Hallo, ik begon op het forum om gewoon even te kletsen en lezen, maar ben nu een beetje ongerust geworden en hoop dat er nog iemand wakker is die mij even gerust kan stellen... ik heb net de uitdraai van het spermaonderzoek van mijn man erbij gepakt en zie nu iets dat me ineens erg verontrust. Het 1e onderzoek was matig, maar zat op randje van goed (11,7 functionele concentratie en motiliteit klasse a 53 %). Wel herhalingsonderzoek dat erg slecht was, maar dat kwam door koorts. MAAR nu zit ik dus te lezen en zie ook op beide uitslagen staan: aantal kernhoudende cellen: <1 miljoen/ml bij de ondergrens er achter staat dat die 1 miljoen is... Nu weet ik dus niet precies wat het betekend, maar het klinkt me als dat er dus geen celkernen aanwezig zijn! En dat lijkt me heel erg toch? Maar de HA noemde de uitslag (vooral de 1e) dus nog wel redelijk en absoluut niet slecht. Zou ze hier over heen hebben gekeken? Of zou dit gewoon niet gemeten zijn? Of kan het zijn dat hij inderdaad nog redelijke zwemmertjes heeft, maar dat die gewoon geen DNA hebben? Iemand hier ervaring mee? Ben bang dat ik anders zo heeeel gestressed het weekend in ga alle antwoorden zijn welkom!
Ik vind het niet slecht hoor. Mijn man had een veel mindere kwaliteit. Waar ik ook van schrok, maar in het zkh zeiden ze dat het allemaal wel kon en nog geen reden was voor hulp. (niet dat alleen, mijn cyclus was ook niet goed, wel hulp voor gekregen). Ik ben uiteindelijk nu toch spontaan zwanger (en hopelijk binnenkort niet meer, loop op het einde). Mijn advies is: als je ongerust bent, overleg dan nog eens met de HA wat de uitslag nu precies betekent, wat de norm is, en spreek je zorgen uit. Met betere uitleg voel je je waarschijnlijk geruster.
Het aantal kernhoudende cellen heeft niets met het sperma te maken. Sperma heeft namelijk geen zichtbare kern. Witte bloedcellen en voorloper-spermacellen wel. Hier mogen er niet te veel van zijn. Is dat wel het geval dan kan er sprake zijn van een infectie, of een verstoring in de aanmaak waardoor er heel veel rondcellen aanwezig zijn. In jouw geval is het dus prima (minder dan 1 miljoen/ml). 11,7 is niet heel veel (per ml neem ik aan?), maar hiermee is nog van alles mogelijk hoor! Niet te veel ongerust maken! Sterkte!
hoi merah en smartie1980, Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden! Het stelt me echt al gerust, ik hoopte al dat het inderdaad zoiets was dat het niet met het zaad te maken had, maar inderdaad een waarde was die laag hoort te zijn. Vind het alleen nog wel gek dat er achter staat ondergrens 1 (maar de bovengrens is dan ook 0, wat geloof ik oneindig betekent). Ik ga dinsdag wel de HA bellen en voor de zekerheid nog even om extra uitleg vragen, maar was gisteravond een beetje in paniek erover en dan is het fijn niet het hele weekend daarover te hoeven stressen. Stond dit zo ook op jullie uitslagen? Het lijkt wel of iedereen weer ander soort uitslagen (ander soort metingen) krijgt! en smartie1980: wat ontzettend mooi dat je toch nog spontaan zwanger bent geworden! Dat geeft weer hoop al heb je natuurlijk wel een lange moeilijke weg al achter de rug, hoe dan ook. Bedankt voor jullie geruststellingen, zal nu echt een veel fijner weekend hebben dankzij jullie!
Ik heb de volledige uitslagen van mijn man pas vorige week gezien toen ik in de wachtkamer door mijn dossier zat te bladeren. De meeste onderzoeken zijn wel hetzelfde, alleen de formulering is soms anders. Bij ons zouden ze gewoon 'rondcellen' zeggen ipv 'kernhoudende cellen'. Hoe ik dit weet? Ik ben medisch analist en heb in het verleden ook sperma-onderzoek gedaan. Vandaar dat ik er iets meer in thuis ben.
Hoi dames, nu we het hier toch over sperma hebben, heb ik gelijk een vraagje. Wij hebben afgelopen week sperma van mijn man ingeleverd. Nu leek het ons minder sperma dan wat wij normaal gewent zijn. (klinkt misschien beetje raar, sorry) Hadden jullie dat ook, en weet iemand of dat wat uitmaakt???? Bedankt alvast!
Hoi Anna, Ja dat maakt wel uit meestal. Kan komen door de stress, mijn partner had dat ook een paar keer en dat waren niet zijn beste scores. Dus als het resultaat deze keer tegenvalt, hoeft dat niet zijn 'normale' uitslag te zijn.
Je krijgt meestal een concentratie als uitslag (xx miljoen/ml). Incidenteel kan het volume wel minder zijn (presteren onder druk en in een potje... daar is mijn man ook niet goed in...), dus als je van jezelf weet dat het volume normaal meer is, dan zou ik dat tegen je arts zeggen en je er niet al te druk over maken...
Oke, ben erg benieuwd. Eerste week maart krijgen we de uitslag dus ben erg benieuwd. Misschien een rare vraag maar mag je eigenlijk het sperma alleen opvangen doormiddel van handwerk of mag je ook gemeenschap hebben en voor het zingen de kerk uit en het dan in het potje doen?
Dacht is wel dat je alleen handwerk mocht doen. Wij moesten het ook nog eens tussen 8 en 9 inleveren dus dat was wakker worden en dan....... We gaan het wel zien. Ik maak mezelf gek! Als er in het sperma dat we ingeleverd hebben maar wat/voldoende zit!