Uitslag IQ test dochter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door dotje1986, 28 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Mijn dochter is 7 jaar. Heeft sinds het begin van groep 3 moeite met lezen. Hierin wordt ze tot op heden nog extra mee begeleidt. Halverwege het schooljaar heeft de juffrouw aangegeven dat ze verder achteruit is gegaan. Ook met schrijven en rekenen. En dat zij niet meer wist wat ze haar nog meer aan kon bieden. Mijn dochter is toen in het zorgteam geplaatst. Op hun advies en mijn eigen gevoel is mijn dochter doorverwezen voor verschillende testen.

    Vandaag kwam de uitslag. Het IQ van mijn dochter is 84, beneden gemiddeld. Hier ben ik wel een beetje van geschrokken, maar er is nu wel duidelijkheid.

    Ik ben op zoek naar ervaringen. School gaat nu met deze uitslagen aan de slag en bespreken wat ze haar kunnen bieden.
     
  2. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hopelijk kan school haar bieden wat je dochter nodig heeft. Voor je dochter ook wel fijn denk ik. Gaat ze nog wel graag naar school?
     
  3. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Nee, ze wil niet naar school. Ze merkt dat ze niet mee kan met de andere klasgenootjes.

    Ze is eigenlijk overspoelt met informatie.
     
  4. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Is deze uitslag ook met haar besproken dan? Denk je zelf dat ze op deze school kan blijven?
     
  5. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Nee uitslag is nog niet besproken met dochter. Wacht op uitgebreid uitslag, maar die zal er volgende week zijn.

    School moet nog gaan bespreken, maar weet niet wat hun ervaringen hiermee zijn. Mocht het beter voor J zijn om te veranderen van school, dan zullen we dat zeker gaan overwegen.

    Ik ben blij dat er iets uit is gekomen en dat er iets mee gedaan kan worden. Aan de andere kant ben ik intens verdrietig.
     
  6. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Je moet het nog verwerken allemaal. Je lieve meisje blijft precies hetzelfde, wat voor uitslag dan ook. Het gaat er om dat J zelf gelukkig wordt dat is het belangrijkste!
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In het kader van gelukkig worden: op de meeste scholen zal in deze situatie vooral veel gewerkt worden aan haar 'zwakke plekken', om haar daar zo veel mogelijk te laten leren. En dat is ook wel belangrijk, je wilt natuurlijk wel dat ze op een bepaald niveau kan lezen en schrijven straks.
    Maar kijk vooral ook naar de dingen die je dochter goed kan en laat haar daar ook voldoende tijd aan besteden. Want hoewel lezen, schrijven, rekenen e.d. belangrijk zijn, zijn het uiteindelijk niet de dingen die een mens gelukkig maken. Blijf daar dus ook oog voor houden!
     
  8. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Dat komt wel goed Tupp. Ze kreeg altijd extra leeswerk van school om de stof te herhalen. Ze wil het de laatste tijd niet meer. Dus heb ik het laten rusten. In de vakanties lezen wel dan wel, maar na school hoeft het voor mij niet meer.
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Ik snap dat je verdrietig bent.. Maar je meisje bkijft je meisje.
    Die test veranderd daar helemaal niets aan.

    Wat er wel veranderd is hoe de school met haar om gaat (althans.. Dat is natuurlijk de bedoeling).
    Grote kans dat je meisje dan meer zichzelf kan zijn en dus vrolijker en blijer is.

    Je eigen meisje, net als altijd... Maar net ietsje blijer.

    Maar goed.. Neem de tijd om aan het idee te wennen. Het is natuurlijk niet leuk om te horen.
    Maar let maar op.. Over een tijdje is de nieuwigheid eraf.. Gaat het op school beter... Dan ben je blij dat je toen die stap gezet hebt.
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ow ik kan mij wel voorstellen dat dit even hard binnenkomt. Het liefst wil je natuurlijk horen dat het allemaal in orde is en dat ze gewoon een schop onder haar kont nodig heeft, maar dit brengt natuurlijk veel meer zorgen met zich mee.

    ik zou je wel even goed laten voorlichten door school en snel duidelijk krijgen of ze op deze school wel op haar plekje is...anders zou ze het nieuwe schooljaar al ergens anders kunnen starten.
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Gun jezelf eerst tijd om dit een plekje te geven.

    Je zit nu aan het einde van het leerjaar en dus een prima uitgangspunt om het voor volgend jaar anders aan te pakken.

    Ga met school in gesprek, kijk wat hun haar kunnen bieden , soms kunnen kinderen prima op school blijven met hun eigen leerweg.

    Maar kijk ook hoe ze sociaal/ emotioneel is. Loopt ze daarin wel gelijk met leeftijdsgenoten of is ze daarin jonger/ouder. Is ze hierin jonger dan kun je er ook nog voor "Kiezen" om haar een jaar over te laten doen.
     
  12. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Maar een laag iq alleen is geen indicatie om naar een sbo te gaan.
    Ze zullen haar binnen de school een eigen leerlijn moeten maken met een perspectief naar het einde toe. Ze zal niet alle einddoelen van groep 8 gaan halen.

    84 is inderdaad beneden gemiddeld. Maar te hoog bijvoorbeeld voor praktijkonderwijs. Niet dat je daar nu al mee bezig moet zijn maar om een idee te geven. Ze zal hiermee dus gewoon naar het vmbo kunnen.
     
