Hallo allemaal, Ik ben Sjaan en gisteren, 15 jan, begonnen met onze 1e ICSI behandeling. Even in het kort onze voorgeschiedenis: Mijn vriend en ik zijn nu ruim vijf jaar bezig om zwanger te worden. In 2006 heb ik met 10 weken een miskraam gehad na een spontane zwangerschap. Toen ik daarna niet meer zwanger werd zijn we bij de huisarts geweest. Vandaar uit door naar het ziekenhuis en na wat onderzoeken bleek de zaadkwaliteit van mijn vriend erg slecht te zijn. In 2008 hebben we drie IUI behandelingen gehad. Helaas zonder resultaat. Door omstandigheden hebben we toen een rustpauze ingelast en gehoopt dat we toch nog een keer spontaan zwanger konden worden. Het was immers al een keer gelukt. Eind 2010 toch weer besloten om verder te gaan. Na wat onderzoeken in het St Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg kregen we te horen dat we in aanmerking komen voor ICSI. Ik ben gisteren dus aan de lange periode begonnen. Dit houd in dat ik eerst 21 dagen de pil moet slikken en op dag 18 met Lucrin begin te spuiten. De eicelpunctie is dan ongeveer in de derde week van februari. Ik zou graag schrijven met meiden die ongeveer in het zelfde schuitje zitten. Ik vind het allemaal erg spannend en heb behoefte om er met lotgenoten over te praten! Liefs, Sjaan
Dag Sjaan. Er zijn al meerdere topics waar je kunt inspringen om het over icsi te hebben. Ik reageer omdat ik zie dat we op dezelfde dag met de behandeling zijn begonnen. Lotgenoten genoeg hier!!!!!!!(helaas) groetjes, nic
Hoi Nic, Bedankt voor je reactie! Ik zie dat je een tweeling hebt! Zijn zij ook verwekt dmv ICSI? Ik zit er aan te denken om er acupunctuur erbij te gaan doen. Ik lees daar toch wel positieve verhalen over. Alleen is het alleen al om de spanning er een beetje af te halen, want ik ben behoorlijk nerveus! Groetjes, Sjaan
Ja, de tweeling is geboren na een icsi-behandeling. Nerveus zijn is niet nodig, doorzettingsvermogen wel. waarom ben je nerveus?
Tja, wij zijn nu al bijna zes jaar bezig om zwanger te worden en ik voel dit als onze laatste strohalm..... dat maakt me een beetje nerveus...... Ik ben nu wel aan het proberen om het een beetje los te laten, anders maak ik het mezelf wel erg moeilijk de komende periode....... Groetjes, Sjaan
tja, waarschijnlijk is het ook de laatste strohalm. Voor mij is dit de enige en laatste optie. Maar het is mogelijk. Ik ben 3 jaar geleden na een icsibehandeling in verwachting geraakt van een tweeling. De behandeling is zwaar maar dat is persoonlijk, iedereen ervaart het anders. Ik ben afgelopen zaterdag met de pil begonnen, dus we lopen wel ongeveer gelijk op dan. Mag ik vragen hoe oud je bent?
Hoi Nic, Ik word over 10 weken 33 jaar. Mijn vriend is drie jaar ouder als ik. Was je drie jaar geleden gelijk bij de 1e icsi behandeling zwanger? Wat mooi dat je een tweeling hebt gekregen! Heel bijzonder vind ik dat. Bij ons in het ziekenhuis plaatsen ze nog maar 1 embryo terug. Bij hoge uitzondering 2, dus de kans op meerlingen zijn daar niet zo groot. Vanmiddag heb ik de sondelengtemeting gehad. Van de week nog even bloedprikken en volgende week donderdag de prikinstructie. Ik ben ook afgelopen zaterdag met de pil begonnen. Ik vind het allemaal heel spannend. Vooral straks dat prikken weer, en de eicelpunctie..... Maar goed, ik wil niet klagen. Niets is te veel, maar soms is het best een beetje eng allemaal...!! Liefs, Sjaan
Ojee Sjaan, dat gaat waarschijnlijk betekenen dat we echt op de dag af gelijk op gaan!!! Dat vind ik wel heel bijzonder! Ja, bij de tweeling was ik gelijk de 1e icsi behandeling zwanger. Maar daarvoor hebben wij wel de hele medische kermis hier in het ziekenhuis waar we wonen gehad. Voor de icsi gaan we naar het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, dat doen ze hier niet. Maar dat ik de vorige keer van de 1e icsi-behandeling zwanger was is dus geen garantie op een volgend succes. Ik heb net een 1e volledige icsi-behandeling achter de rug, ik ga nu voor een 2e poging. We hadden ook geen cryo's, er waren maar 3 emmies, waarvan 1 top - die hebben teruggeplaatst, de overige 2 waren niet goed genoeg voor in te vriezen (ik blijf dat erg naar vinden klinken). Nu heb ik dus zaterdag de eerste pil weer geslikt. Dat vind ik wel erg leuk dat we precies gelijk lopen! Bij ons ligt het ook aan de slechte zaadkwaliteit van mijn man, daarnaast heb ik de hele boel daar beneden vol verklevingen zitten. In de eerste instantie wilden ze de verklevingen operatief verwijderen, toen uiteindelijk bleek dat icsi voor ons de enige mogelijkheid was om zwanger te kunnen raken toen hebben ze alles laten zitten. Zie je tegen de behandeling op? Eigenlijk hoeft dat niet, het valt wel mee.
