Uitslag iep doorstroomtoets

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door aardbei1707, 15 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Aan de leerkracht hadden we weinig vond ik. Hij praatte heel erg naar wat hij dacht dat wij wilde horen. We hebben wel met haar nieuwe school gebeld en die dacht wel mee (zie mijn bericht van vanochtend)

Wat betreft jouw andere vragen
    - hoe is haar huiswerkattitude op dit moment;
    - hoe kijkt ze naar school/schoolse zaken; ze is heel serieus
    - hoe is haar werkhouding (snel tevreden/kantjes er vanaf lopen of doorzetter); absoluut een doorzetter dat was haar leerkrachten altijd zeiden, ze geeft nooit op.
    - hoe is haar zelfbeeld? (die laatste vraag vooral ter overweging of ze voldoende om kan gaan met tegenslag ) dit vind ik een lastige ze kan wel tegen tegenslag maar wilt voor haar toetsen altijd wel een hoog cijfer halen.

Ze is erg serieus eigenlijk. Haar werkhouding is uitstekend. Heeft haar huiswerk altijd af (1 keer vergeten en toen we naar school liepen kwam ze erachter helemaal in de stress erdoor)
    Haar werktempo is soms wat aan de trage kant, ze is gewoon niet zo snel ;)

Toevallig sprak ik vandaag een vriendin haar zoon zit in groep 7 en het is elk weekend gedoe met zijn huiswerk. Moet er heel erg achter zitten. Ik herkende dit helemaal niet van mijn dochter. Ze regelt dit helemaal zelf, plant zelf. Ook met toetsen vragen ze zelden of ik nog over hoor.

Waardoor ik het ook spannend vindt waar we goed aan doen is omdat mijn dochter in groep 2 en 3 twijfel geval was met blijven zitten. Vanaf groep 4 niet meer maar ze had wel altijd wat moeite. Vanaf groep 5 ging ze groeien. Begin groep 6 zat ze nog op kader (zoals ik nu terug kijk op haar citos) en daarna op mavo maar begrijpend lezen had ze eind groep 7 al een hele grote sprong gemaakt en dit ging steeds beter.

Sorry ik kreeg de streep onder me tekst niet meer weg :p

2. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Je hebt een punt inderdaad. Misschien moet ik het meer zo zien want ja ze gaat ook steeds 2 cijfers krijgen dus na 2 jaar brugklas is t gewoon t beste wat past

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Kinderen blijven niet zitten in groep 2. Vroeger bestond de kleuterschool en was er geen groep 0/1/2. Kinderen kleuterden lang of kort; naar gelang de behoefte van een kind. Ik heb ooit eens met een oud-collega (orthopedagoog) uitgebreid over de basisschool gesproken: niet ieder kind is op dezelfde leeftijd 'leerrijp'. Dat geeft ook niet, maar door dat suffe systeem met groep 0/1/2 praten we ineens over doubleren in plaats van kijken naar wat een kind nodig heeft.
    Je kunt een kind in groep 6 ook nog niet in het hokje 'kader' of 'vwo' passen. Kinderen ontwikkelen zich - net als met hun schoen-/kledingmaat - met horten en stoten. Het gaat nooit precies zoals het boekje aangeeft.

Als je weinig aan het advies van de leerkracht hebt: kijk dan vooral naar begrijpend lezen en woordenschat. En kijk ook naar jezelf: kun jij als ouder het prima opvangen als het niet zo goed gaat als gehoopt?
    Om een persoonlijk voorbeeld te geven: mijn dochter heeft een pittig schooljaar op dit moment. Ondanks hard werken en veel leren scoort ze de ene onvoldoende na de andere. Mijn man en ik zijn daar heel ontspannen in: wij leggen er geen extra druk op. 'Je best doen is genoeg.' Ik zeg altijd tegen haar: 'Je moet niet meer je best gaan doen, maar anders je best doen. Blijkbaar werkt wat je nu doet niet meer sinds dit schooljaar. Ga uitzoeken wat wel werkt. Wij zijn er voor jou om jou te helpen.' Dat geeft haar enorm veel rust.
    Als jullie als ouders er ook zo in kunnen staan, helpt dat haar enorm. 'Joh meid, ga lekker havo doen. We zijn er om jou te helpen. Doe je best, maar meer dan je best, kun je niet doen.' Geef haar die ruimte om het uit te proberen.

Succes! Heb vertrouwen in je dochter; en in jezelf!

Mamafiets en Jaimio vinden dit leuk.
  4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Zonder een zwaar wegend rugzakje ben ik van mening dat 'falen' beter is dan niet proberen. Angst om te falen voorkom je niet met een gebrek aan uitdaging.

Mamafiets, Jessi79 en aardbei1707 vinden dit leuk.
  5. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Behoort woordenschat bij begrijpend lezen dat jij weet? Want woordenschat is ze nooit zo heel goed in geweest. Ik dacht dat dat bij de cito spelling niet ww hoort?

6. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Niet ww spelling = niet werkwoordspelling. Dan gaat het - denk ik (want ik ben geen po-leerkracht) - om het spellen van frequente woorden (onmiddellijk, enz.), meervouden (oliën, lasso's, enz.), verkleinwoorden (koninkje, minaretje, enz.) en samenstellingen (zonnescherm, apenverblijf, apetrots, enz.). Ik schud die voorbeelden even uit mijn mouw, maar ik ben - zoals gezegd - geen leerkracht in het po. Ik werk vanuit mijn rol wel veel samen met leerkrachten van groep 8 & ik geef zelf les op het vo.

Woordenschat was bij mijn dochter een los onderdeel bij cito, maar zoals gezegd: mijn dochter zit al een tijdje op het vo. Ik weet dus niet of daar een aanpassing in geweest is.

aardbei1707 vindt dit leuk.
  7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vond de mavo havo klas echt ideaal. Uiteindelijk is voor mavo kiezen niet afstromen, maar gewoon voor mavo kiezen. Van een mavo klas naar havo gaat minder makkelijk. En het voordeel is bij mavo havo dat ze hoogstwaarschijnlijk bij bekenden in de klas blijft zitten, bij doorstromen naar havo is die kans kleiner. Maar ligt ook aan de school, hier mag je iemand opgeven bij wie je graag in de klas wil blijven.

aardbei1707 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  8. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    ben ik het niet mee eens.. een schooljaar is echt lang en continue op je tenen lopen, heel hard je best doen maar toch onvoldoendes halen is niet ok voor je zelfvertrouwen en brengt echt heel veel stress mee voor het kind en de rest vh gezin. Na de mavo havo kan altijd nog.. opstromen hoeft niet meteen..

Miss T vindt dit leuk.
  9. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Zo keken wij er ook tegenaan. Is het falen als je iets hebt geprobeerd wat misschien niet gaat lukken? Onze dochter vond van niet en tot nu toe gaat ze nog steeds super op de HAVO. Kijk naar hoe je kind er in staat. Ik vind falen zo negatief klinken.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    het minimale niveau eind basisschool voor rekenen is 1F. Bijna 1S is dan prima. En met begrijpend lezen op 2F zou ik havo wel aandurven, mits haar motivatie goed is.

Deel Deze Pagina