Als het deze maand niet raak is (wat ik niet denk) wordt het echt IVF/ICSI. Vandaag moet ik al beginnen met spuiten om de eierstokken stil te leggen. Hoelang daarna komen dan de ? Hoeveel dagen na de volgt er meestal een punctie? Wanneer starten met GONAL-F? Sorry dat ik zoveel vraag, maar ben echt bloednerveus! Groetjes en suc6 allemaal! Marjo
Hoi Marjo, Ik weet niet met welke injecties je vandaag begint om de eierstokken stil te leggen? Voor iedereen is het schema anders, heb je deze al gekregen van het ziekenhuis, hierop staat dan vermeld hoeveel dagen spuiten en na hoeveel dagen de gonal f erbij mag komen, wanneer de fm zijn en wanneer de vermoedelijke punctie zal plaatsvingen. Ikzelf had een heel lang schema en heb 4 weken decapeptyl gespoten en 2 weken gonal f, toen de punctie en 3 dagen erna tp. Bij iedereen is het anders hoor en iedereen gebruikt ook wel andere medicatie. Ik hoop dat je nu iniedergeval wat wijzer bent geworden. Succes weer. Groetjes, Elvira
@ Elvira: Moet vandaag beginnen met decapeptyl. Nee, heb nog geen precies schema gekregen. Heb ook alleen de decapeptyl in huis. Verder nog niks. Moet bellen als me ongi begonnen is. Groetjes en bedankt! Marjo
@ Elvira: Waarom zolang decapaptyl? Kwam je ongi niet door, of.... Dit is pas me 1e behandeling. Ben dus een leek! Groetjes en bedankt! Marjo
@ Marjo, Weet je zeker dat je door de deca ongesteld word. Ik kreeg hem namelijk om mijn cyclus stil te leggen. Ik moest zolang decapeptyl spuiten voor de dikte van het slijm en mijn lichaam heeft langer nodig, dus daarom eigenlijk. Ik weet niet hoe het verder zit, maar bij mijn weten is deca echt om de cyclus stil te leggen. Ik denk dat je voor de zekerheid even moet bellen met het ziekenhuis, want hiervoor heb je juist een schema nodig en omdat je nog niet weet of de iui is geslaagd! Ik dacht altijd dat mocht je zwanger zijn je absoluut niet mocht beginnen met decapeptyl. Laat je nog even weten hoe het afloopt? Groetjes, Elvira
@ Elvira: De decapeptyl is ook voor me cyclus stil te leggen. De arts zei dat ik gewoon kon beginnen met spuiten, dat het GEEN kwaad kon voor evt. zwangerschap. VREEMD! Ik heb deze maand geen IUI meer gehad meid. Maar volgens de arts een minuscule kans op een spontane zwangerschap.(waar ik dus niet vanuit ga) Als ik 10 dagen na aanvang van de decapeptyl niet zwanger blijk te zijn, dus gewoon me ongi krijg, zouden we verder gaan met GONAL-F. Zo vertelde de arts mij, dus.... Klinkt jou dit alles vreemd in de oren meid? Ik ben dus zoals gezegd nog een echte leek! Groetjes Marjo
@ Marjo, Ja maar als je cyclus wordt stil gelegd, wordt je echt niet meer ongesteld. Hoogstens een tussentijdse bloeding! Tuurlijk ondanks dat de kans op zwangerschap nihil is, is de kans wel aanwezig. We weten ondertussen allemaal dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn. Alstublieft bel even het ziekenhuis voor de zekerheid. Want bij mijn weten is het wel echt niet goed voor je, mocht het wel zo zijn. Hou ons op de hoogte. Groetjes, Elvira
@ Elvira: Nu heb je me echt ongerust gemaakt! De arts zei dat ik gewoon ongesteld zou worden en ook dat de decapeptyl absoluut GEEN kwaad kon voor een evt. zwangerschap! Wat moet ik nu? Op basis van wat laten ze je dan beginnen met de GONAL-F als je geen ongi meer krijgt? Hoop dat iemand raad weet! Groetjes en bedankt! Marjo
