Hallo, Ik hoor veel mensen op het forum over PCOS. Wat is dit eigenlijk? Waarschijnlijk een beetje domme vraag.... Ik hoop op antwoord
PCOS staat voor polycysteus ovarium syndroom. Letterlijk betekent dit dat er meerdere (poly) vochtblaasjes (cysten) in de eierstok (ovarium) aanwezig zijn. Hoe PCOS ontstaat is niet bekend. Waarschijnlijk is er niet één oorzaak en zijn meerdere hormonen betrokken bij PCOS. Zo bestaat er veelal een verhoogde waarde van het LH (luteïniserend hormoon, het hormoon dat de eisprong opwekt), eventueel een verhoging van de waarde van testosteron en soms ook van insuline (het hormoon dat de waarden van de bloedsuikers regelt) in combinatie met een te lage waarde van het FSH (follikel stimulerend hormoon, het hormoon dat de rijping van de eiblaasjes stimuleert). Hierdoor is de rijping van de eiblaasjes verstoord. Het gevolg is dat in de eierstok meerdere, kleine met vocht gevulde blaasjes aanwezig zijn. Dit kan meestal met behulp van inwendige echoscopie zichtbaar worden gemaakt. Door de stoornis in de rijping van de eiblaasjes blijft de eisprong vaak uit en ontstaat onregelmatigheid in de menstruatiecyclus. In de normale menstruatiecyclus treden ongeveer dertien tot veertien menstruaties op per jaar, bij PCOS minder dan acht per jaar. De periode tussen de menstruaties wordt dus langer dan vijf tot zes weken (oligomenorroe) of de menstruatie blijft gedurende een half jaar of langer weg (amenorroe). Behandeling is nodig om de eisprong op te wekken om zo de kans op zwangerschap te verhogen. Dit kan door middel van afvallen, tabletten, injecties of een kijkoperatie. Afvallen leidt veelal tot het weer spontaan optreden van de eisprong, maar ook omdat PCOS een relatie kan hebben met het ontstaan van hart- en vaatziekten, diabetes (suikerziekte) en eventueel met hoge bloeddruk op latere leeftijd, wordt afvallen bij overgewicht geadviseerd. Eerlijk gejat van de site van het ziekenhuis waar ik liep.. In mijn geval was het zo dat mijn cyclussen opzich vrij regelmatig (30 tot 35 dagen met enkele uitschieters) waren. Maar een zwangerschap bleef uit Ik ben 5 kg afgevallen en werd spontaan zwanger Ongelofelijk! Maar of het nu echt aan het afvallen heeft gelegen... Mijn gyn beweerde van wel.
Ik heb ook PCOS. Verhaaltje staat hierboven al. In mijn persoonlijke geval: word altijd al enorm onregelmatig ongesteld. Altijd lange cycli (we zijn in okt. 2009 gestopt met de pil) van tussen de 47-63 dagen gemiddeld, met geen eisprong. De laatste 2 cycli (vorige van 37 dagen, en degene waar ik nu in zit) lijkt het er op dat ik plotseling wel een ei heb gehad, maar door verkeerd temperaturen geen idee hoe lang de LF fase is (áls het al een ei is) omdat ik steeds het startpunt van de tempstijging heb gemist. Verder heb ik geen overgewicht, maar wel last van acne en 'overbeharing' (PCOS slaat niet alleen op je eierstokken).