Ik hoop dat iemand hier misschien ervaring hiermee heeft ( of eigenlijk ook niet... want dat betekend dat je je kindje verloren bent... ) Wij zouden graag onze Sam aan willen geven bij de gemeente. Nu lees ik op de site dat je vanaf 24 weken zwangerschap verplicht bent om je kindje aan te geven, maar daarvoor niet. Het is wel mogelijk staat er. Ik kan echter niks vinden wat dit dan inhoudt. Wordt Sam dan bij ons paspoort bij geschreven? We hebben vanuit het ziekenhuis een formulier gekregen om hem bij te laten schrijven in ons trouwboekje, dat willen we sowieso laten doen.
allereerst nog gefeliciteerd en gecondoleerd met jullie zoontje! Ja helaas hebben wij dit ook mee moeten maken. Je kindje wordt niet bijgeschreven in je paspoort (geen een kind meer trouwens) Je kan hem wel aangeven bij het gemeentehuis (in de plaats waar hij geboren is) Dus aangifte van geboorte en meteen daarna een akte van overlijden. Ook kan hij worden bijgeschreven in jullie trouwboekje (maar dat mag je ook zelf doen) Als het goed is heb je de nodige papieren van het ziekenhuis meegekregen. Oorspronkelijk moet een aangifte wel binnen 3 werkdagen, maar als je vantevoren overlegd met het gemeentehuis, kunnen ze uitzonderingen maken in deze gevallen. Misschien is er wel een verschilletje...ons zoontje heeft een uurtje geleefd. Maar ook ieder gemeentehuis gaat hier anders mee om (wij Amsterdam) omdat het nu eenmaal geen verplichting is. Voor ons was de aangifte heel belangrijk...een bewijs van bestaan!
Dank je wel voor je reactie. Ik ga maandag wel even bellen. We hebben er eigenlijk tot vandaag helemaal niet over nagedacht... Stom... Onze zoon heeft ook nog ruim een uur geleefd, dat staat ook zo in de papieren van het ziekenhuis.
Mijn man heeft ons zoontje bij de gemeente aangegeven (was zelf lichamelijk niet in staat om mee te gaan). Ook voor ons was dit heel belangrijk! Bij de gemeente vonden ze het erg vreemd dat we dit wilden doen. Volgens hen gebeurde dat eigenlijk nooit.. Wij hebben een bewijs gekregen van een levenloos geboren kindje. Dit omdat het zo op het formulier van het ziekenhuis stond. Ik hoop dat het voor jullie nog mogelijk is!
We hebben voor morgen een afspraak bij de gemeente. Ze waren heel aardig aan de telefoon. We laten Sam dan bijschrijven in ons trouwboekje, en hij krijgt een geboorte en gelijk een overlijdens akte. Voelt goed. Iedereen mag weten dat onze Sam heeft bestaan.