Draaipoging van stuitligging naar hoofdligging

Discussion in 'Zwangerschap' started by GSSDJ, Jan 8, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. GSSDJ

GSSDJ Fanatiek lid

Oct 19, 2011
    1,085
    137
    63
    Expediteur - Import
    Alblasserdam
    Hoi,

Gisteren op controle geweest en ze ligt in stuit.
    A.s. maandag een draaipoging in het ziekenhuis.

Bij mijn 1e zwangerschap lag onze dochter dwars met 36 weken.
    Ze is toen nog wel zelf in het weekend gedraaid. Hoefde toen niet veel meer te gebeuren bij controle in het ziekenhuis.

Dames met goede ervaringen?

2. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ik heb hetzelfde 'probleem'.
    Wilde absoluut geen draaipoging laten doen, vond het doodeng, en er gaan zoveel nare verhalen rond.
    Uiteindelijk toch akkoord gegaan met 1 poging, waarbij ik zelf ten alle tijde de regie in handen hield en mocht aangeven als ik wilde stoppen.

Ze waren echt super lief en rustig en hebben me heel goed begeleid. Vooraf echo's en half uur ctg om de conditie van de baby te beoordelen.
    Het draaien zelf is pijnlijk, maar echt niet zo dramatisch als je soms leest. Ze gaan heel diep je buik in met hun handen om onder de baby te kunnen komen, dat voelt niet fijn. Je spieren, darmen en huid krijgen een goede optater.
    Ze laten je bm zo goed als met rust. Ik heb een enorm gevoelige baarmoeder, veel voorweeen en weeenremmers moeten slikken vanaf 24 weken. Ik heb maar 1 harde buik gehad, zonder weeen remmer. Zegt wel iets over hoe weinig druk ze zetten. Als ik na het douchen m'n buik insmeer wordt hij al hard namelijk.
    Poging 1 duurde een minuut of 10 en is niet gelukt. Ze kwamen niet over het dwarse deel heen, toen schoot ze weer terug. Poging 2 duurde maar een paar minuten, ze konden het kontje niet pakken.
    Na de pogingen nog een uur aan het ctg gelegen en toen mocht ik naar huis.

Dus helaas niet gelukt, maar achteraf wel blij dat ik het wel geprobeerd heb. Heb er alles aan gedaan nu, en nu wordt het een geplande keizersnede.
    Buik voelde de dag erna wel goed beurs, dus hou rekening met een paar dagen rustig aan doen. Maar het zijn echt je spieren en je huid die beurs zijn en dus niet je baarmoeder.

3. GSSDJ

GSSDJ Fanatiek lid

Oct 19, 2011
    1,085
    137
    63
    Expediteur - Import
    Alblasserdam
    Ok, nou klinkt wel een klein beetje geruststellend.
    Lief van je dat je het zo tegen me hebt verteld.
    Dank je ☺

4. GSSDJ

GSSDJ Fanatiek lid

Oct 19, 2011
    1,085
    137
    63
    Expediteur - Import
    Alblasserdam
    Is er bij jouw misschien nog een kleine kans dat ze vanzelf draait? Een keizersnede is ook best spannend. Met hoeveel weken staat deze bij jou gepland?

5. Punky16

Punky16 Actief lid

Jun 5, 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ligt de kleine man ook in stuit en ik heb aanstaande dinsdag eerst een liggings echo en aansluitend een versie gepland staan. Ik moet zeggen dat ik het best spannend vind.
    Ik ben sinds woensdag begonnen met moxa therapie. En doe dagelijks ontspannings en yoga oefeningen om de baby uit zichzelf te laten draaien. Tot nu toe heeft het nog geen effect, dus ik ben heel benieuwd.

6. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Graag gedaan :)
    Er is een kleine kans, maar denk eerlijk gezegd dat ze dan wel was gedraaid tijdens de draaipoging. Ze zijn best lang bezig geweest en kwamen niet over het smalle stuk. Dus ik verwacht dat ze zo blijft liggen. Eigenlijk hoop ik het ook, want heb nu zo ingesteld dat ze er bijna is...
    De keizersnede staat gepland eind 38e week, begin 39e week. Wanneer precies willen we graag voor ons houden tot ze er is :).
    Ik zou een gewone bevalling enger vinden eerlijk gezegd, ben totaal niet bang voor de keizersnede. Het is voor het kindje het meest veilig en daar gaat het me om.

