Uitslag semenonderzoek

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door es89, 18 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. es89

es89 Bekend lid

17 feb 2015
    519
    447
    63
    NULL
    NULL
    Hoi,
    De stap naar de huisarts is gemaakt. De uitslag van het semenonderzoek is terug en de huisarts zei dat op natuurlijke wijze zwanger worden niet onmogelijk is, maar de verwijzing naar de fertiliteitskliniek ligt klaar.:(
    Misschien dat hier iemand mij kan zeggen hoe mogelijk of onmogelijk het is?

Volume 4.4 ml
    Concentratie 19.8
    Aantal sp 87
    Cat A 12%
    Cat B 3%
    Cat C 16%
    Cat D 69%
    Homogeniteit normaal
    Morfologie normaal
    Konsistentie normaal

Is het verstandig om toch snel naar de fertiliteitskliniek te gaan?
    Hopenlijk willen jullie je ervaringen en kennis delen.

2. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Volgens mij moeten A en B samen (snel en langzamer zaad) meer dan 50% zijn voor een goede uitslag.

3. es89

es89 Bekend lid

17 feb 2015
    519
    447
    63
    NULL
    NULL
    Ja. Dat klopt. Of A 25%. Maar als een normaal stel 20% kans heeft op een zwangerschap iedere maand, is het dan bij ons 10% omdat het zaad ook de helft minder goed is? Want het zijn dan ruim 10 mlj Cat A zaadjes.

4. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    vond dit op www.fertiliteit.nl

Waar wordt naar gekeken:

Volume van het vocht
    Normaal meer dan 2 milliliter.
    Concentratie (zaadcellen per milliliter vocht)
    Normaal is meer dan 20 miljoen zaadcellen per milliliter
    Motiliteit (beweeglijkheid van de zaadcellen).
    Er wordt onderscheid gemaakt tussen:
    1) Type A (snelle voorwaardse beweeglijkheid)
    2) Type B (langzame voorwaardse beweeglijkheid)
    3) Type C (ter plaatse beweeglijk)
    4) Type D (onbeweeglijk)
    Normaal is meer dan 25% type A beweeglijkheid of meer dan 50% Type A+B beweeglijkheid
    Morfologie (vorm van de zaadcellen)
    Er zijn verschillende scoringsmethoden. De twee meest gebruikte zijn:
    WHO criteria: Normaal is meer dan 30% normaal gevormde zaadcellen
    Kruger criteria: Normaal is meer dan 14% ideaal gevormde zaadcellen
    Strikte Tygerberg criteria: normaal is meer dan 4% ideaal gevormde zaadcellen
    pH (zuurgraad)
    Normaal is boven de 7,2
    Agglutinatie (samenklonteren van zaadcellen)
    Normaal is dit niet aanwezig
    MAR test of Immunobead test
    (Test of een man antistoffen tegen zijn eigen zaadcellen aanmaakt)
    Normaal is minder dan 40% Vitaliteit (levende zaadcellen) Normaal is meer dan 75%

5. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    Helaas niet zo`n fijne uitslag qua bewegelijkheid en leefbaarheid.
    69 % categorie D en 16 % categorie C maakt 85 % dus 85% wat niet leeft, of beweegt op eigen plek en dus niet bij de eicel komt omdat die niet kan zwemmen. je hebt 15% vd zaadjes die wel bewegen het ene deel snel en het andere deel langzaam, dus helaas een kleine kans op spontane zwangerschap :(
    Gezien normaal vaak word gezein als 50% a+b of allee a 25% en gezamenlijk zitten jullie daar nog niet op.

Ik zou dus wel naar de Ferliteitskliniek gaan, want de kans op een spontane zwangerschap is wel erg klein.

6. es89

es89 Bekend lid

17 feb 2015
    519
    447
    63
    NULL
    NULL
    Oke duidelijk. Dus niet goed. De huisarts was eigenlijk best mild en zei dat het niet top was maar ook niet heel slecht. Dan toch die verwijzing maar ophalen...

7. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Zo een semenonderzoek schijnt ook wel per keer te kunnen verschillen. Vaak vraagt een fertiliteitsarts ook wel om een tweede onderzoek. Succes met het vervolgtraject, hopelijk zitten er ook genoeg goede zwemmers bij!

