Hier ook net een slechte uitslag gehad van de combinatietest. Nekplooi was 2,1 dus niet verdikt alleen in combinatie met de bloeduitslag wel een kans van 1:83. Natuurlijk hou je er rekening mee maar we zijn flink geschrokken, zo'n uitslag komt hard aan. Word morgen gebeld voor een afspraak voor verder onderzoek in Rotterdam. Soms word er ook nog een extra echo gemaakt om verder te kijken. Pfff.... weet het ff niet meer
o wat erg zeg!!! de uitslag komt hard aan he!!! hopen dat je snel terrecht kan voor extra onderzoek....en stel je in op een paar slapeloze nachten en veel gepieker...dat hoort erbij en kan je niet tegenhouden. Ondertussen duim ik mee dat alles goed is!
Petra, ja vrees dat het een lang weekend gaat worden. Gelukkig weten we morgen al wanneer de afspraak is en dan kunnen we aftellen
hoo wacht even.. ik ben bij de vk geweest die me alles heeft uitgelegd over deze combi test. maar er is dus wel een keuze achteraf?? betekent dat als het positief is dat er een abortus kan worden gedaan? sorry als iemand dit raar vind dat ik het zo zeg maar ik vind het gewoon heel wazig uitgelegd en ik will even weten hoe het zit! ik ga zelf trouwens geen combi test doen...
je kan kiezen of je de combitest wil laten doen ja of nee. Zo ja, dan krijg je uitslag na de onderzoeken. De uitslag is gebaseerd op de nekplooi (die ze met een echo opmeten) in combinatie met bloeduitslagen. Als je kans (in mijn geval 1op50) verhoogd is (dus 1op200 of hoger) dan kom je in aanmerking voor een vlokkentest of vruchtwaterpunctie (die wordt dan medisch gezien ook vergoed omdat het er medische redenen zijn om te doen). je HOEFT geen vlokkentest te laten doen bij een verhoogd risico...je hebt in alles een eigen keuze. NIETS is verplicht. Vanaf 35/36 jaar wordt het wel meer aangeraden, omdat je kansen dan zowiezo verhoogd zijn...maar niemand is iets verplicht. ook de 20-weken is niet verplicht.
Inmiddels ook al een vlokkentest achter de rug. Afgelopen dinsdag bleek bij een uitgebreide echo dat de nekplooi 3,5 mm was. Daarmee veranderde alle uitslagen, voor Down nu 1:4 en trisomie 13 (of 18 weet het al niet meer) 1:53. Nu dus 2 weken afwachten op de uitslag. We hadden wel het geluk dat verder alles op de echo er goed uit zag, zoals hart/longen/hersenen/benen e.d. Duimen jullie met ons mee voor een goede uitslag
@corina, jeetje wat heftig zeg. Hebben ze de nekplooi opnieuw opgemeten dan? Ook je bloed opnieuw onderzocht? Het komt namelijk heel erg nauw de nekplooi, maar wel in combinatie met een JUIST gewicht en een JUISTE termijn (dus hoelang je precies zwanger bent). Want hoe verder je zwanger bent, hoe dikker de nekplooi.... Wat spannend, en wat gaan de 2 weken lang duren zeg. Zoals ik net in ander Topic zei, 2 weken is wel lang hoor...maar ja, als het ziekenhuis niet een snelle methode doet rest er niets anders dan wachten wachten en wachten (en ondertussen malen, tobben, huilen en verdrietig zijn....). sterkte. Ik duim zeker met je mee!
Petra waarschijnlijk is hij niet goed op gemeten in ons ziekenhuis. En dinsdag nog eens gemeten was toen 13w1d De beste termijn om te meten is geloof ik met 12w3d. Bloedprikken is niet opnieuw gedaan. Die 2 weken is nodig omdat het op kweek gezet moet worden. Is niet anders maar wel zenuwslopend. Van ieder telefoontje schrikken we
Ik weet precies hoe je je voelt...... ik vind het zo rot dat jij langer moet wachten. Wat misschien een beetje helpt; de eerste 3 dagen vond ik het ergst...Zo dacht ik de eerste dagen dat als het Down was dat we het kindje niet zouden houden, maar zondag was het keerpunt en toen tranen met tuiten gehuild want een kindje met Down is ook mensje....Dus wij hebben van te voren geen keuze kunnen maken wat te doen als....In ons geval hoeven we die keuze ook niet te maken...maar het is wel waar je tijdens het wachten continue aan kan denken....Slecht slapen, veel wakker, veel piekeren, veel googlen... Maandag ging het wel weer maar misschien scheelt het dat ik weer ging werken, dinsdag kregen we de uitslag om 14:30 u en die hele dag had ik een training dus werd wel aardig afgeleid... Dus zoek de afleiding, maar laat het verdriet en de onzekerheid ook toe... Het is heftig zo;n uitslag....echt heftig....