@ Marjo, Ik wil je echt niet ongerust maken meid, maar in de gebruiksaanwijzing staat niet gebruiken bij eventuele zwangerschap. Ik weet het het is onwaarschijnlijk en ik ben geen dokter hoor! Maar dit is gewoon informatie die ik in de loop der jaren heb meegekregen en zelf in de gebruiksaanwijzing heb gelezen. Normaal gesproken laten ze je na enkele dagen met Gonal F beginnen, daarom vroeg ik of je het schema hebt. Want hier staat alles op, en ook hoelang je alleen de deca moet spuiten. Maak je niet te ongerust en bel voor de zekeheid gewoon even de behandelend arts. Kijk mocht hij het zeker weten, staat er niets in de weg om te spuiten toch. Succes. Groetjes, Elvira
@ Elvira: Heb net me arts gebeld. Niet bereikbaar momenteel. SHIT! Dat heb ik dus weer! Ik ben zo bang iets verkeerds te doen! Ik heb geen schema waarop staat wanneer met wat te beginnen. Alleen de opdracht vandaag met decapeptyl te starten. BALEN! Wat nu? Ga zo de bijsluiter nog eens lezen van de decapeptyl. Dus volgens jouw ervaring krijg ik geen ongi meer? Hoe weet ik dat of ik heeeel misschien toch zwanger ben? Bah, ik haat onzekerheid! Groetjes en bedankt! Voel je niet schuldig omdat je me ongerust hebt gemaakt. Je wil me gewoon helpen en dat waardeer ik. Marjo
Hoi Marjo, Bij mijn weten wordt je echt niet meer ongesteld met decapeptyl. Het kan wel dat je tussentijds wat bloed verliest, maar dit is geen ongi en is meestal meteen weg. Tja nu weet je natuurlijk niet of je zwanger bent, en het is idd onwaarschijnlijk. Ga er maar vanuit dat je het niet bent anders zou de arts toch niet zeggen begin maar. Meestal zijn de artsen na 14.00 uur weer te bereiken, het is wel echt noodzakelijk dat je weet tot wanneer je alleen deca moet spuiten. Het is trouwens verstandig om de injectie ongeveer en half uur van te voren uit de koelkast te halen, dan is de vloeistof niet zo koud en voel je er niks van. Groetjes, Elvira
@ Elvira: Bedankt voor de tip! Had jij bijwerkingen van de decapeptyl? Dus zelfs als ik niet ongi wordt hoe ik niet zwanger te zijn?Wat een onzekerheid! Wat een gedoe allemaal! Ik moet decapeptyl spuiten tot aan de pregnyl is mij verteld. Ga straks nog eens proberen te bellen. Zou de arts er dus gewoon van uitgaan dat het niet gelukt is deze maand? Had ie wel ff mogen zeggen dan! Groetjes en nogmaals bedankt! Marjo
@ Elvira: Sorry dat ik zo "lastig" ben. Dus als het goed begrijp krijg ik nu geen ongi meer? groetjes Marjo
hoi muuske toen ik zwnager wou worden van de 1ste..een korte smanevatting van mijn verhaal toen: 23 dec. begonnen met spuiten met decapeptyl...iid om mijn cyclus stil te zetten, je wordt dan nog een keer ongesteld maar door de decapeptyl gaat je lichaam niet gelijk opnieuw in een cyclus die blijft dan stil staan. 7 jan. zou ik dan wel ongesteld zijn geworden..dit verschilt per vrouw..was ik dus niet, en ik moest gewoon doorgaan met decapeptyl, een week later 14 jan. nog steeds niet ongi....echo gehad, bleek ik zwanger...ik was waarschijnlijk 19 dec. dus 4 dagen voor ik begon met decapeptyl spontaan zwanger geraakt te zijn.Het was eerst erg spannend want decapeptyl mag je niet gebruiken als je zwanger bent, maar alles is goed gegaan.We moesten na de bevalling nog aangeven of de zwangerschap goed verlopen is en of de kleine gezond was, we waren namelijk de 4e die decapeptyl gebruikten terwijl ze zwanger waren en er was niet veel over bekend of het kwaad kon. Dus, wat je zei, dat jij decapeptyl krijgt die je cyclus stil zet en dat je eerst ongi wordt voordat je met gonal-f magbeginnen klopt wel hoor. En mijn 1ste is alweer 4 jaar geleden, dus misschien is er wel meer over bekend nu.Als die arts zei dat je gewoon zwanger mocht raken tijdens de decapetyl zal het wel zo zijn, maar ik zou het wel zekr willen weten als ik jou was. veel succes en hopelijk lukt de ivf. groetjes Diana
