Hallo allemaal Groente invriezen...ik lees veel over blancheren... maar, je kan bijv broccoli gewoon koken en dan invriezen toch? Zonder extra gedoe? Gr baby001
Als je het kookt en dan pureert kun je het makkelijk invriezen, hoor. Gepureerd neemt het ook minder ruimte in beslag. Ik kookte het dan tegelijk met rijst of aardappel. Beetje vet er door en pureren. Soms deed ik meerdere groentes in een pan, dan heb je ook heel weinig afwas Ik vries nu ook nog vaak restjes in. Wij eten vaak iets wat onze jongste nog niet mag, dan zijn die restjes echt heel makkelijk.
Ja precies, of als je laat thuis bent... wil toh wel wat gezonds voorzetten maar vind potjes echt ranzig Wanneer moet je blancheren dan??
Alleen de gekookte groente invriezen geeft m.i. weinig tijdswinst. Gekookte broccoli ontdooien en vervolgens opwarmen kost volgens mij net zoveel tijd als een stronkje broccoli koken, dat is in 5min ook klaar. Als groente geblancheerd wordt en vervolgens ingevroren, moet volgens mij na het ontdooien alsnog verder bereid worden? Groente blancheren wordt meestal gedaan als voorbereiding op roerbakken e.d.
Blancheren is inderdaad als je het later nog wilt verwerken. Ik heb nooit klaargemaakt en ingevroren, omdat je dan heel veel vitamines verliest. Ik gebruikte diepvriesgroenten, en dan snel klaar in de babycook. Vraagt ook nauwelijks werk, dus dat is ook nog een optie misschien.
Hier in t begin ook gekookt, gepureerd en ingevroren. Toen hij grotendeels met ons mee at ben ik overgestapt op diepvries groente. Als wij dan iets eten wat hij niet hoeft dan kook ik voor hem even wat diepvries groente met een aardappel.
Oh, wist niet dat je hierdoor heel veel vitamines verliest? Dat is wel jammer. Ik stoom de groenten nu, pureer het, en vries het in in porties van 30 gram. Haal dan altijd 's ochtends uit de vriezer wat ik nodig heb zodat het kan ontdooien. Maar hoe werkt dat dan met vitamines verliezen? Is dat heel veel?
Diepvriesgroenten worden ten eerste meteen na de oogst ingevroren, dus ze bevatten dan nog alle vitamines. Groenten die je in de winkel koopt, hebben al een hele weg afgelegd. Ten tweede worden diepvriesgroenten aan extreem hoge temperaturen extreem snel afgekoeld. Zo behoud je vitamines maximaal. Thuis worden groenten relatief traag afgekoeld, waardoor de vitamines gaandeweg verdwijnen en bacteriën meer kans krijgen om te groeien. Al bij al zijn diepvriesgroenten dus veel gezonder dan 'verse' groenten, maar toch hebben ze hun imago tegen. Extra voordeel: van een zak diepvries broccoli kan je wel gewoon enkele roosjes koken of stomen. Geen verlies.
Inderdaad, gewoon een zak diepvriesbroccoli kopen. Zelf koken, pureren, invriezen en weer ontdooien is gewoon een heleboel onnodig werk. Diepvriesgroenten worden binnen een paar uur na de oogst heel snel bij superlage temperatuur ingevroren, en op die manier verliezen ze zo min mogelijk voedingsstoffen. Ik haalde voor kind gewoon stronkje uit de vriezer, legde het even in pan kokend water of in de magnetron en gaf stronk dan aan kind.