Hoi Nic, Inderdaad erg bijzonder dat we nu precies gelijk lopen! Wij hebben in 2008 het hele medische traject doorlopen in het ziekenhuis in onze eigen woonplaats. Wij hebben daar ook de IUI behandelingen gehad. Voor zover tot nog toe bekend is zit bij mij alles goed. Ik heb de baarmoederfoto niet kunnen laten maken aangezien ik allergisch ben voor een bestanddeel dat in de contrastvloeistof zit. We gaan nu dus icsi proberen, maar eventueel krijg ik in de toekomst nog een kijkoperatie. Voor de icsi behandeling hebben we gekozen voor het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg. Ik denk niet dat ik echt tegen de behandeling op zich op zie. Mentaal gezien ben ik er nu echt aan toe. Ik heb de afgelopen zes jaar ook steeds het gevoel gehad dat het bij ons ook wel zou gaan lukken. Misschien niet op de meest makkelijke manier, maar ja. Ik ga dus wel met een positief gevoel de behandeling tegemoet. Ik ben overigens wel een beetje onrustig, maar dat is echt de spanning. Er staan nu een hoop nieuwe dingen voor ons te wachten, en ik voel van binnen ook echt dat dit een belangrijk jaar voor ons gaat worden. Ik zie wel een beetje tegen de punctie op, maar ook dat zal wel goed komen. Ik ga nu lekker mijn bedje opzoeken. Tis een lange dag geweest vandaag. Liefs, Sjaan
Dat onrustige gevoel heb ik ook, dat wordt straks na de tp helemaal erg! Ik heb een hele "fijne" punctie gehad en een verschrikkelijke. Ik stond er de eerste keer onbevangen tegenover, misschien dat dat het verschil maakte. De tweede keer wist ik wat er ging komen en ik had nog wat verschrikkelijke punctie verhalen gelezen vantevoren, dus ik was al beroerd toen ik naar binnen ging! Maar ja, je moet er wat voor over hebben. Over een week of 5 ben ik weer aan de beurt, ik hoop dat ik dan wat meer kan ontspannen. Ik heb het een keer op alleen een valiumtabletje gedaan en ik heb het ook al een keer met een roesje gedaan (je blijft wel bij, je gaat niet onder zeil, je beseft alleen niet wat ze aan het doen zijn), ik heb geen idee wat nu ga doen. Ga jij jezelf spuiten of laat je het iemand anders doen? Hier doet mijn man het, ik kan het niet. Nu lijkt het allemaal kei lang te duren, maar als ik nu terugkijk op de afgelopen ronde dan denk ik alleen maar : dat ging snel! Ik vraag me nu af wat het verschil tussen Lucrin en Decapeptyl is, de Decapeptyl heeft nl bijwerkingen waar je niet blij van wordt (letterlijk). Ik ga eens googlelen!