@ Diana bedankt voor je informatie. Ga zo toch nog ff bellen. Wil niks verkeerds doen! Was ut bij jou bij 1 poging gelijk raak? Wat was bij jullie de oorzaak voor IVF? Groetjes Marjo
Marjo allereerst wil ik wel zeggen dat ik het vreemd vind dat je met de deca begint voor je klaarblijkelijk goede instructie en een schema hebt gekregen. Ik heb verschillende punten voor je; 1) Deca mag je niet gebruiken indien je mogelijk zwanger bent, men weet niet wat de werking van deca op de ongeboren vrucht kan zijn. Wij kregen ook de waarschuwing om met condoom te vrijen de maand voor starten decapeptyl. Heeft jullie arts jullie dat niet verteld? 2) Meestal spuit je een week of 2 deca en is er al een afspraak gemaakt voor een uitgangsecho...na die 2 weken dus. Als dit goed is dan mag je ws starten met de Gonal-F (ik gebruik dan Puregon). Daarnaast moet je ook doorspuiten met de Deca. 3) In de bijsluiter staat, ik citeer, 'Wanneer de behndeling gestart wordt op de 21e dag van de cyclus voorafgaand aan de cyclus waarin eicelrijping wordt gestimuleerd, dan treedt vrijwel altijd een normale menstruatie op. In enkele gevallen kan een lichte doorbraakbloeding optreden.' Als het goed is wordt je dus gewoon ongesteld. Ik heb toendertijd nog gevraagd aan de verpleegkundige of deze anders kan zijn (meer/minder) dan anders, maar zij verwachtte dat niet. 4) Afhankelijk van hoe de eitjes rijpen, wat ze zien middels echo's en evt bloedprikken, wordt gekeken hoe lang je door moet gaan met spuiten van de Gonal-F en wanneer de punctie zal plaatsvinden. Ik wil nog wel even zeggen dat elk ziekenhuis weer eigen richtlijnen heeft, maar als ik lees dat jij op dag 21 moet beginnen met de deca dan heb je ws hetzelfde schema als ik. Ik snap echter niks van dat je zo'n gebrekkige informatie hebt gehad. Wanneer moet je weer voor afspraak? Kun je anders niet vragen of ze de info en het schema (uitgewerkt) voor je op papier zetten, dan kun je thuis nogmaals nalezen. En stel vragen als iets je niet duidelijk is.
@marjo het was onze 1ste ivf ja, die kregen we omdat ik erg onregelmatig ongi was...soms na 1 1/2 maand som 3 maand soms4 soms zelfs 6 maanden zater ertussen. en dat incombi met het verminderde zaad van mijn man.(het was net goed genoeg voor ivf) inmiddels zijn we voor de 2e bezig met iui, omdat ik regelmatiger ben, het zaad beterder is en we toch bij de 1ste spontaan zwangergeraakt zijn.
@ Diana: Bedankt voor je info meid! Ik ben erg onzeker nu. Wel of niet beginnen met decapeptyl vandaag? Hoor zeer tegenstrijdige verhalen! Ben ook nog eens slechthorend en dat maakt ut nog moeilijker de juiste informatie te krijgen. BALEN! Suc6 met IUI. Groetjes Marjo
Ik denk dat je wel moet beginnen met de deca, als dit je 21e dag is. Je kunt vanmiddag altijd nog even proberen te bellen met je arts en vragen of hij het duidelijk zegt en evt aanvullende info op papier wil zetten en op wil sturen. Je hebt ook nog even de tijd want als het goed is mag je zelf kijken op welk vast tijdstip je wilt spuiten, zolang het maar tussen 14.00-24.00 uur is. Ik spuit bv elke dag rond 17.30. Succes.
@ Aldonza: Dus gewoon starten denk je? Tja,ik denk het ook aangezien de arts het me wel zwart op wit heeft gegeven dat ik vandaag(CD 21) moet starten met decapeptyl. Hij zei er nog bij dat het geen kwaad kon met evt. spontane zwangerschap, dus.... Ik wilde 18.30u aanhouden i.v.m. het werk van me vriend. Ik spuit niet graag als ik alleen thuisben. Bedankt voor de info meid!