Pffffff........zo herkenbaar dit, de onzekerheid vreet aan je. Corina ; 2 weken wachten is lang........en toch ook '' Rot '' dat er verkeerd gemeten is zeg !! Of is de Nekplooi dikker geworden in die paar dagen ? Dat was bij ons wèl het geval namelijk......... Probeer je vast te houden aan het de positieve cijfers, die nog altijd hoger zijn !! Makkelijk gezegd.......ik weet het ! Sterkte allemaal.
Petra, bedankt voor je lieve reactie. Wel fijn dat jullie niet zo lang moesten wachten. Je hebt toch ook een vlokkentest gedaan? Bij een vwp kon wel evt. een sneltest gedaan worden maar dan moeten we wachten tot 16 weken. Dat duurt me te lang. Vlokkentest was echt 2 weken wachten. Kan evt. na een week gebeld worden maar dan is het alleen maar slecht nieuws. We schrikken van ieder telefoontje. Hier hebben we ook nog geen keuze kunnen maken. Je houdt verdomme gewoon al ontzettend veel van dat kleintje. Denk dat we ook pas na de uitslag kunnen beslissen. Mama 2 boys, ik denk dat we nooit zullen weten of de nekplooi gegroeid is. Ik heb 2 dagen voor de termijnecho in het ziekenhuis een pretecho laten maken, zodat we het ons zoontje in elk geval al konden vertellen. Daar was een verdikte nekplooi op te zien. Alleen was ik toen 11w3d niet echt de juiste termijn om die nekplooi al te meten. Bovendien wilde ze het ziekenhuis niet voor de voeten lopen. Die echo daar is inwendig gemaakt. Uitwendig was die nekplooi ook bijna niet te zien. In het ziekenhuis heb ik vervolgens een echo gehad maar dat voelden ze de behoefte niet om m inwendig te doen omdat er genoeg te zien was. Nekplooi was toen 1,6 (uitwendig gemeten!) Heb een week later de nekplooimeting gehad toen was hij 2,1. Maar ook weer uitwendig gemeten omdat ze het niet nodig vonden om inwendig te doen. Met die nekplooi kwamen we op een uitslag van 1:83 voor Down. Na het bezoek aan het EMC bleek de nekplooi dinsdag met 13w1d 3,5 mm. Met de gegevens die hun hadden is de nekplooi dus gegroeid. Maar ik ben van mening dat ie al die tijd zo al is geweest. Want op de echo in het EMC was de nekplooi ongeveer net zo groot als bij de pretecho. Bij ons in het ziekenhuis was het idd bijna niet te zien, maar ja daar waren de echo's uitwendig. We zullen het dus helaas niet weten. Hebben jullie wel een slechte uitslag gehad van de vlokkentest meis?
Corina ; wij hadden uiteindelijk een kans van 1/5 !! Door voor een spoed-vlokkentest....was met 12 weken ongeveer. Gelukkig binnen 3 dagen de uitslag...........Geen Chromosoomafwijkingen gevonden ! Onze nekplooi was wel enorm geworden he ? uiteindelijk gegroeid naar 7 mm. !! De volgende stap zou zijn geweest, een uitgebreide screeningsecho, en later het hart...maar daar moest ik verder zwanger voor zijn. Met 14 wk. was er geen hartslag meer op de echo........( 1 week na de vlokkentest ). We zullen het nooit meer weten ? Was het wel '' een aanlegfout aan het hart ? '', is het door het risico van de vlokkentest gekomen ? Kan ook .......we zullen het nooit meer weten ! Nu inmiddels morgen 12 weken, opnieuw zwanger........afgelopen vrijdag de nekplooi gehad.........oh wat was ik zenuwachtig !! Vreselijk gewoon, zag het ook somber in. ( Zelfbescherming ? )........ We kregen een prachtige uitslag : Nekplooi 1.5 mm. Combinatie test voor Down was ; 1 op 900 ( ik ben 37 jaar )......... Zo apart; dat het gewoon weer een complete nieuwe zwangerschap is. Jouw kansen zijn nog altijd veel gunstiger meis.........het is makkelijk gezegd, maar het komt wel goed !! Je nekplooi ook niet extreem hoog ? Hou vertrouwen !! Ik kan het nog niet geloven,.........zoveel angst als er van je af valt.