  13. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Misschien vind je het fijn om te weten dat een IQ test beneden de 12 jaar veel minder betrouwbaar is dan bij volwassenen. Ieder kind ontwikkelt zich anders en dit gebeurt niet altijd lineair over tijd. Dit kan ertoe leiden dat een IQ te laag of juist te hoog wordt ingeschat. Het kan dus best dat je kindje later toch nog sterker wordt op school.
    Wat nu betreft sluit ik me aan bij de anderen en zou ik zoveel mogelijk proberen om leren leuk voor haar te laten blijven en haar niet teveel te pushen. Alles wat je kunt doen om haar bij te spijkeren is mooi meegenomen, maar voor haar toekomst is het veel belangrijker dat ze geen hekel krijgt aan leren en haar zelfvertrouwen behoudt. Dit laatste lukt ook het best als ze leren leuk vindt en niet merkt dat jullie het vervelend vinden dat ze soms wat minder goed meekomt.

    Veel succes met je dochtertje! Gelukkig is er heel veel meer wat een mens bijzonder maakt dan alleen zijn of haar IQ. Ook met een lager dan gemiddeld IQ kun je een gelukkig, lief, mooi, interessant en bijzonder mens worden.
     
  14. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Dankjewel voor alle berichtjes.

    Tuurlijk blijft ze mijn dochter en zal ze dat ook blijven. Maar misschien dat ze nu ook beter in haar vel gaat zitten. Vooral op school. IQ maakt mij niets uit. Als ze maar begrepen wordt op school.

    Ik heb vooral veel vragen mbt volgend schooljaar en wat school haar kan bieden. Het is sowieso een meisje dat liever bezig is met haar handen dan leren.

    Het komt wel goed!
     
  15. Vladivostok

    Vladivostok Actief lid

    10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk op een middelbare school met een speciale groep voor kinderen die op de basisschool absoluut niet mee konden komen, maar te goed zijn om naar het praktijkonderwijs te gaan en het zal je verbazen hoe ver ze vaak komen. Het eerste dat wij hier doen is proberen het plezier terug te brengen. Kinderen komen vaak met grote achterstanden binnen op het gebied van begrijpend lezen. Wat wij dan doen is heel veel met ze lezen, maar wel dingen die ze leuk vinden om te lezen. Niet van die verplichte boeken, maar ook een strip of een leuk tijdschrift. De boeken komen uiteindelijk vanzelf wel wanneer lezen weer leuk is geworden. Het allerbelangrijkste is: je competent voelen en plezier hebben in wat je doet. Als een kind dat heeft, gaat het wel door met leren en in het Nederlandse systeem kun je dan heel ver komen.
    Voor jou wordt het vooral zaak om er op te letten dat school haar niet het gevoel geeft te falen, maar haar een eigen leerlijn aanbiedt en dat positief benadert.
     
  16. Vladivostok

    Vladivostok Actief lid

    10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh en een absolute aanrader voor jou: Paul Tough - Een kwestie van karakter.
     
  17. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113

    Klopt toen onze zoon nog naar het reguliere onderwijs ging moest ik veel met hem lezen omdat hij achter liep op het begrijpend lezen . en absoluut geen strips want dat was te makkelijk voor hem(nou ja achterlopen was het ook niet alleen hij is met het technische lezen veel verder dan met het begrijpend lezen en dit wilden ze graag recht trekken)

    Toen hij naar het speciale onderwijs ging was het eerste wat ze zeiden ga lekker strips met hem lezen want juist die plaatsjes heeft hij nodig voor het begrijpende (hij heeft dus gewoon ondersteuning van de plaatjes nodig)
     
  18. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Bedankt voor de reacties en de tips.

    Mijn dochter kreeg altijd extra leeshuiswerk mee van school. Maar dat is elke keer drama. Ze wil het echt niet. Ik heb gisteren op school aangegeven dat ze haar geen extra leeshuiswerk meer mee moeten geven op advies van de psycholoog. Ze wordt overspoelt met informatie en dat kan ze op dit moment niet verwerken.
     
  19. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja je kunt ook te veel oefenen :)

    Kan me dat van RT ook nog wel herinneren...
    Dat ze kinderen soms zoveel laten RTen dat het dusdanig tegen gaat staan dat het NOG moeilijker gaat.
     
  20. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Geen ervaring met beneden gemiddeld iq, maar zoals je in mijn onderschrift kunt zien wel met "slecht" nieuws. Ik zet expres slecht tussen aanhalingstekens omdat alles heel relatief is. Wij hebben besloten om zoveel mogelijk het geluk van de kinderen voorop te stellen. Leren moet, gelukkig zijn is belangrijker. Mijn oudste maakt geen vriendjes maar heeft daar geen last van: prima. Mijn jongste zal voorlopig niet stil kunnen zitten op een stoel, nou dan loopt hij in de klas maar wat vaker een rondje. Jouw meisje kan minder goed meekomen, dan doet ze er dus wat langer over.

    Let goed op dat ze niet overvraagt wordt en dat ze het plezier in school terug krijgt. Dan komt het leren echt wel! En hou heel korte lijnen met de school. Hier werken we echt supergoed samen en dat bevalt prima.
     

Deel Deze Pagina