Uitslag IQ test dochter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door dotje1986, 28 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Nog een update nav het logopedie verslag.

    Ik ben naar de ib-er gegaan. Om het verslag van de logopedie af te geven. Heb gelijk gevraagd om een ontwikkelingsperspectief wat de onderwijslijn me vertelde. Nu blijkt dat er helemaal geen groeidocument is aangemaakt. Dit heb je nodig voor een verwijzing voor het speciaal basisonderwijs. Dus ze liegen keihard in mijn gezicht. Ook zei ze dat het pas vanaf groep 6 mogelijk is. Waarom zou ik dat dan als advies krijgen.

    Ook heb ik gevraagd wat het minimale niveau voor Jenna is. Dat kon ze me niet vertellen, want ze willen de cito toetsen afwachten in januari. Dat betekent dat deze maand en januari niets zal veranderen. Ze willen perse op het sociaal wijkteam wachten.

    Ik heb nog een paar opties over zoals de leerplichtambtenaar van de gemeente. Ik ben nu boos en verdrietig. Van alles beloven en dan niet doen! We zijn al vanaf juni bezig en nog steeds geen stap verder.
     
  2. jada73

    jada73 Actief lid

    6 apr 2010
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo dotjes,

    Wat vreselijk.... En dat ook omdat het niet zo zou hoeven gaan als ze willen meewerken bij school. Trek overal aan de bel, leerplichtambtenaar waarom niet. Knok voor de rechten van je meisje. Het is het waard.
    Bah wat een nare school!
     
  3. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Ik ga dat ook doen. Voel me echt machteloos en onbegrepen. Ik vecht voor het geluk van mijn kindjes. Maar ik ben alleen zo zwak tegenover een school.
     
  4. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Snap wat je bedoeld. Maar weet uit ervaring dat je blijft knokken. het is zo lastig als je je niet begrepen voelt je je machteloos voelt.

    Daarom een dikke digi knuffel van af deze kant. Hoe je pad ook loopt ga je zelf niet schuldig voelen. Dat heb ik wel gedaan en soms nog.

    En je bent niet zwak het systeem zit moeilijk in elkaar en als je dan ook nog een niet mee werkende school hebt dan loop je vast.
    Jij komt er wel je kindje ook. Jouw liefde zal haar leidraad zijn en houvast.
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Tja, hou alles bij wat je hebt gevraagd en wat de reacties zijn.
    Vraag eventueel het leerlingdossier van school op (daar heb je wettelijk recht op en moeten ze zo uit kunnen draaien of minimaal op de pc laten lezen)
    En mja.. Enerzijds snap ik dat ze denken dat het handig is om de cito af te wachten. Anderszijds speelt dit al zo lang... Dat ze best alvast het wijkteam aan het werk kunnen zetten met alle gegevens die er al zijn en dan de toetsresultaten later doorgeven.
    Gezien er niks veranderd is zullen die cijfers ook weinig anders zijn.
    En gedurende de rest van het jaar krijgen ze ook gewoon cijfers..

    Makkelijk praten zo van de zijlijn.. Ik weet hoe frustrerend het is.
    Gewoon blijven volhouden en voor jezelf goede logische argumenten startklaar hebben zodat ze je niet met een kluitje in het riet kunnen sturen.
     
  6. Delina04

    Delina04 Actief lid

    14 apr 2014
    192
    0
    16
    NULL
    NULL
    Niet om je te demotiveren, mijn zoon is 11 en heeft net z'n dyslectie verklaring binnen, bezig geweest vanaf groep 3.

    Ook zijn IQ is zwak op bepaalde punten, maar weer heel sterk op algeme kennis..

    IQ is een moment opname bij kinderen en pas goed te bepalen vanaf 18 jaar. Ik zou me dus niet heel druk maken over een 'laag' IQ.. Dat kan nog heel prima bijtrekken!
     
  7. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    @ elmo.. bedankt voor je lieve woorden.

    @ Saskia.. dankjewel voor je tip over het leerlingdossier. Ik ga deze opvragen of zou deze in willen zien.

    @ Delina.. jeetje jullie ook al zo lang bezig geweest. Een laag IQ is niet erg. Ik weer dat dit bij kan trekken. Daar gaat het eigenlijk ook niet om. Ze heeft heel veel moeite met lezen, rekenen en schrijven. Dit is een combinatie van een laag IQ, boven gemiddelde reactiesnelheid en moeite met prikkelverwerking. Ze heefr extra begeleiding nodig. Vorig schooljaar heeft ze alles mbt leren onvoldoende afgesloten. Daarom is er besloten om dochter te laten doubleren. Vooral om zelfvertrouwen op te doen. Maar als je bang bent voor je eigen juf is dat niet goed voor jezelf vertrouwen.

    Ik merk aan alle signalen die dochter af geeft dat het niet goed gaat. Bang om fouten te maken. Snel opgeven van werk.
     