Hoi Nic, Ik vind die punctie best eng hoor. Ik denk dat ik van te voren ook ga vragen of ik iets kalmerends kan krijgen. Ik ga volgende week samen met mijn moeder naar de prikinstructie. Ik heb haar gevraagd om te prikken. Volgens het ziekenhuis kan ik het ook makkelijk zelf, maar ik vind het fijn dat mijn moeder ook weet hoe het moet voor het geval ik het toch niet durf. Mijn moeder is verpleegkundige en ze kan al erg goed prikken. Daar heb ik dus wel vertrouwen in! Ik zal in ieder geval blij zijn als we straks weer een paar weken verder zijn. Mijn vriend is er heilig van overtuigd dat het de eerste keer gelijk gaat lukken. Ik durf dat niet zo te geloven. Ik hoop het natuurlijk wel...!! Heb je al kunnen achterhalen wat her verschil is tussen Lucrin en Decapeptyl? Ik krijg Lucrin. Liefs, Sjaan
Dat lijkt me wel ontzettend tof als je eigen moeder je helpt bij het prikken! Het is bij mij maar 1 keer voorgekomen dat mijn man niet thuis was (hij was te laat!), toen heeft mijn broer me geprikt. De overtuiging die jullie hebben, dat het lukt, is heel goed! Hou dat vast! Ik denk echt dat een positieve gedachte helpt. Ik heb vandaag het recept gekregen voor de spuiten, dus die ga ik maandag dan maar bestellen bij de apotheek. Ik denk dat de eerste behandeling de minst erge is. Dat was bij mij wel zo. Ik heb toen ook steeds een goed gevoel gehad en dat bleek achteraf terecht; ik heb een geweldige tweeling gekregen! Hebben jullie al nagedacht of jullie 1 of 2 emmies terug laten plaatsen? 3 jaar geleden hebben we er 2 laten terugplaatsen en die zijn blijven zitten. Nu hebben we bewust moeten besluiten dat het er 1 wordt. Vooral de ruimte en het logistieke gebeuren met 2 tweelingen, ik zou beslist nog 2 kinderen willen, maar als het mag 1 voor 1. Wij zullen, hoe het ook gaat, moeten verhuizen. Ons huis staat al 2 jaar te koop maar het vlot niet echt, ach ja, voorlopig redden we ons best! Mocht ik nog zwanger raken dan ga ik ook minder werken.
Hoi Nic, Wat ons betreft plaatsen ze er twee terug, maar ons ziekenhuis plaatst er standaard maar eentje terug. Alleen bij uitzondering worden er twee teruggeplaatst. Dat vind ik wel jammer hoor. Ik hoorde vorige week via via een verhaal van een meisje dat gelijk na de 1e behandeling zwanger is geworden. Dat geeft wel goede moed. Ik denk dat we wel een voordeel hebben dat ons medisch probleem alleen bij mijn vriend ligt en dat ik verder gezond ben. Ik denk dat dat wel een pluspuntje is. Gisteren ben ik boven al een beetje aan het opruimen geweest. We hebben twee slaapkamers over waar allebei 'rotzooi' in staat. Ik heb dit nu allemaal opgeruimd en weggegooid en 1 slaapkamer is nu leeg. Laat die kleine dus maar komen hoor! Wij zijn er helemaal klaar voor! Morgen ga ik ook voor het eerst naar de acupuncturist. Ben benieuwd hoe dat zal zijn. Ik hoop dat de nerveusiteit een beetje weggenomen kan worden, want af en toe word ik wel een beetje moe van mezelf. Het houd me allemaal we heel erg bezig hoor.... Heb je trouwens, twee meiden, twee jongens of een jongen en een meisje? Fijne zondag! Liefs, Sjaan
Een jongen en een meisje. Een donker-bruine ogen, een blond-blauwe ogen. Dat ze er maar 1 terugplaatsen is waarschijnlijk vanwege de risico's die de zwangerschap met zich meebrengt. Ik ben met 30 weken bevallen, na de bevalling hebben de kids nog 6 weken op de nicu in maastricht gelegen, dat was niet leuk. Maar als ik nu voor de eerste keer weer voor de keuze zou staan, dan zou ik absoluut weer voor 2 gaan. In Eindhoven mag je zelf kiezen, omdat ik nu al wat ouder ben (38)en de kwaliteit van de emmies niet geweldig is adviseerde mijn gyn om er 2 terug te plaatsen. Na lang denken hebben we dat dus niet gedaan. Ga je vaker naar een accupuncturist? ik lees vaker dat mensen daar naar toe gaan maar ik vraag me dan wel af of het echt helpt? Dat is wel lekker als jullie zoveel ruimte hebben. Wij willen ook graag doorverhuizen naar een huis met minimaal 4 redelijke slaapkamers, maar ja - dan moet eerst ons huis verkocht worden. Dat gebeurt vast nog wel. Ik heb vanmorgen wafels gebakken, samen met de kinderen. Dat was heel leuk, maar nu moet ik dus wel de keuken gaan afsoppen. Fijne Zondag1
Jammie.... wafels.... vind ik heerlijk! Vorig jaar in Amerika geweest en daar weten ze pas wat wafels bakken is.... echt overheerlijk! Leuk, een jongen en een meid! Apart ook dat de ene donkere ogen heeft en de andere blauwe ogen. Ik ga binnenkort nog eens navragen wanneer ze er twee terugplaatsen. Wat de uitzonderingen daarin zijn. Ik weet wel dat ze er het liefst maar eentje terugplaatsen ivm de risico's van een meerlingzwangerschap. Ik ben vanmorgen naar de acupuncturist geweest. Ik vond het eerst maar een beetje eng. Ze stak naaldjes in mijn hoofd, polsen, buik, benen en voeten. Ik denk in totaal wel een stuk of 20. Ik ben benieuwd wat het gaat doen. Echt bewijzen dat het werkt kan je denk ik niet. Op internet heb ik gelezen dat je kansen stijgen van 25% naar 43,5%. Ik hoop dat ik straks gewoon kan zeggen dat het gelukt is....!!
