Uitslag obductie

Discussie in 'Vlinder lounge' gestart door BLiS, 28 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Een vraagje meiden.
    Wanneer kregen jullie de uitslag van de obductie, met welke termijn ongeveer?
    En krijg je deze uitslag via een oproep in het ziekenhuis of middels de post?
    Ik begin nu uit te kijken naar de uitslag omdat ik met zoveel vragen zit waar ik geen antwoord op kan krijgen (nog niet).

2. Angie86

Angie86 Actief lid

19 okt 2012
    175
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Deesdees,

Ik werk in een ziekenhuis als obductieassistent, je mag me pben als je wilt

3. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik zal je straks even een Pb doen, het gaat er mij meer om wat er precies inhoudelijk uit komt en hoe deze uitslagen bekend worden gemaakt.
    Middels een gesprek of een brief, ik heb werkelijk waar geen idee eigenlijk.
    En voornamelijk of de uitslagen consequenties hebben voor een evt. volgende zwangerschap.

4. Angie86

Angie86 Actief lid

19 okt 2012
    175
    0
    16
    NULL
    NULL
    Meestal (teminste hier in het ziekenhuis) krijg je na 6/8 weken een afspraak met de gyn, deze spreekt dan het verslag met je door, dit gebeurt nooit schriftelijk. Meestal word die afspraak gemaakt door de gyn, maar als je nog niets gehoord hebt kan je altijd voor de zekerheid even contact opnemen met hem/haar.
    Hebben ze geen voorlopige bevindingen met je besproken? Of waren die er niet en moeten ze wachten op aanvullend onderzoek?

5. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Dus echt wel 6 tot 8 weken wachten, dan heb ik inderdaad nog wel even te gaan.
    Ik ben nu net anderhalve week geleden bevallen van ons overleden zoontje, de dag na de bevalling is hij gelijk voor obductie geweest.
    Voorlopige bevindingen heb ik nog niks over gehoord, daar zal het vast nog wel te vroeg voor zijn ook.
    Wel had ons zoontje de uiterlijke kenmerken van hydrops foetalis...ben je daar bekend mee?
    12 dec heb ik de 1e afspraak weer bij de gyn, hoop dan ook wat bloeduitslagen te krijgen.

6. Angie86

Angie86 Actief lid

19 okt 2012
    175
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja lang he! Dat komt omdat ze overal stukjes weefsel afnemen, deze moeten dan behandeld worden via een speciale methode om onder de microscoop onderzocht te worden, daar gaat wat tijd overheen. Maar leuk is het niet!:(

Hydrops foetalis heb ik wel eens gezien, maar wat dat verder inhoud ben ik niet bekend mee,Heb je wel chromosoom onderzoek laten doen?
    12 dec zullen ze je hopelijk wel wat antwoorden kunnen geven denk ik.
    Ze kijken niet alleen naar je kindje, maar ook naar de placenta, of daar misschien een afwijking in te vinden is.

7. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Kan mij goed voorstellen dat het niet leuk is, maar ergens lijkt het mij juist wel reuze interessant.
    Chromosoomonderzoek middels bloedonderzoek dan neem ik aan?
    Er zijn heel wat buisjes bloed afgenomen (12) bij mij een paar dagen voor de bevalling, ook voor het uitsluiten van infectieziektes etc.
    Wat ze precies met de placenta gedaan hebben weet ik niet zeker, ik ben knock out gegaan na de bevalling en met spoed naar de OK gereden voor het verwijderen van de placenta.
    Ik ga er wel vanuit dat ze in deze situatie de placenta goed na hebben gekeken en onderzocht.

Nu achteraf kom je ineens met zoveel vragen, omdat ik afgelopen week overspoeld werd door emoties en lichamelijk flink moest bijkomen.
    Nu komt de tijd van verwerken en dan ga je nadenken.

8. Angie86

Angie86 Actief lid

19 okt 2012
    175
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja dat snap ik!
    Ik had je verhaal gelezen, erg heftig allemaal!:(
    Dat hebben heel veel ouders van vlinderkindjes hier ook, je word zo overdonderd op zo'n moment en zoveel aan je hoofd. De vragen komen dan later pas in de ouders op.
    Ik weet niet of de gyn dat gezegt heeft, maar je kan er altijd naartoe bellen hoor, met je vraag! niets is te gek.

