, 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Ik ben 30 jaar, bijna 31. Ik weet niet precies hoe dik de nekplooi was.Niet boven de 3,0. Volgens mij zaten de metingen tussen 1,6 en 2,3. Dus dat vond ik al grote verschillen. Ach ja... het is ook maar een kansberekening natuurlijk.. ik schrok alleen doordat een aantal mensen uit mijn omgeving echt 1:12000 en 1:26000 hadden..

Groetjes

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    525
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben 34 en wij hebben een kans van 1:6112 (ofzo). Volgens de huisarts kon het bijna niet beter, gezien mijn leeftijd. De vrouw van mijn collega is 30 en had een kans van 1:8500.

Bij ons was het wat lastig om een meting te maken, aangezien puk ons de hele tijd lag aan te kijken en niet wenste te "schikken". Pas na 20 minuten ofzo kon de echoscopiste een goede meting maken, de tweede was alweer wat lastiger. Het komt nogal nauw je kunt er natuurlijk zomaar een tiende milimeter naast zitten.

8. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Verder onderzoek word pas uitgevoerd/aangeboden als je ouder bent dan 36 of een slechtere uitslag hebt als 1 op de 200 of een voorgeschiedenis hebt of afwijkingen voorkomen in de directe familie.

je had dus sowieso niets verder kunnen laten testen met deze uitslagen.

9. Assi

Assi Fanatiek lid

Mar 2, 2008
    4,519
    46
    48
    Mijn VK heeft me ook een formulier gegeven waarmee ik me kan aanmelden voor een combinatietest.

Persoonlijk zou ik ook schrikken van bijv. een 1 op 400 kansberekening.

Maar ik lees/hoor nu ook dat zo een uitslag ook niet altijd klopt.
    Dat maakt me wel angstig...
    Maar de test laat ik zeker wel uitvoeren.

10. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Ik kan me voorstellen dat een kans van 1:450 je in verwarring brengt... zou ik ook zijn! Ik denk wel dat je mee moet nemen dat bij het meten van het nekplooitje bij jouw echo wel een vrij grote marge is gevonden. Ik vind de verschillen best wel groot!

Wij hebben gisteren de nekplooimeting gehad, de bloeduitslag is nog niet binnen. Het nekplooitje was 1,5 mm ; de gynaecoloog zei dat het er prima uitzag, en ook de rest van de echo was prima.

Monique

11. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

kan me voorstellen dat je je een beetje zorgen maakt bij zo'n uitslag!
    ik had bij esmee een kans van 1:13160
    en de nekplooi wan 1mm..

12. twinny

twinny Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    2,822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    hoi

kweet niet meer hoe groot de nekplooi was, denk 1,8 ofzo en de kans was 1:950. De gynaecologe was heel te vreden hierover en gaf me totaal niet het gevoel me zorgen te hoeven maken. Ik was toen bijna 34. Heb me er verder toen ook maar niet druk omgemaakt. De verdere echo's gaven geen afwijkingen in hartje of hersenen weer, dat is vaak ook gebruikelijk bij downkindjes.

twinny

13. Bumba2009

Bumba2009 Actief lid

Dec 6, 2008
    103
    0
    0
    Wij hebben ook een combitest laten doen en de uitslag van de nekplooimeting was 1:5000 dus zeer goed. Ik dacht dat ze het niet opschreven boven de 5000 maar lees hier van meerdere mensen dat hun uitslag 1:8000 en zo was :s Ik dacht dat de uitslag van ons niet beter kon.
    Maar ja we hoeven ons toch niet ongerust te maken gelukkig.
    De nekplooi zelf was maar 1,0 mm.

Wat zeiden ze bij de uitslag van jullie bloedtest eigenlijk? Ik heb hier namelijk nog niks over gehoord. Heb wel volgende week een gesprek dus hoop dat ze dat daarin gaan bespreken. Ze hadden namelijk 6 buisjes bloed afgenomen voor verschillende ziektes te testen en mijn bloedgroep te weten.

14. Catje86

Catje86 Bekend lid

Sep 1, 2008
    602
    0
    0
    Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat ze bij een meerlingen zwangerschap niet het bloed testen op down. Dus alleen de nekplooimeting doen.

15. Bumba2009

Bumba2009 Actief lid

Dec 6, 2008
    103
    0
    0
    Maar ik krijg geen meerling...

16. Catje86

Catje86 Bekend lid

Sep 1, 2008
    602
    0
    0
    Ow.. Op je banner zitten 2 kindjes,dus ik ging er van uit dat je een tweeling kreeg.

17. Roema

Roema Actief lid

Dec 31, 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Ik heb een aparte uitslag voor de bloedtest gekregen. Doordat het een combinatietest is krijg je van de nekplooimeting en de bloedtest een kansberekening.
    Verder hebben ze idd ook op ziektes getest zoals HIV e.d. (standaard). Hier heb ik geen specifieke uitslag van gekregen. Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat die test dus oké is geweest.
    Tja, ik blijf er bij. De uitslag van 1:450 is vergeleken met velen niet de beste uitslag. Maar we hadden afgesproken ons geen zorgen te maken, dus dat ga ik ook maar niet doen!

18. Bumba2009

Bumba2009 Actief lid

Dec 6, 2008
    103
    0
    0
    Oh hah grappig!
    Ik had niet door dat dit bedoeld was voor tweelingen.
    Dacht het ene is roze en ander blauw dus voor mensen die nog niet het geslacht wisten :)

19. Catje86

Catje86 Bekend lid

Sep 1, 2008
    602
    0
    0

:)

20. Assi

Assi Fanatiek lid

Mar 2, 2008
    4,519
    46
    48
    Ik heb de formulier voor de aanvraag van de Combinatietest vorige week al de deur uit gedaan. Nog steeds niets gehoord.

En zo lang heb ik niet meer. Want volgens mij mag het tot 13 weken & 6 dagen?

Share This Page