Nou, ik hoop het ook..... Ik heb maandag weer een afspraak. Ik moet in ieder geval ook komen op de dag van de punctie en de terugplaatsing.
Hoe gaat het? zaterdag beginnen met spuiten, dan komt er eindelijk schot in de zaak. Verder heb ik weinig te melden. Ik zie nu gelukkig niet zo op tegen de behandeling als de laatste keer. Ik ben een paar dagen geleden begonnen met tarwekiemolie te slikken, van het weekend ga ik nog vitamine E tabletten halen, het schijnt allemaal bij te dragen aan je eigen gezondheid en het draagt ook bij aan een goede gezondheid van de bm., dat kan ik wel gebruiken!
Hoi Nic, Hier gaat het goed hoor. Ik ben vanmorgen met mijn moeder naar het Elisabeth ZH geweest voor de prikinstructie. Ik denk dat ik het wel gewoon zelf kan doen. Het lijkt allemaal niet zo moeilijk, maar ik vind het wel heel spannend. Ik mag dinsdag beginnen met het spuiten van Lucrin. Dinsdag komt mijn moeder bij ons eten. Ik probeer dan eerst of ik het zelf kan doen, en mocht ik toch niet durven kan mijn moeder het alsnog doen. Het liefst doe ik het gewoon zelf, zodat mijn moeder verder geen rekening hoeft te houden met mij de komende periode. Hoewel ze zegt dat ze dat niet erg vind. Ze gaat in ieder geval wel de Pregnyl voor me zetten, omdat deze gewoon met de injectienaald moet, en de rest met de prikpen kan. Wat een uitvinding, zo'n prikpen....!! Ik slik al heel lang Foliumzuur. Een hele tijd een mulitvitamine van de reformwinkel, en deze maand ben ik overgegaan op Gravitamon. Dit is ook een multivitamine. Verder heb ik vanmorgen bij de drogist het voedingssuplement 'Rust' van New Care gehaald. Ik voel me de afgelopen tijd heel onrustig en gestresst en dit moet een beetje helpen ontspannen. Verder slik ik sinds een half jaar vitamine D pillen vanuit de huisarts, omdat ik een flink tekort heb. Tevens heb ik in het ZH vandaag gelijk gevraagd naar iets kalmerends voor de punctie. Ik krijg dan de dag daarvoor wat Valium. Jij begint dus zaterdag al met prikken? Begin je ook met Lucrin? Of had jij nou de Deca(nogwat)? Weet je al wat het verschil tussen die twee is? Wel fijn dat je tegen deze poging niet zo op ziet. Het is toch allemaal al spannend genoeg, vind ik...! Nou, ik ga even lekker een kop koffie zetten en met de beentjes op de bank! Groetjes, Ingrid
Wees heel voorzichtig met homeopatische rustgevende middelen, het werkt door in je hele lichaam! Ik heb eerder (jaren geleden) homeopatische dormisan (voor snachts) gebruikt, dat werd sterk afgeraden. Gravitamon slik ik al maanden. Dat is wel fijn, als je zelf kunt spuiten. Mijn man moet nu steeds rekening houden met het feit dat ik om 16:30 uur een spuit moet hebben, met zijn werk is dat soms lastig combineren. Ik wil het ook weer zelf gaan proberen, dat zou wel fijn zijn. Geniet nog maar van "de beentjes op de bank", tijdens de laatste icsi was ik soms zo moe dat ik dat heel graag gedaan had, maar dat is heel moeilijk als je twee peuters rond hebt rennen. Ik heb geen wezenlijke verschillen tussen Lucrin en Decapeptyl kunnen vinden, waarschijnlijk verschilt het per ziekenhuis wat ze voorschrijven. De werking komt in elk geval op hetzelfde neer. Ik ben net met mijn kids naar de super geweest, ze zijn vandaag erg onrustig. Toen ik door de gangpaden liep, met 2 gillende kinderen half uit de wagen hangend, heb ik me wel afgevraagd hoe ik dat straks ga doen, als ik er nog een zou mogen krijgen....... Behalve het verlangen naar nog een babytje zou ik ook ERG graag willen dat het voorjaar doorzet. Ik vind het vandaag zo vreselijk koud... Ik zou er wel wat voor over hebben om het morgen weer 25 graden te laten zijn.....