Uitslag IQ test dochter

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by dotje1986, May 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Nouja als het in 1x ineens prima gaat... Is dat natuurlijk fijn.
    Je gaat niet klagen.
    Maar je wil wel weten hoe het komt en wat er aan de hand is geweest lijkt me.

Lastige situatie hoor.
    Hier ook een meisje dat thuis "een lastpak" is als het op school niet lekker gaat. Dat schijnt typisch iets voor meisjes te zijn.
    Die willen graag erbij horen en hetzelfde zijn als de rest en houden dus graag de schijn op dat het prima gaat.
    Thuis is veilig... Dan komt het er wel uit.

Elke expert die ik sprak door de jaren heen zegt dat dat heel normaal en logisch is.
    Maar ik heb pas 1 leerkracht gezien die zegt: nou mevrouw, laat u het weten als u denkt dat het mis gaat?
    En dan vervolgens ook daadwerkelijk meteen ingrijpt als ik dat zeg.
    En ze zit toch alweer in groep 5.

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ga op je gevoel af!

En niet op school. Na kind een en nu waarschijnlijk kind 2 staat het mij weer te wachten.
    Voor de vakantie met juf gesproken en ook ik had al signalen op gepakt dat mijn dochter zich beter voordoet dan dat ze is.( overschat).
    Nu pas bij schoolarts ze oogt idd iets jonger. Heb al tegen de juf gezegd je ziet nu een makkelijk moeder maar. Bij problemen ga je een andere moeder tegen komen ga niet weer jaren strijden om een kind op special te krijgen. ( zal wel moeten uit eindelijk) of deze school pakt het goed op en kan ze op haar tempo groeien. Zal het wel zien maar door dat ik al ervaring heb, Weet ik nu dat ik mij niet meer onder een tafel laat praten of adviezen van school direct aan neemt daar voor heb ik al te veel mee gemaakt met zoonlief. En mijn vermoede.s waren toen al juist zal met mijn dochter niet anders zijn bij haar heb ik wel het idee dat ze misschien op de laagste stand mee zou kunnen doen maar toch..

Laat je niet omver praten.

3. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

Apr 25, 2007
    1,759
    194
    63
    Zo weer een kleine update.

Inmiddels nog geen veranderingen op school. Ik merk dat haar oude gedrag weer terug is. Dus ik ga vanavond een gesprekje met haar voeren. Ze is op dit moment niet thuis.

Ik heb ook de onderwijslijn gebeld voor advies. Ben er helaas niet veel wijzer van geworden. Ze verwees me door naar de brochure passen onderwijs voor ouders. Die ik al gelezen had. Ze adviseerde mij om een ontwikkelingsperspectief op te laten maken door school. Heeft iemand hier iemand ervaring mee?

4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Mijn advies is vooral je eigen gevoel volgen!
    Als je het idee hebt dat ze nog steeds niet op haar plek is, dit aankaarten.
    Heb je al een afspraak gehad bij ggd of andere instanties?

5. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Hier hebben we 2 x per jaar een OPP (ontwikkelingsperspectief) op school

Daarin wordt beschreven hoe het kind het op dit moment doet, wat de doelen zijn voor het komende halve jaar en wat de school/ouders gaan doen om deze doelen te bereiken.

b.v

kind kan niet rustig blijven zitten - kind kan rustig blijven zitten - kind krijgt een wiebelkussen op de stoel.

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Door dit bericht begin ik hem persoonlijk ook echt al weer te knijpen. Leuk al die bezuinigingen!! Op het speciaal of aanvullend onderwijs je belt voor advies en je woord van het kastje naar de muur gestuurd.

7. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

Apr 25, 2007
    1,759
    194
    63
    Kleine update.

Heb gisteren een kort gesprekje gehad met de logopedist van mijn dochter. Ze is op dit moment mijn dochter opnieuw aan het testen. Ik heb mijn zorgen uitgesproken mbt school. Zij deelt dezelfde zorgen vooral voor volgend schooljaar, groep 4. Ze stelde voor om na de testen een gesprek met school te plannen. Dit vind ik erg fijn.

8. Saskia78

Ja want zelf bedenken dat je een folder kunt lezen... Is wel echt iets waar je zelf niet aan denkt als je al weet ik het hoe lang zit te tobben met school :)

9. Saskia78

Fijn dat ze zo met je meedenkt en gewoon zelf actie neemt!
    Fijn gevoel is dat dan he.. Als er ineens irmand niet tegenwerkt maar zelfs gewoon met goede ondersteuning komt waar je daadwerkelijk ook wat aan hebt :)

10. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Je komt er wel, je moet even flink vechten maar dan kom je er uiteindelijk wel.
    Maar makkelijk is het niet.

11. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

Apr 25, 2007
    1,759
    194
    63
    Vandaag ff een gesprekje gehad met de juffrouw. Haar gedrag is dus weer veranderd. Ze is nu een boos meisje. Dus ik ben gaan vragen hoe het op school gaat. De juf zei dat het goed gaat, maar dat ze nauwkeuriger moet werken. Het zou niet aan school moeten liggen.

Ik ben daarna een gesprekje met mijn oudste aangegaan. Zij vertelde me dat ze het dus wel moeilijk vind en dat ze zich vaak boos voelt na school.

School blijft maar aandringen op SI therapie en het sociaal wijkteam. Alsof het aan ons ligt dat ze zich zo gedraagt.

Wat moet ik hier nu weer mee? Ik krijg steeds meer het gevoel dat school ons de schuld van haar gedrag in onze schoenen probeert te schuiven.

12. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Het wijkteam wil jou de schuld niet geven hoor maar probeert te helpen.
    Wij hebben dat ook voor onze dochter, zij zit bij gesprekken en doet de evt indicaties.
    Zo kom je alleen maar weer een stapje verder.
    Je hebt ook een gezin een plan dan ga je met alle betrokkenen rondom je kind om de tafel en dan probeer je met iedereen een oplossing te vinden.

13. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    #113 gitta, Nov 17, 2015
    Last edited: Nov 17, 2015
    Dat zou prettig kunnen zijn natuurlijk, maar zoals ik het lees hoopt school dat er dan iets geregeld wordt waardoor zij iets minder hard hoeven te lopen. Maar misschien heb ik dat mis.

TS, wat me nog niet duidelijk is: volgt je dochter haar eigen leerlijn? Met haar IQ kan ze het normale lestempo niet aan natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat het lastig is voor school om in te schatten hoe of wat, maar sinds 1 september vorig jaar zullen ze wel moeten.

Edit: sorry, TS, niet goed gelezen. Wat mij betreft zou ik bijna klaar zijn met deze school. Een kind alleen maar laten zitten zonder duidelijk plan wat er dan precies nog verbeterd moet worden en uitdaging op de vlakken die ze wel onder de knie heeft is vragen om problemen verderop in haar schoolcarrière. Ik zou denk ik zelf heel serieus op zoek gaan naar een reguliere school die hier wel mee kan omgaan, want dit gaat zo te lezen niet goed. Is absoluut geen verwijt naar jullie toe, maar volgens mij is het trekken aan een dood paard. De beslissing is ongelooflijk moeilijk, maar ik denk dat jullie op zoek moeten naar een fris veulen.

14. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

Apr 25, 2007
    1,759
    194
    63
    @ gitta.. om eerlijk te zijn ben ik al klaar met deze school als ik diep in mijn hart kijk. Ze mag geen eigen leerlijn volgen. Ze moet alles doen wat de klas ook doet. Dat is wat mij gezegd is begin van het schooljaar. De juf heeft geen tijd omdat ze overige leerlingen ook moet helpen. Dit staat ook zo in het ot-verslag. Ze vinden het geloof ik wel handig dat mijn dochter al bekend is met groep 3. Ze is de juf haar grote hulp. Maar wat doen zij voor haar?

@ disaro.. ik wil best met het wijkteam om de tafel. Dat is het probleem ook niet. School blijft maar zeggen het gaat toch goed, dus het ligt niet aan school. Oftewel aan ons als ouders. Ik zou het juist fijn vinden om meer handvatten aangereikt te krijgen. Maar telkens als ik de moed heb gevonden om een instatie in te schakelen, kunnen ze mij niet helpen en worden we doorgestuurd.

De logopediste deelt gelukkig mijn gevoel en is bang voor volgend schooljaar. Wij gaan binnenkort een gesprek plannen met school. Dochter wordt op het moment opnieuw getest, nog 2 sessies en dan gaan we de uitslag bekijken.

15. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

Apr 25, 2007
    1,759
    194
    63
    Ik heb ff het ot-verslag erbij gepakt en daar staat dat ze minimale niveau zou kunnen behalen, maar dat het welbevinden ook een belangrijke rol speelt.

16. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Het kan ook zo zijn dat het wijkteam, na een gesprek met jullie etc achter jullie staan en dat je dan samen met je logopediste een heel sterk blok kunnen vormen richting school

17. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83

Inderdaad.

18. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Wat zegt de leerplichtambtenaar in dit geval?

19. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

Apr 25, 2007
    1,759
    194
    63
    Dat is ids mijn hoop. Ik moet ga ze sowieso bellen. Niet geschoten is altijd mis.

20. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

Apr 25, 2007
    1,759
    194
    63
    De leerplichtambtenaar heb ik niet gesproken. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn of een onderwijsconsulent.

Share This Page