7. Brunette

Brunette Bekend lid

Aug 22, 2008
    690
    277
    63
    Female
    Veluwezoom
    Ik heb een geslaagde versie gehad. Ben zo blij dat het gelukt is, ik wilde namelijk heel graag thuis bevallen. En zeker geen keizersnede. De tweede poging is het gelukt. Ik merkte aan mijzelf dat ik, waarschijnlijk vanwege de spanning, me erg verzette tijdens de eerste poging. Ik dacht echt bij mezelf: dit voelt niet fijn, dit kan niet goed zijn. Maar ik wilde heel graag dat het zou lukken dus ik nam me bij de tweede poging voor om "mee te werken" dus me als het ware over te geven aan wat er gebeurde. Het was niet heel pijnlijk, wel onprettig. Maar met het gewenste resultaat. Rest van de dag een beurs gevoel gehad, daarna geen last meer gehad. Ik kijk er goed op terug.

Succes maandag, ik hoop dat het lukt!

8. GSSDJ

GSSDJ Fanatiek lid

Oct 19, 2011
    1,085
    137
    63
    Expediteur - Import
    Alblasserdam
    Nou ik wordt wel ietsepietsie minder bang zo. Zal maandag wel weer omslaan. Haha.

Brunette: Gelukkig heb je een hele goede ervaring.
    Punky16: Ik vind het ook heel spannend en wie weet helpt bij jou de moxba en yoga wel. Duim voor je!
    Madelein: Ja dat snap ik wel hoor. En nu ben je je al helemaal op de keizersnede aan het voorbereiden en aan het instellen

9. manamana

manamana Fanatiek lid

Apr 30, 2014
    1,372
    22
    38
    het Noorden
    Dochter lag in stuit en wilde helaas niet meer terugdraaien. Ik heb ook een versiepoging laten doen. De gynaecoloog deed dat, net als bij madelein, heel rustig en met beleid. Vooraf inderdaad echo en ctg en bij het draaien heeft hij niet te veel druk gezet. Ik vond het trouwens niet pijnlijk, hoogstens vervelend.
    Maar jammer genoeg wilde dochter niet draaien, dus uiteindelijk is ze met een keizersnede geboren. Ik heb erg getwijfeld tussen een stuitbevalling en keizersnede, maar ik vond de risico's (voor de baby) bij een stuitbevalling toch te groot.

10. GSSDJ

GSSDJ Fanatiek lid

Oct 19, 2011
    1,085
    137
    63
    Expediteur - Import
    Alblasserdam
    Ja als het niet zou lukken of als ze weer terug zou draaien, kies ik ook voor een keizersnede. Stuitbevalling zou ik dan ook niet voor gaan.

Wel heel prettig om te horen van jullie dat degene die de versie doet, heel voorzichtig aan doen

11. Elf84

Elf84 Niet meer actief

#11 Elf84, Jan 8, 2016
    Last edited by a moderator: Jan 8, 2016
    Draaipoging met 35+2 niet gelukt. Ook een geplande keizersnede, maar dochter besloot eerder te komen... bevalling ging te snel (van eerste wee tot geboorte 2 uur) dus heb toch een stuitbevalling gehad.
    Ook dat viel me ontzettend mee. Het was heftig door de snelheid maar achteraf zo blij met de natuurlijke bevalling. Ben namelijk enorm snel hersteld.

Dit even ter info :)
    Stuitbevalling klinkt eng (ik wilde dat namelijk ook niet), maar ze houden jou en de baby zo goed in de gaten... ik was bang maar uiteindelijk is dochter met 11 min persen ter wereld gekomen. Apgar 9 en 10, dus helemaal perfect!

Succes

Edit: de draaipoging was pijnlijk maar ook hier deden ze echt rustig aan en kon ik aangeven of ik wilde stoppen of niet

12. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Heeft iemand ook ervaring met een draaipoging die zelf ook een goede laag vet had op de buik? Ik twijfel nog of ik een versie zou aandurven, maar ik heb gewoon best een dikke buik van mezelf en vraag me af of dit het niet bemoeilijkt. En lag jullie placenta ook voor?

Vorige keer heb ik een keizersnede gekregen omdat mijn dochter opeens in stuit lag bij de inleiding. Hoewel ik nu heel graag natuurlijk zou willen bevallen moet ik zeggen dat de keizersnede zelf heel erg ontspannen was. Het was eigenlijk een compleet pijnloos avontuur en ik had heel snel mijn kindje in handen. Of nou ja... naast mijn hoofd ;) en nu je tegenwoordig een gentle sectio kunt krijgen is het helemaal goed geregeld. Het herstel vond ik minder leuk, maar als het nu toch weer een keizersnede wordt dan ben ik zeker niet bang voor de ingreep zelf.

13. GSSDJ

GSSDJ Fanatiek lid

Oct 19, 2011
    1,085
    137
    63
    Expediteur - Import
    Alblasserdam
    Nuage: Bij mij ligt de placenta ook voor. Kan het draaien lastiger maken dacht ik.
    Elf84: Dat is echt snel!

14. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ja inderdaad, ben me nu zo aan het voorbereiden dat ze er over een bepaald aantal nachtjes slapen al is :)

Moet trouwens wel zeggen dat mijn bevalling sowieso al medisch zou zijn met 2 dagen opname ( ivm GBS dragerschap, en eerdere Fluxus). Dus thuis bevallen is voor mij al vanaf het begin van de zwangerschap geen optie. Dat maakt de stap van gewone bevalling in het ziekenhuis naar keizersnede ook veel minder groot natuurlijk.

Stuitbevalling zou ik nooit voor kiezen. Helemaal niet bij een a term kindje. Bij 36 weken is je kindje een stuk kleiner dan als je bij 41 zou bevallen.
    Stuitbevalling geeft bewezen meer complicaties. Meer kindjes moeten op de neo opgenomen worden en percentage complicaties is 2x zo hoog. Waarom daar in vredesnaam voor kiezen...? Mij niet gezien.

@nuage; volgens mij maakt het niks uit of je een laagje vet hebt of niet. Enige is dat ze dan misschien wat meer moeite hebben om te voelen of ze het kontje goed hebben, maar ze hebben een echo bij de hand tijdens de procedure dus dat kunnen ze gelijk checken.

15. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Ik heb bij mijn zoon ook een versie gehad, met 38 weken (toen is hij in stuit gedraaid). Helaas was hij met geen mogelijkheid in beweging te krijgen en ook al deden ze heel voorzichtig en werden we beide heel goed in de gaten gehouden, ik vond het absoluut niet prettig. Ook kon ik het gevoel dat ze mijn zoon misschien wel pijn deden of overstuur maakten niet echt loslaten... Misschien is het daarom ook wel niet gelukt ;) Ik zou zelf niet weer voor een versie kiezen. Stuitbevalling was bij ons ook out of the question.

16. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Ik had ergens ook wel een stuitbevalling gedurft, maar ik mag het niet vanwege de keizersnede dus het is sowieso geen optie.

Ik hoop dat je gelijk hebt Madelein. Ik heb wel een flinke laag hoor. Bij mijn keizersnede hadden ze ook moeite en moest er een arts bijkomen om de buik open te kunnen trekken!

17. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Madelein: ik heb er ook niet voor gekozen.. het is me overkomen. Ik deelde mijn ervaring om aan te geven dat het ook goed kan gaan. Zeker als alle voorwaarden verder goed zijn. Uiteraard wordt het risico per persoon bepaald.
    Daarnaast brengt een keizersnede ook risico's met zich mee. Dat onderzoek waar jij je waarschijnlijk op baseert is ondertussen alweer achterhaald.

18. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Als het begint dan begint het en kun je niet anders :)

Maar het klopt wel echt, ik heb er ook veel over opgezocht. Voor het kindje zijn de risico's bij een keizersnede lager dan bij een stuitbevalling. Voor de moeder is dat juist andersom.

19. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Hier komt er een spoedkeizersnee mocht ik eerder gaan bevallen. Gynaecoloog vind stuitbevalling echt geen optie.
    Een keizersnede geeft alleen risico's voor de moeder, niet voor het kindje. Dit wordt ook door de artsen bevestigd.
    Het is super dat het bij jou goed gegaan is, maar veel zwangeren kiezen voor een stuitbevalling omdat er nog steeds wordt gezegd dat natuurlijk bevallen beter is. Die vlieger gaat bij een stuitbevalling echt niet op... Zijn meerdere onderzoeken dit dit bevestigen. Daarom wordt er in de praktijk ook zo vaak geadviseerd om een keizersnede te doen.

20. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Dat heb ik uiteraard ook gedaan :) en daarom gekozen voor een keizersnede.
    Maar ik bedoelde dat het onderzoek (weet even niet meer uit welk jaar en door wie) waar de richtlijnen op gebaseerd zijn alweer achterhaald is. Er zijn risico's bij een stuitbevalling, maar ook bij een keizersnede, voor zowel moeder als kind. Maar goed... aan iedereen de vrijheid om daar zelf een beslissing over te nemen :)

Succes allemaal met de versies en beslissingen!

Edit: 2 dagen voor mijn bevalling werd een stuitbevalling nog afgeraden door de gynaecoloog vanwege de ligging van dochter. Tijdens de weeën is ze goed gaan liggen (haar rug naar mijn buikzijde gedraaid) en kon het wel. Er was geen tijd voor een spoed keizersnede. OKteam kon niet op tijd klaarstaan en heb enorm geprotesteerd ;) maar ik voelde natuurlijk ook wel dat ik die strijd niet ging winnen...

Share This Page