Een tijd geleden plaatste ik deze oproep: Kak een omgangsregeling Mijn zoontje is nu net 3 jr geworden en heeft zijn bio vader al ruim 2,5 jr niet gezien. Dit omdat er veel gebeurd is kwa huiselijk geweld , jeugdzorg enz. Mijn ex is toen weg gelopen bij alles en wilde geen contact meer met mijn zoontje. Maar nu opeens wilt hij wel. Na verschillende rechtszaken is hij wederom in een mediation weg gelopen en alles achter onze rug om gestopt om alles weer via een rechtszaak uit te laten spreken. Daarbij wilde hij zelfs als ik de alimentatie stopte alles laten voor wat het is. Inmiddels heb ik nu ruim een jaar een relatie met een super lieve jongen die mijn zoontje ook echt als papa ziet en hem vaak ook zo noemt. Ik heb dit nooit gecorrigeerd omdat ik niet wist hoe omdat er geen andere papa was. We zijn nu ook bezig met een 2e en alles gaat super. Alleen nu is er vanmiddag de beschikking binnen gekomen waarin de rechter geoordeeld heeft dat er omgang moet komen tussen mijn ex en mijn zoontje. En ik voel me gelijk ziek. Hoe dan na alles wat er gebeurd is?! Hoe moet ik dit gaan toestaan. We communiceren niet eens meer samen. Behalve bij de mediation maar dat werkte ook niet door ons verleden. Ik heb totaal geen vertrouwen in mijn ex en moet nu mijn kleine heen gaan brengen voor 2 uur in de maand. (Begeleid) hoe moet ik dit verklaren naar mijn zoontje, snapt deze dit wel? Helaas zie ik het belang van mijn kind hier niet in. En vind het ook raar dat er geen raad van kinderbescherming bij is geweest door verleden mishandeling en ots. Ik weet niet meer wat te doen! Iemand hier ervaring mee of tips ? Hier op heb Ik heb toen een hoger beroep aangevraagd met een nieuwe advocaat aan de arm. Deze was 11 april. De uitslag is dat er nu een raadsonderzoek komt om te kijken of er überhaupt omgang mogelijk is. Mijn ex had een dwangsom aangevraagd voor als ik omgang niet zou nakomen. Deze is afgewezen. In de tijd dat hij omgang mocht heeft hij maar 1x gebeld en tot de dag van vandaag hem ook niet meer gehoord. Het raadsonderzoek kan 4 maanden duren en voordat de uitspraak komt van deze in de rechtbank zijn we waarschijnlijk asn het einde van dit jaar.
Dat is even een pittige situatie waar je in zit zeg. Ik kan alleen maar adviseren dat je alles goed op blijft schrijven, zodat je alle feiten op een rij hebt. Dat je klaar hebt liggen wanneer vader wel in leven van zijn zoon was en wanneer niet. Ik hoop dat je hulpvolle reacties hierop gaat krijgen en goed bedoelde adviezen. Ik zelf heb totaal geen ervaring met jouw situatie, jij zelf kent je situatie ook het beste. Mijn gezonde verstand zegt dat elk kind zijn beide ouders zou moeten kennen. Ja het kan verwarrend werken voor je zoon als hij van jou papa mag zeggen tegen je nieuwe vriend, maar ook straks elke maand een keer naar zijn echte papa moet. Daar zou je over kunnen babbelen met een pedagogisch of maatschappelijk iemand. Is het oke als hij twee vaders papa noemt, kan dat kwaad? Zo niet, dan lekker laten. Maar ik zou niet vaders rol gaan ontkennen voor je zoon, hij heeft 1 biologische vader en dat zal hij zijn leven lang blijven, hoe aanwezig of afwezig ook. Sterkte!
Ik vond in het begin ook dat mijn zoontje rechts had op zijn vader. Alleen er is zoveel gebeurd. Nu gaat gelukkig de raad mee kijken en een onderzoek doen. En denk na wat er allemaal gezegd is in de rechtbank dat vader weinig kans meer maakt. Wel heb ik het idee als mijn zoontje ooit vragen krijgt naar zijn bio vader dat ik hem zover het kan alles vertel. En ook foto's laat zien. Mocht hij tegen die tijd ook zijn bio vader willen zien zal ik jeugdzorg bellen en kijken of dit weet begeleid kan. Nu is het weer afwachten op de rechtbank en uitspraak van de raad van kinderbescherming
Hier iets veel minder heftigs, maar misschien heb je er iets aan. Ik had een omgangsregeling met mijn ex. Hij kwam al vanaf het begin vaak afspraken niet na, vooral als dochter ziek was kon ze nooit naar hem toe terwijl dit wel was afgesproken. Vorig jaar zijn wij verhuisd. Een paar maanden voor de verhuizing heb ik gevraagd of we de omgangsregeling konden veranderen omdat hij vaak zijn afspraken niet na kwam en ik steeds weer iets moest regelen ivm werk, ook en nog wel belangrijker, werd dochter steeds teleurgesteld. Hij heeft toen zelf voorgesteld dat dochter eens in de 4 weken een weekend bij hem is. Vakanties en/of feestdagen gaat ze er ook niet heen, dan heeft hij geen tijd. Dit allemaal anders dan vooraf is afgesproken en we hebben hier later niks over vastgelegd. Ik heb een tijd geleden rechtsbijstand gebeld om na te vragen hoe en wat omdat de 'nieuwe regeling' nog nergens op papier staat. Zij adviseerde mij om alle sms en/of whatsapp gesprekken ed te bewaren. Ook wanneer er iets telefonisch is besproken dit te noteren. Mocht er ooit moeilijk gedaan worden kan worden aangetoond dat hij niet wilde en dochter aan deze situatie is gewend. Omdat jou ex nog maar 1 keer om een bezoek heeft gevraagd neem ik aan dat je hierdoor ook sterker staat. Dit naast alle andere dingen die je hebt genoemd. Dus, hoe vervelend misschien ook, opschrijven en bewaren en misschien dat het helpt.
@ts Hou rekening met de kans dat het raadsonderzoek neer komt op wederom een OTS om te kijken of en hoe er draagvlak bij je zoontje gecreëerd kan worden voor omgang en hoe er aan vertrouwen tussen jullie gewerkt kan worden. Ze zullen waarschijnlijk beginnen over zijn identiteitsontwikkeling in de pubertijd en hij daarvoor omgang/contact met zijn biologische ouder moet hebben omdat anders zijn ontwikkeling bedreigd wordt. Kromme is alleen dat ze bij pleegouders en adoptie-ouders hier anders mee om gaan. Zorg dat je een lijstje hebt met personen waarvan jij wil/verwacht dat ze de info na trekken en ga niet zomaar akkoord met 'dat vinden wij niet benodigd'. Hier hebben ze het bijvoorbeeld nagelaten ondanks meerdere verzoeken om contact te hebben met school en huisarts terwijl dit zo ongeveer standaard protocol is.
Bedankt voor jullie reacties ! Ik ben ergens ook bang dat er weer een ots komt maar aan andere kant dit heeft de eerste keer ook niet gewerkt. ik kan helaas niks anders doen dan weer afwachten. Heb indd ook altijd alles op geschreven. Nu valt er weinig te schrijven want is stil vanuit de andere kant en denk dat dit zo blijft tot het raadsonderzoek