Sinds een paar weken wordt onze dreumes van 1,5 standaard rond 04:30/05:00 wakker, is da klaarwakker en wil er gewoon uit (wees naar zn deur). Er is dan geen land met m te bezeilen, hij is helemaal in paniek als ik m terug leg. Niks helpt (zeggen het is nog nacht etc., niks zeggen, even boos zijn en zeggen nu is het klaar, niks aan de hand, nu ga je slapen! etc.). Nog even een uurtje slapen bij ons in bed helpt ook niet; hij gaat zitten voelen in mn gezicht, aan mn haren trekken en lachen :x hij is gewoon klaarwakker (maar toch niet uitgeslapen, want hij is de hele dag niet te genieten...) De afgelopen paar nachten was hij al eerder wakker, rond 01:30, zelfde verhaal.. huilen, krijsen. Ik nam m bij me (ik dacht dan valt ie maar bij mij in slaap, leg ik m daarna in zn bed, maar hij gaat gewoon kletsen, lachen, voelen met zn handen etc.) We hebben m afgelopen 2 nachten bij ons in bed genomen omdat we het gewoon niet meer wisten en zelf ook willen slapen (1 x eerder gedaan, tijdje geleden) maar dan slaapt hij heel onrustig en zijn we alledrie om de haverklap wakker omdat onze zoon ligt te woelen of te snikken. Wie heeft DE tip.....?
Een matras naast zijn bed leggen en daar gaan slapen? Dan ligt hij nog wel in zijn eigen bed, maar wel met de veiligheid van een van jullie naast zich.
Heftig hè, zulke periodes. Gelukkig hier maar heel af en toe last van gehad. Wij slapen ook niet goed als S bij ons in bed ligt.. Zou het helpen als je hem troost en waarbij je hem niet uit bed haalt? En daarna naast het bedje gaan zitten met je rug naar het bedje toe. Iedere keer schuif je een klein beetje naar de deur toe. Als hij huilt alleen sshhh zeggen en iedere keer dan hij toch weer begint te huilen sshh zeggen maar steeds korter. Bij ons heeft dit goed geholpen, kost wel even wat tijd maar na een paar dagen ging het goed. Onze dochter heeft ook een periode gehad, ook zo rond 1,5 dat dorst had 's nachts. Paar slokjes water en ging weer slapen. Heb je ook naar andere dingen al gekeken? Volle luier, te koud/ warm? Succes!
Hij gaat al staan als ik 1 stap naar achter zet. Hij houdt me gewoon in de gaten.. en als ie met zn hoofd naar de muur ligt ga ik wel is snel zn kamer uit en ondertussen blijf ik ssshh zeggen, maar zodra hij merkt dat ik weg ben... staan en huilen. Nu is het ook bij het naar bed brengen.. zowel overdag als savonds echt waardeloos. En als ik bij m blijf, over zo rug aai en ssh zeg gaat ie lachen echt irritant.
Herkenning! Onze dreumes reageert altijd heel heftig op "groei". Wij kunnen dit soort fases echt linken aan de ontwikkeling. Dan ook ineens klaarwakker in de nacht. Wij gaan er uit met dreumes, omdat dit het beste werkt. Even andere omgeving, andere situatie. Boekje lezen, beetje drinken, knuffelen, versje zingen en dan weer terug naar bed en lekker slapen. Soms is het even zoeken naar een modus die werkt voor dreumes en voor jezelf, voor ons werkt dit dus.
Is een fase en wij zijn er net doorheen.... Ze heeft tijden elke nacht bij ons gelegen nadat ze overstuur wakker werd. Soms ook gaan keten en spelen en dat was ik wel streng en meestal ging ze dan liggen en viel dan toch in slaap. Ik heb haar vanaf het begin verteld dat als ze sliep dat mama haar terug ging leggen. Dit is ook vaak gelukt en dan sliep ze gewoon door. Een enkele keer was ik te snel en werd ze meteen weer wakker. Hier had ze me echt nodig en klampte zich helemaal aan me vast. Het was echt slopend!
Ja slopend kan je wel zeggen, ik ben elke dag kapot, ookal slaap ik overdag als mn zoontje slaapt..nm'n nachtrust is m'n alles... Hoe lang heeft het bij jullie geduurd?
Nou...... Ik weet dat we het in november bij de controle aan de kinderarts vertelden en toen was het al 2 weken aan de gang. Dat was op 28 november. En ik denk nu een week of 3 rustig. Of ze wordt wakker en gaat direct weer liggen.
Huilen bij het weggaan heeft korter geduurd. Wij zaten in haar deuropening op een stoeltje met onze rug naar haar toe. Verder niks gezegd en niet omgekeken. Ze werd er rustig van en viel dan al snel in slaap.