Vandaag de nekplooimeting en gelijk de uitslag van de combinatietest gehad. De nekplooi zag er mooi 1.5 was het, neusbeentje ook aanwezig. Uitslagen waren verder ook goed, behalve het eiwit wat wat aan de lage kant was 0.400. Deze uitslag in combinatie met mijn leeftijd gaf bij de kans op down aan dat wij een uitgangskans hadden van 1:95 en een aangepaste kans van 1:98. Iets afwijkend dus. Hierdoor hebben wij de mogelijkheid gekregen om de NIPT te gaan laten doen maar we twijfelen enorm omdat het verschil zo nihil is en het kindje er verder goed uit zag. Ook neusbeentje was aanwezig kon ze zien. Ik vind het heel lastig om nu te beslissen wat wel of niet te doen...
Je eigen hart volgen en bedenken wat je zou doen met een uitslag die niet goed is. Het is daarnaast niet alleen down, maar ook 2 ziektes die onverenigbaar zijn met het leven. Mocht er wel down uit komen, dan ben je er op voorbereid. Een ander kan voor jou dit besluit niet maken. Toen ik in dec/jan zwanger was stond voor ins al van te voren vast om een nipt te doen. Ten eerste zijn wij meer op leeftijd, maar hebben we ook al een zorgkind en geven wij toe dat niet te kunnen handelen. Maar 14 en 12 jaar geleden toen ik in verwachting was van mijn kids, stond ik daar heel anders in. Toen ook geen testen gedaan. Maar toen was mijn situatie anders en zou het ook slikken zij geweest, maar hadden we onze weg er wel in gevonden. Ieder persoon is anders, ieders situatie is anders. Het overgrote voordeel van de nipt is dat het geen gevaar oplevert voor de kleine uk. Anders dan een vruchtwaterpunctie of vlekkentest.
Het is jouw/jullie keuze en achteraf is het voor mij makkelijk praten met een prima uitslag maar stond ik in jouw schoenen toen dan had ik een nipt test gedaan. Succes met je beslissing!
Het is jullie keuze. Ik zou bij een verhoogde kans zeker voor een nipt gaan. Punt 1 om goed voorbereid te zijn. Punt 2 om eventueel de zwangerschap toch af te breken (geheel afhankelijk van de uitslag en welke afwijking precies). Jullie moeten hierin je hart volgen.....
Ik zou het wel doen. Ook om hopelijk gerustgesteld te worden, duidelijkheid te krijgen. Ik ben ook van 1977 en mijn leeftijd was voor mij sowieso reden om de combinatietest te doen. Bij verhoogd risico hadden wij ook de nipt gedaan.
Hoi, ik zou ook een NIPT test laten doen, voor eventuele voorbereidingen en voor je eigen geruststelling. Ik had vandaag toevallig ook mijn uitslag, hoewel zij het een hele goede uitslag vonden 1:450 voor down was ik toch geschrokken. IK voel me zo stom, het is niet eens een verhoogde kans maar bij mijn zoontje was het 1:4500. Ben ik nou stom bezig?? Als ik dan 1:20 en 1:65 lees voel ik mezelf helemaal overdreven bezorgd.
Het is altijd goed om te weten, ook als je t kindje gewoon houd met het syndroom van down, vaak komen deze baby's ter wereld met een hartafwijking, dit kun je beter gelijk weten zodat er gelijk gehandeld kan worden! Volg je eigen gevoel!
We gaan voor de NIPT. Ik heb vandaag contact gehad met mijn verloskundige en daarna met de poli prenatale diagnostiek van het AMC. Ik kan maandag al terecht voor de echo, uitleg over de NIPT en daarna de bloedafname. Ik hoop dus over 2wkn de uitslag te weten. Ondanks alles nog steeds vol vertrouwen op naar een goede uitslag.