Mama2boys, fijn dat jullie dan wel een spoed vlokkentest kregen. Hebben ze het bij ons niet over gehad. Kon alleen bij een vwp. In welke termijn zat je toen de nekplooi 7 mm was? Was dat nog rond de 12 weken of niet? Lijkt me vreselijk dat je nu niet weten wat er mis was met de kleine. Je bent dan toch automatisch bang bij een volgende zwangerschap. Super dat de nekplooimeting nu goed was. Nu proberen te genieten, wat niet altijd makkelijk zal zijn. Zie bij je onderschrift dat het ook nog helemaal niet zo lang geleden is. Ben super blij voor je dat je nu een gunstige uitslag hebben gehad.
Bedankt voor je reactie, ! Nee joh is nog best kort geleden, we hadden ook nooit verwacht zo snel na curretage weer zwanger te worden ! Maar zijn er erg blij mee ! Nee de eerste keer ( 10 wk. + 4 dg. ) was de nekplooi 4.5 mm. Precies weet ik het niet meer maar ik geloof toen met 12 wk. rond de 6 mm. En ook toen het kindje inmiddels overleden was hebben ze nog goed gekeken naar eventuele afwijkingen, maar het zag er heel mooi uit........uiteindelijk de nekplooi dus naar 6.9 mm. ( zeg maar 7 ! ). En dit was met 14 wk.
Kan me heel goed voorstellen dat je blij zijn dat je zo snel weer zwanger bent geworden.. Is het zeker dat er geen afwijkingen gevonden zijn met die flinke nekplooi? Dat is op zich ook wel fijn toch. Hopelijk kan je toch een beetje genieten nu. En hopelijk kan ik dat snel met je delen.
De Chromosomen waren in iedergeval goed. Ook zijn er nog '' vlokken '' 2 maanden op kweek gezet, voor andere '' syndromen ''..........maar niks uitgekomen ! Ik weet natuurlijk niet of het Hart goed was...........dat zou de volgende stap zijn geweest, ze zien vaker kindjes met zo'n nekplooi en een hartafwijking.........( vocht pompt niet weg ? ). Wanneer krijg je de uitslag meid ? En hoe gaat het nu met jullie ? Kom je de dagen een beetje door ? '' Gelukkig '' heb je al een zoontje..........dat scheelt echt he ? en geeft troost !!
Dat hoorden we in het EMC inderdaad ook. Krijgen de 20 weken echo (GUO) om die reden ook daar. Mochten er geen chromosoomafwijkingen gevonden dan kijken ze altijd uitgebreid naar het hart. Nog een weekje denk ik voor de uitslag. Zijn nu op de helft. Morgen voor gesprek naar EMC bij klynische genetica. Is wel fijn dat ik m'n zoontje nog rond heb lopen. Maar af en toe ook moeilijk. Hij zegt af en toe van die rake opmerkingen en vraagt nogal eens iets over de baby. En daar staat toch niet altijd m' n hoofd naar.
Lieverds, wij hebben gisteren een voorlopige uitslag gehad bij het gesprek. De uitslag van de sneltest was binnen, geen idee dat we al wat eerder zouden horen. Maar wel blij dat we nu wat weten. Alles zag er goed uit, geen syndroom van Down of Patau!!! Pffff... wat is dat een hele opluchting zeg. Nu nog even afwachten wat de uitslag is van de langere kweek. Ze verwachte dat we daar uiterlijk dinsdag de uitslag van krijgen. Ben echt zo blij!! Maar durf pas weer echt te gaan genieten na volgende week.
He wat fijn! Door een druk weekend lees ik dit nu pas Wat super zeg, dan kan je even ontladen en weer normaal gaan nadenken.....begrijp ik het goed dat je dan morgen de definitieve uitslag krijgt? Let me know! x