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou de verwijzing vast halen.
    Ze gaan sowieso het onderzoek over drie maand herhalen, maar het voordeel is dat jijzelf in die tijd alvast onderzocht kan worden, bijvoorbeeld een cyclusanalyse. Dan kan je daarna direct beginnen met IUI of ISCI als dat nodig bljjkt te zijn, en hoef je dan niet dan nog de onderzoeken bij jou af te wachten.

En weetje, jullie kunnen altijd nog beslissen of je wel of geen behandeling gaat doen, maar je weet dan in ieder geval waar je aan toe bent.

9. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    +1

Over 12 week moet het herhaald worden door het zh, dus het duurt zowieso nog 3 maand voordat jullie dan verder kunnen.
    in tussentijd kan jij onderzocht worden, scheelt weer een hoop tijd voor als het zaad toch slecht blijkt te zijn, want dan ben jij al onderozcht dus na de volgende analyse kunnen jullie beginnen.

Hebben wij ook gehad, in juli zaadonderzoek die was matig, maar moest alsnog opnieuw gedaan worden in oktober ik ben in tussentijd onderzcoht, was nog steeds matig, wel kans van spontane zwngerschap, dus voor half jaar naar huis gestuurd, in mei beginnen we met ivf als het niet raak is.dan hoeven we niet alle odnerzoeken weer te hebben omdat die al zijn geweest, dus scheelt ook weer hoop tijd.

10. mirte85

mirte85 Fanatiek lid

15 mei 2014
    1.062
    0
    36
    Noord Brabant
    als de huisarts al een verwijzing voor je klaar heeft liggen, dan is er wat aan de hand, dat zal hij niet doen als jullie zelf nog alle kansen hebben. Ik zou er gebruik van maken als ik jou was (maar dat is mijn persoonlijke mening).
    Heel veel succes gewenst!

11. es89

es89 Bekend lid

17 feb 2015
    519
    447
    63
    NULL
    NULL
    Dank jullie voor jullie tips en ervaringen!
    Mijn cyclus wijst op niks afwijkends. Heb een regelmatige cyclus, tempratuurscurve en ovulatietesten wijzen op een eisprong iedere maand. Maar toch ben ik bang voor andere rare afwijkingen.
    Mijn vriend heeft geen vervolgonderzoek gekregen. Dat is wel vreemd als ik jullie zo hoor.

12. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    Er ligt een brief klaar zei je in je openingspost, dat is de brief voor vervolg onderzoek, allen bij de man valt verder niet veel te controleren behalve de sperma.
    Het enige wat je vriend waarschijnlijk over 12 week nog een keer krijgt is nogmaals een semenanalyse.

13. hanna26

hanna26 Actief lid

16 jun 2008
    128
    0
    0
    Wanneer je een afspraak bij de arts hebt zullen ze de uitslag bespreken. Waarschijnlijk zul je daarna met een inwendige echo kijken of alles goed is bij jou. Ook zal je vriend nogmaals zijn zaad in moeten leveren. Dit moet dan op afspraak in de kliniek (in zo'n hokje).
    Naar aanleiding van de uitslag krijgt je vriend ook nog een echo van zijn zaakje. Dit om te zien of alle zaadleiders en waar het sperma wordt geproduceerd wordt goed is en er geen blokkades enz zitten. Daarna zul je met de arts gaan bespreken hoe nu verder.

Dit weet ik uit ervaring. Mijn man had een slechtere uitslag dan jouw vriend. De huisarts zei zelfs dat er weinig zaad aanwezig was en wat er was zwom bijna achteruit.
    Ook na de tweede keer was dit zo. We kwamen in aanmerking voor ICSI. Gelukkig was zijn zaakje in orde. En bij mij ook alles oké.
    Ondertussen ben ik drie keer spontaan zwanger geweest. Een prachtige zoon en dochter en helaas vorige maand een miskraam. Dit was nog een ongeplande zwangerschap ook.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je de moed niet verliest. Ik wens je heel veel geluk

Deel Deze Pagina