  8. Ijsbergsla

    Ijsbergsla Actief lid

    7 aug 2015
    185
    12
    18
    Ontwikkelingsperspectief is vanaf groep 6. Maar daar hoef je niet op te wachten voor speciaal onderwijs. Scholen moeten handelingsplannen hebben en toetsgegevens
     
  9. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Idd je hebt een ingevuld opp nodig.
     
  10. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Weer wat geleerd. Dit heeft de onderwijslijn mij geadviseerd. Maar dan moet er toch wel een plan van aanpak zijn?

    @ Suuz wat is opp?
     
  11. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    ontwikkelingsperspectief.
     
  12. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Dankjewel disaro.

    Als ik op de website van passend onderwijs kijk staat er nergens dat dit pas vanaf groep 6 opgesteld wordt. Maar om de ontwikkelingsmogelijkheden op langere termijn in te schatten. Zie onderstaande link.

    Ontwikkelingsperspectief | Steunpunt Passend Onderwijs
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Het zou ook gek zijn als dat verplicht is voor speciaal onderwijs en dat ze dat dan pas vanaf groep 6 doen.
    Dan zouden er geen kinderen voor groep 6 naar sbo kunnen :)
     
  14. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    @ Saskia.. zo klinkt het heel logisch. Dat zou wel heel raar zijn dan. Daarom vind ik mijn vraag aan school helemaal niet gek. Ze kunnen toch wel een inschatting maken al is het voor het komende schooljaar. Ik heb aan de ib-er gevraagd wat het minimale niveau van dochter is. Dit staat in hun verslag, maar zelfs daar kreeg ik geen antwoord op. Straks maar weer een rondje school maken als ze aanwezig zijn.
     
  15. kieke77

    kieke77 Actief lid

    5 jul 2008
    466
    7
    18
    Wat naar om te lezen dat het nog steeds niet goed gaat en dat het nog steeds jullie tegen school is 😟
    Hier hebben ze voor mijn oudste een groeidocument, hierin wordt aangegeven waar een kind tegenaan loopt en welke handelingen er nodig zijn om dit te verbeteren. Deze wordt elke 3 maand upgedatet met informatie en hoe het nu gaat en welke doelen er gesteld gaan worden. Deze dingen besprken we tijdens de sot. Zo krijgen ze ook een duidelijk beeld dat alles is gedaan en hoe een kind presteert. Dit document is ook afdoende om de hia in te kunnen gaan als die compleet is.
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm ze zullen er vandaag wel zijn toch?
    Hier zijn alle scholen druk met de sint in ieder geval.

    en ja, het is altijd logisch met het juiste argument
    daarom staan scholen ook zo sterk.. die weten precies hoe ze jou met een logisch klinkend argument weer weg kunnen sturen.

    ik blijf het ook typisch vinden hoe vaak het "de school vs de ouders" is.
    horen die niet samen te werken?
    je wil toch allemaal het beste voor een kind?
    ook school... dus waarom kunnen ze niet gewoon SAMEN met de ouders om de tafel.. ipv tegenover elkaar.
    ik snap dat echt niet.
     
  17. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Vandaag het rapport van mijn dochter gekregen. Het is een heel mooi rapport.

    Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet vergelijken. Op veel onderdelen gelijk gebleven. Op schrijven, rekenen en wereldorientatie juist omhoog gegaan. Lezen is van een onvoldoende maar een goed gegaan. En als ik dan het verslsg van logopedie erbij hou, komt dat niet met elkaar overeen. Daar scoort ze van gemiddeld tot ernstig afwijkend.

    Morgen ook gelijk een 10 minuten gesprek waar ik vooral duidelijkheid over alles wil krijgen.
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm 10 minuten is wel kort.
    Ben benieuwd!
    Succes morgen. Nouja.. Vandaag dus al :)
     
  19. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Het is officieel 15 minuten :D. Gaat goed komen. Zometeen alle verslagen doorlezen en mijn vragen opschrijven.
     
  20. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.247
    113
    Ligt eraan wat ze haar laten lezen, misschien zijn het op school losse kleine zinnen die puur herhaling, herhaling, herhaling zijn en daagt de logopedist haar uit met langere zinnen in verhaal verband en is het nieuw werk wat ze daar voor haar neus krijgt.

    Hier zagen we dat ook met mijn zoon, op het reguliere onderwijs hielpen ze hem ontzettend door prikkels weg te nemen, toetsen werden in een apart hokje afgenomen in een 1 op 1 situatie, leerkracht las de vraag voor, zoon gaf antwoord wat de leerkracht weer opschreef. Toen hij naar het speciale onderwijs ging had het reguliere ook een uitstroomniveau gegeven van havo/vwo.
    Maar op het speciale moet hij het zelf doen, dus vragen lezen en het antwoord opschrijven (hij krijgt wel langer de tijd ivm trage verwerkingssnelheid) en nu heeft hij een uitstroomniveau vmbo

    Ze kunnen het dus op school zo aanpakken dat er een zeer goed uit komt terwijl dat ze zonder hulp veel minder scoort.
     

Deel Deze Pagina