Meestal bij chromosoomonderzoek word er een stukje bot (klein stukje rib meestal) bij de baby afgenomen, en onderzocht op afwijkingen, maar denk dat dit standaard is tijdens een obductie (hier wel)
    Placenta word altijd opgestuurd naar de afdeling pathologie, en word ook bewerkt en onder de microscoop bekeken.

Misschien handig als je naar de gyn moet 12 dec: Als je de komende dagen een vraag te binnen schiet even opschrijven, en dan een lijstje maken daarvan en meenemen. Dat adviseer ik ouders altijd, zodat ze niets vergeten te vragen.

9. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Precies, compleet overdonderd door alles!
    Ik ben niet iemand die gauw aan de telefoon zal hangen als er al een afspraak staat, maar wellicht dat ik voor mijn gevoel alvast na kan vragen wat er daadwerkelijk allemaal gedaan wordt qua onderzoeken.

Met een lijstje was ik zachtjes aan al begonnen, er komen steeds meer vragen binnen.

Dus chromosoomonderzoek is niet alleen bloedonderzoek?
    Ik ben er zelf totaal niet bekend mee dus er gaat nu voor mij ook een wereld open waar je u tegen zegt...je krijgt ineens zoveel op je bordje.
    Dan zal de placenta wel nader onderzocht worden denk ik als ik jou verhaal zo lees, ze willen neem ik aan wel grondig onderzoek doen.

Bedankt voor je uitleg en het beantwoorden van mijn vragen.

10. Angie86

Angie86 Actief lid

19 okt 2012
    175
    0
    16
    NULL
    NULL
    Graag gedaan :)
    Als je nog wat weten wil mag je me altijd pb-en!

11. charliebradbury

charliebradbury Bekend lid

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Bij ons was het naar zes weken bij de gyn....

sterkte dees ik weet hoe moeilijk het is om op de uitslag te wachten...

12. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Dan zal er na de na-controle nog wel een vervolg afspraak volgen, bedankt voor je berichtje!
    Hebben jullie een soortgelijke situatie meegemaakt?

13. charliebradbury

14 okt 2013
    986
    54
    28
    wij hadden idd een appart gesprek met de gyn...

Ons kindje is met 35 weken overleden in mijn buik door hellp
    Bij ons kwam uit de onderzoeken dat hij helemaal gezond was...

14. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ohw jeetje, wat vreselijk!
    Vooral ook omdat hij dus helemaal gezond was.
    Wanneer is dit gebeurd?
    Sterkte!

15. charliebradbury

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Al even geleden hij zou dit jaar zeven zijn geworden

16. Kaatje1603

Kaatje1603 Fanatiek lid

21 jan 2013
    1.291
    192
    63
    Vrouw
    Mamma!
    omgeving Rotterdam
    Hoi DeesDees,

wij kregen deze uitslag ongeveer 6 weken na de geboorte...
    moeilijke dag, maar ook wel weer een soort afsluiting!

17. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Bij ons waren de eerste resultaten 6 wkn na Noah's overlijden bekend. Eerst gesprek met de gyn en de dag erna met de klinisch geneticus.

Wij hebben dan wel geen obductie laten doen maar wel hebben we weefsel laten afnemen onder zijn oksel en is er bloed afgenomen en een MRI scan. Uiteindelijk hebben wij pas na bijna een half jaar te horen gekregen dat er uit alle genitische onderzoeken niks erfelijks naar voren is gekomen. Toen hadden wij eindelijk groen licht voor een volgende zwangerschap.

18. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Hey meid,

Ik herken je nog van januari 2013 mama's :(
    Wat vreselijk ook dat jullie dit mee hebben moeten maken.

19. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ohw echt?! Een half jaar..wat lang.
    Wel super zeg dat jullie er weer voor mochten gaan, ik zie dat ik je ook mag feliciteren met je zwangerschap!
    Hopelijk een onbezorgde zwangerschap voor je.

20. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Bij ons heeft het ook een half jaar geduurd, bij ons was er al snel verdenking richting een DNA afwijking dus dat onderzoek duurt vele malen langer .

Liefs mjs

Deel Deze Pagina